Gå til innhold

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere


Anbefalte innlegg

On 3/28/2020 at 4:33 PM, Ove Kvam said:

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

Du ynskjer deg ein El Lada!  Dessverre berre produsert i 100 eksemplar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (1 time siden):

Lurer på hva slags flott funksjonalitet det er i en Tesla som ikke er å finne i et VAG-produkt. Utenom prompe-apper og hjertet-i-halsen beta-programvare så kommer jeg ikke på noe.

VW AG har jo satset all IT-utviklingskompetanse på programvare for å jukse på utslipp (som de er dømt for), og nå sliter de tydeligvis med å omstille IT-avdelingen sin.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

OTA-oppgradering er noko dei slit med å få til på ID3.  Det har Tesla hatt sidan 2012, berre for å ta eitt av mange punkt.  

Men det er hvordan ny funksonalitet kan fås. Jeg snakker om den funksjonaliteten som finnes for den som kjøper bilen. Det er bare å se på spesifikasjoner. Man trenger ikke gå til Audi en gang. Selv en Toyota Karulla har mer funksjonelt utstyr enn en Tesla.

Og det Tesla allerede har er elendig implementert. Regnsensor som har vært en farse siden 2016. Radarabasert cruisekontroll som replikerer en nervøs jente som er iferd med å ta lappen og som fantombremser og lager kjedekollisjon på motorveien.

Og selv de simpleste bilprodusentene har nå Android Auto/Apple Carplay noe som er kjekt for mennesker som følger med i tiden og har smarttelefon.

Det eneste VAG har å lære av Tesla er å skape en fanatisk kult som er villig til å godta hva som helst. Der bør de åpenbart skjerpe seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

VW AG har jo satset all IT-utviklingskompetanse på programvare for å jukse på utslipp (som de er dømt for), og nå sliter de tydeligvis med å omstille IT-avdelingen sin.

Hvorfor ikke påpeke Hitlers historie også? De som er dømt jobber ikke i VAG lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -l said:

Men det er hvordan ny funksonalitet kan fås. Jeg snakker om den funksjonaliteten som finnes for den som kjøper bilen. Det er bare å se på spesifikasjoner. Man trenger ikke gå til Audi en gang. Selv en Toyota Karulla har mer funksjonelt utstyr enn en Tesla.

Ikkje berre oppgraderingar og ny funksjonalitet.  Du får òg feilfiksar på den måten.  Men gratis oppgraderingar og ny funksjonalitet er heller ikkje dårleg.  Etter den nest siste oppdateringa kan til dømes min Tesla frå 2014 lese mottekne SMS høgt for meg medan eg køyrer, eg kan diktere svar på SMS og han forstår talekommandoar på norsk av typen "ta meg heim", "opn soltaket på gløtt" eller "spel NRK P2".  Elles har Tesla komme med oppgraderingar som har forbetra både rekkjevidde og ladeeffekt.  Dermed er er ikkje min Tesla frå 2014 berre langt over ein Toyota kvasomhelst og ein VW kvasomhelst frå same år, han er betre enn dei fleste splitter nye modellar frå dei fabrikantane òg.  Her ligg både VW og Toyota mange år etter Tesla.

Quote

Og det Tesla allerede har er elendig implementert. Regnsensor som har vært en farse siden 2016. Radarabasert cruisekontroll som replikerer en nervøs jente som er iferd med å ta lappen og som fantombremser og lager kjedekollisjon på motorveien.

Det er vel VW sin avstandshaldar som er kjend for å bråbremse på motorvegen, ikkje Tesla?  Uansett er det noko Tesla kan fikse med OTA programvareoppdatering.  Det kan ikkje VW.  Elles har eg ei jente på 17 (fosterborn) som øvekøyrer med vår Tesla, og ho køyrer heilt fantastisk.  Bilen vår har ikkje radar, men dersom den er like bra vil eg ha det på neste bil.

Quote

Og selv de simpleste bilprodusentene har nå Android Auto/Apple Carplay noe som er kjekt for mennesker som følger med i tiden og har smarttelefon.

Sikker?  Mykje tyder på at Tesla har implementert dette betre:

https://newatlas.com/automotive/apple-carplay-android-auto-car-infotainment-worse-than-texting/

Quote

Det eneste VAG har å lære av Tesla er å skape en fanatisk kult som er villig til å godta hva som helst. Der bør de åpenbart skjerpe seg.

Og ein stor gjeng med hatarar, ser eg.  VW har fokusert programvareutviklinga si på juks og massemord, men det er visst heilt greitt.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Etter den nest siste oppdateringa kan til dømes min Tesla frå 2014 lese mottekne SMS høgt for meg medan eg køyrer og han forstår talekommandoar på norsk av typen "ta meg heim", "opn soltaket på gløtt" eller "spel NRK P2".

Du er ikke særlig oppdatert om du trur dette er nytt. 

