Gå til innhold

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere


Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (På 28.3.2020 den 13.08):

Stort sett enig i det du skriver, men CD?! Kjøper du fremdeles CD-er? Jeg har ikke noe sted å spille CD-er lenger. Dvs. jeg har vel den NAD-spilleren fra 1992 stående i et kott. Ikke får jeg spilt CD i bilen. Og ikke har jeg noen PC med CD-drive så jeg kan rippe til minnepenn. Jeg har mengder med fysiske lagringsmedier som jeg ikke kan benytte lenger. Kassetter, CD-er, VHS, LP. Har kjøpt samme musikk flere ganger jeg. Sist gang jeg kjøpte noe var det først via iTunes, deretter Flac-filer og til slutt LP i fysisk butikk. Liker LP, men husker ikke sist jeg brukte det.

For en måned siden hadde jeg argumentert for å selge huset, putte penga i fond, og leie bolig for avkastningen ? Glad jeg ikke gikk til det skrittet. Selge huset før korona hadde kanskje vært lurt, dog. Den ultimate form for bortkasta jobb er å forlate denne verden med 5-10 millioner bundet opp i bolig.

Hei. Nei, CDer produseres jo knapt lengre. Jeg nyter mine gamle, rippet til FLAC. Trenger jeg noe nyere slår jeg enten på radioen, youtube eller må ty til gråsone-metoder. Tilsvarende for filmer. På loppis prises CD-er, DVD-er og Blue-ray ofte til 5 kr/stk, eller 10 kr for 5, så så det er jo bare å plukke med seg og rippe. Kjøpte også en kombinert LP-spiller og kasettspiller med USB, men må innrømme at jeg ikke har tatt meg bryet med å prøve den ennå. Har også VHS-spiller på boden og dias-fremviser. Det er noe ganske annerledes med fysiske media sammenlignet med å f.eks sveipe bilder på et telefonapparat. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (2 timer siden):

Sikker?  Mykje tyder på at Tesla har implementert dette betre:

https://newatlas.com/automotive/apple-carplay-android-auto-car-infotainment-worse-than-texting/

Det står da ingenting der om at Tesla har implementert dette bedre. Det står at knotting på skjerm er trafikkfarlig. Siden Teslaer baserer seg på enda mer knotting på skjerm enn biler med Android Auto så bør konklusjonen gi seg selv.

Jeg er forøvrig helt enig i artikkelen. Skjermen bør kun brukes til funksjoner som sjelden har med kjøringen å gjøre som for eksempel å taste inn destinasjon ved begynnelsen av turen. Resten bør skje med fysiske knapper som er objektivt overlegent rent trafikksikkerhetsmessig.

Mazda har tatt dette helt ut. Skjermen ligger langt fremme i siktlinjen og kan kun opereres med hjul/knapper i midtkonsollet. De har gått så langt at de lar en person med bind for øynene teste alle funksjonene i bilen for å være sikker på at man har best mulig ergonomisk uforming. Og oppsettet fungerer også med Android Auto/Apple Carplay. Det er ekte trafikksikkerhet.

2020-mazda-3-12-1565692656.jpg

Apropos fantombremsing.

 

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (På 28.3.2020 den 16.33):

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

Helt enig! Det hadde vært flott med en sånn med kun basisfunksjoner og ikke noe dilldall. Men det hadde ikke gjort noe om man kunne laste ned litt dilldall som kun kan aktiveres når bilen står stille, eller fra passasjersetene (med innsynsbeskyttelse så det ikke forstyrrer føreren). En mer talebasert opplevelse hadde vært en fordel for føreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Det står da ingenting der om at Tesla har implementert dette bedre. Det står at knotting på skjerm er trafikkfarlig. Siden Teslaer baserer seg på enda mer knotting på skjerm enn biler med Android Auto så bør konklusjonen gi seg selv.

Som nemnt i eit tidlegare innlegg kan du gjere alt det der med talekommandoar og/eller knappar på rattet.  Vil eg setje temperaturen til 23 grader, spele spesifikk musikk eller svare på ein SMS, kan eg berre trykke på ein knapp på rattet og seie det på norsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Som nemnt i eit tidlegare innlegg kan du gjere alt det der med talekommandoar og/eller knappar på rattet.  Vil eg setje temperaturen til 23 grader, spele spesifikk musikk eller svare på ein SMS, kan eg berre trykke på ein knapp på rattet og seie det på norsk.

Og fra den samme artikkelen du refererte til.

"More surprisingly, using voice commands didn't make things that much better, increasing reaction times by 30-36 percent, where texting while driving resulted in a 35-percent increase."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Og fra den samme artikkelen du refererte til.

"More surprisingly, using voice commands didn't make things that much better, increasing reaction times by 30-36 percent, where texting while driving resulted in a 35-percent increase."

Truleg betre enn å justere varmeapparat eller bilradio manuelt.  Eller (skrekk & gru) styre med CDar eller kassettar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Truleg betre enn å justere varmeapparat eller bilradio manuelt.  Eller (skrekk & gru) styre med CDar eller kassettar.

Det med talekommandoer overrasket meg også. Jeg tipper risikoen utgjøres av to komponenter, kognitiv belastning og at man tar blikket fra veien. Talekommandoer er foreløpig en del knot med.

Varmeapparat med fysiske knapper er null problem. Kan justere temperatur uten å ta blikket fra veien og å vri to klikk på en bryter krever ikke altfor stor mental innsats.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 28.3.2020 den 17.25):

Når man vet at bilene som krasjer desidert oftes har mest komplisert programvare kan man lure på hva som er forbedringen.

Så var det dette med å vite forskjell på korrelasjon og kausalitet da.

Sitat

Dette handler jo om å betjene f.eks. multimedieanlegg eller lese tekstmeldinger på skjermen under kjøring. Altså ting man egentlig ikke skal gjøre når man kjører uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Så var det dette med å vite forskjell på korrelasjon og kausalitet da.

Dette handler jo om å betjene f.eks. multimedieanlegg eller lese tekstmeldinger på skjermen under kjøring. Altså ting man egentlig ikke skal gjøre når man kjører uansett.

Når et bilmerke krasjer dobbelt så ofte som andre, bør man vurdere hva som er ulikt. 

At bilen føles som om man kjører rundt i førstegear hele tiden gjør det ikke bedre.

om du har vert inne i en slik bil vil du se at alt som du ellers har brytere til må tastes frem på en skjerm. I min bil er det minste en fjernbekjening via et hjul i konsollet. De aller fleste funksjoner styres med knapper på rattet, hendler eller brytere på min bil.

systemet til tesla er faktisk så idiotisk at jeg hadde nektet å kjøre en slik om jeg hadde fått en som leiebil.Det er rett og slett trafikkfarlig. 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Når et bilmerke krasjer dobbelt så ofte som andre, bør man vurdere hva som er ulikt. 

At bilen føles som om man kjører rundt i førstegear hele tiden gjør det ikke bedre.

om du har vert inne i en slik bil vil du se at alt som du ellers har brytere til må tastes frem på en skjerm. I min bil er det minste en fjernbekjening via et hjul i konsollet. De aller fleste funksjoner styres med knapper på rattet, hendler eller brytere på min bil.

systemet til tesla er faktisk så idiotisk at jeg hadde nektet å kjøre en slik om jeg hadde fått en som leiebil.Det er rett og slett trafikkfarlig. 

Det kan være mange grunner til at Teslaer eventuelt krasjer oftere. En veldig åpenbar grunn er kreftene som er der. Den voldsomme akselerasjonen. Kommer du fra en litt slapp gammel fossilbil så er det nok uvant å håndtere så store krefter. I tillegg har jo Tesla inntil 2019 kun levert Model S og X, som er store biler. Disse er naturligvis litt mindre "manøvrerbare" på trange plasser. Tesla-eiere kjører visstnok også mye lenger enn eiere av andre biler (nesten dobbelt så langt tror jeg), så det må tas med i betraktningen også.

Så her må man gjøre ting som å justere for kjørelengde, bruksmønster, størrelse, osv. I tillegg sier ikke "dobbelt så langt" så mye da dette jo må være et gjennomsnitt. Det vil si at noen bilmerker skades nesten like ofte som Teslaer, mens andre skades veldig sjeldent.

Føles som om man kjører rundt i første gir? Det er ikke min erfaring.

Nei, man må ikke bruke skjermen til alt. Det er knapper og spaker på rattet, og i tillegg har man stemmekommandoer.

Hvor trafikkfarlig noe er kommer helt an på hvordan det brukes.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Det kan være mange grunner til at Teslaer eventuelt krasjer oftere. En veldig åpenbar grunn er kreftene som er der. Den voldsomme akselerasjonen. Kommer du fra en litt slapp gammel fossilbil så er det nok uvant å håndtere så store krefter. I tillegg har jo Tesla inntil 2019 kun levert Model S og X, som er store biler. Disse er naturligvis litt mindre "manøvrerbare" på trange plasser. Tesla-eiere kjører visstnok også mye lenger enn eiere av andre biler (nesten dobbelt så langt tror jeg), så det må tas med i betraktningen også.

Så her må man gjøre ting som å justere for kjørelengde, bruksmønster, størrelse, osv. I tillegg sier ikke "dobbelt så langt" så mye da dette jo må være et gjennomsnitt. Det vil si at noen bilmerker skades nesten like ofte som Teslaer, mens andre skades veldig sjeldent.

Føles som om man kjører rundt i første gir? Det er ikke min erfaring.

Nei, man må ikke bruke skjermen til alt. Det er knapper og spaker på rattet, og i tillegg har man stemmekommandoer.

Hvor trafikkfarlig noe er kommer helt an på hvordan det brukes.

Man skulle tro at en eletrisk bil var like enkel å kjøre som en bil med automatgear. Rent teknisk burde derfor biler med manuelt gear og cluch være totalt domminerende på skadestatistikken. 

Det er vel ikke gear på de fleste el biler. Derfor blir moment fra motor til drivhjul rimelig konstant. Har man gear vil utveksling redusere krafta til hjulene slik at ikke drivhjulene mister taket pga motorens akselerasjon eller retardasjon. Nå skal dette være ivaretatt med elektronikk så det burde ikke være noe problem. Poenget er at med gear må du velge en innstilling som gir kraft til hjulene aktivt. 

Som sagt. Å styre funksjoner viktig for kjøringen via en touch skjerm virker lite trafikksikkert. Jeg styrer traction controll med Knapp, motorens respons med bryter, klimaanlegg med bryter, kupelys med bryter, hanskerom, speil og regnsensor osv. Alt kan nåes enkelt uten å ta blikket fra veien et øyeblikk. Radiokanaler fartsholder telefon lydstyrke  alt bekjenes fra rattet.Jeg kan til og med åpne hanskerommet og ta ut lommeboken uten å gjøre annet enn å trykke på en bryter. 

Jeg tror det blir større fokus på dette fra trafikkmyndighetenes side. Selvkjørende teknikk i våt nysnø tror jeg også kan bli en utfordring.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Man skulle tro at en eletrisk bil var like enkel å kjøre som en bil med automatgear. Rent teknisk burde derfor biler med manuelt gear og cluch være totalt domminerende på skadestatistikken. 

Det er vel ikke gear på de fleste el biler. Derfor blir moment fra motor til drivhjul rimelig konstant. Har man gear vil utveksling redusere krafta til hjulene slik at ikke drivhjulene mister taket pga motorens akselerasjon eller retardasjon. Nå skal dette være ivaretatt med elektronikk så det burde ikke være noe problem. Poenget er at med gear må du velge en innstilling som gir kraft til hjulene aktivt. 

Som sagt. Å styre funksjoner viktig for kjøringen via en touch skjerm virker lite trafikksikkert. Jeg styrer traction controll med Knapp, motorens respons med bryter, klimaanlegg med bryter, kupelys med bryter, hanskerom, speil og regnsensor osv. Alt kan nåes enkelt uten å ta blikket fra veien et øyeblikk. Radiokanaler fartsholder telefon lydstyrke  alt bekjenes fra rattet.Jeg kan til og med åpne hanskerommet og ta ut lommeboken uten å gjøre annet enn å trykke på en bryter. 

Jeg tror det blir større fokus på dette fra trafikkmyndighetenes side. Selvkjørende teknikk i våt nysnø tror jeg også kan bli en utfordring.

Ja, det blir mye troing og synsing her. Det var derfor jeg advarte mot å blande korrelasjon og kausalitet, og pekte på andre ting som kan bidra til at Teslaer krasjer oftere enn gjennomsnittet.

Jeg ser egentlig ikke poenget i å gå inn og flisespikke på hvert enkelt moment. Om du tror at automatgir gjør bilen enklere å kjøre og derfor mindre vanlig på skadestatistikken enn biler med manuelle gir, så ja vel. Men jeg ser egentlig ikke relevansen. Det er fortsatt bare synsing og troing.

Poenget mitt var ikke å gi noe endelig svar med to streker under. Det var å komme med noen alternative forklaringer på statistikken, og med det illustrere at det er mange momenter her slik at man ikke bare kan begynne å anta det ene eller det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Din egen link kommer jo med flere mulige forklaringer som alle kan bidra her.

Og merkelig nok er det Kia som topper listene hos Codan, så her tenker jeg at man må være forsiktig med å konkludere for mye på et for tynt grunnlag.

I denne artikkelen er det en hendig oversikt som viser Tesla med en skadefrekvens på 20,4, Mercedes med 15,3, og flere rett over eller like under 15%. Så riktig så stor forskjell på Tesla og andre som artikkelen din påstår ser det ikke ut til å være når man ser tallene foran seg. 20,4% er som kjent ikke dobbelt så mye som 15,4%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Din egen link kommer jo med flere mulige forklaringer som alle kan bidra her.

Og merkelig nok er det Kia som topper listene hos Codan, så her tenker jeg at man må være forsiktig med å konkludere for mye på et for tynt grunnlag.

I denne artikkelen er det en hendig oversikt som viser Tesla med en skadefrekvens på 20,4, Mercedes med 15,3, og flere rett over eller like under 15%. Så riktig så stor forskjell på Tesla og andre som artikkelen din påstår ser det ikke ut til å være når man ser tallene foran seg. 20,4% er som kjent ikke dobbelt så mye som 15,4%.

Jeg har ikke forklaringen. Det finnes mange motorsterke biler som går helt fint. Mange nye hybrider har både 400 og mere hk. 

Jeg bare påpeker at tesla skiller seg ut på et punkt å det er at mye av funksjonene styres av en  touch skjerm. Samtidig krasjer den mest av alle elbiler. Da er det naturlig å påpeke dette.

Lenke til kommentar
Panneband skrev (26 minutter siden):

Gjerne siter hvor det står at Teslaer krasjer oftere, for jeg finner det ikke.

Les det som står i artikkelen. Jeg skriver krasj de skriver skader. Det står blant annet i selve link teksten

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354. 92% er ca det doble så er det sagt. 

Du finner samme mønster i andre land også. Artikkelen linket til en dansk undersøkelse

jeg har en bil på størrelse med tesla 3 med 200hk bensinmotor Den koster 280kr i måneden å kaskoforsikre

Jeg tror du må ut med mere for en tesla 3. Det sier også noe om risiko.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...