 

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Det er vel VW sin avstandshaldar som er kjend for å bråbremse på motorvegen, ikkje Tesla?

Tesla laget en kjedekollisjon på motorveien sist uke pga bråbremsing. Når gjorde VW det sist? 

 

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Sikker?  Mykje tyder på at Tesla har implementert dette betre:

https://newatlas.com/automotive/apple-carplay-android-auto-car-infotainment-worse-than-texting/

Du forstår tydeligvis ikke hva det er, og du søkte etter negative omtaler om funksjonene? Hvis Android Auto/Apple Carplay er farligere enn teksting, så kan du jo tippe forskjellene mellom dette, og TM3 som kun har slikt på en skjerm? Med Android Auto/Apple Carplay så kan man i det minste bruke talefunksjoner. Den speiler tross alt bare noen enkelte funksjoner fra mobilen til skjermen i bilen. Det er ikke slik at man har designet inn slik at det er umulig å åpne hanskerommet utenfor et annet sted enn på skjerm. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

I mellomtiden viser man en grei dobbeltmoral ved å glemme Elon sine uttalelser i mange år, og særlig tydelig ble det rundt Covid-19 tøyset han lirte av seg, samt det faktum at det måtte politi-besøk til før ting ble tatt litt mer seriøst. 

Ja, det er et godt poeng. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt fordi titalls millioner mennesker blindt har fulgt Elon Musks råd om å betrakte koronaviruset som en vanlig forkjølelse? Flere enn dieseljukset kanskje? Sturle kalte det massemord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt fordi titalls millioner mennesker blindt har fulgt Elon Musks råd om å betrakte koronaviruset som en vanlig forkjølelse? Flere enn dieseljukset kanskje? Sturle kalte det massemord.

Musk er vel ikke mer lege/medisiner enn Trump. Hvis folk hører på andre enn fagfolk så kan de nesten bare takke seg selv. Men nå er dette veldig O.T. Tilbake til tema?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt fordi titalls millioner mennesker blindt har fulgt Elon Musks råd om å betrakte koronaviruset som en vanlig forkjølelse? Flere enn dieseljukset kanskje? Sturle kalte det massemord.

Får satse på at de ansatte i det minste var flinke på å ikke besøke utsatte folk hjemme, og at de satt seg selv i karantene. Det er jo allerede påvist ansatte med smitte med symptomer, så det betyr jo at de har gått rundt hverandre i 7-14 dager allerede og smittet hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Så enten troller du, eller så spammer du ned trådene med hydrogentøyset ditt... Hvorfor kan du ikke heller bruke litt tid på jobbing? Du har en jobb vel? Gjemmekontor?

Hvorfor ikke prate om trådens tema, og det du selv fyrer opp til? Klarer du ikke og argumentene stopper opp, så kan du jo i det minste unnskylde det originale utsagnet ditt og trekke det tilbake? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Ja, det er et godt poeng. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt fordi titalls millioner mennesker blindt har fulgt Elon Musks råd om å betrakte koronaviruset som en vanlig forkjølelse? Flere enn dieseljukset kanskje? Sturle kalte det massemord.

Eg forstår at de er tomme for argument, og berre ynskjer å gravlegge alle problema til VW med whataboutissme.  Hadde eg hatt aksjar i VW, hadde eg sikkert gjort det same.

 

No tvilar eg på at titals millionar fylgjer medisinske råd frå ein som ikkje har utdanning innan feltet.  I so fall kan dei skulde seg sjølv, slik som pastoren som nyleg døydde av Covid-19 etter å ha kalla pandeminen eit "mediaskapt hysteri" og alle som fylgjer han.  Dei som døyr av dieseljukset til VW kan derimot ikkje skulde seg sjølve.  Dei vart drepne av VW.  Ca 5000 menneske i året i Europa: https://www.theverge.com/2017/9/18/16328092/diesel-cars-air-pollution-premature-deaths-europe-dieselgate

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Musk er vel ikke mer lege/medisiner enn Trump. Hvis folk hører på andre enn fagfolk så kan de nesten bare takke seg selv. Men nå er dette veldig O.T. Tilbake til tema?

Når man har såpass mange følgere på Twitter, så har man en viss moralsk ansvar. Man lager tross alt regler i samfunnet for å beskytte de svake og idiotene som ikke vet sitt eget beste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

No tvilar eg på at titals millionar fylgjer medisinske råd frå ein som ikkje har utdanning innan feltet.  I so fall kan dei skulde seg sjølv, slik som pastoren som nyleg døydde av Covid-19 etter å ha kalla pandeminen eit "mediaskapt hysteri" og alle som fylgjer han.  Dei som døyr av dieseljukset til VW kan derimot ikkje skulde seg sjølve.  Dei vart drepne av VW.  Ca 5000 menneske i året i Europa: https://www.theverge.com/2017/9/18/16328092/diesel-cars-air-pollution-premature-deaths-europe-dieselgate

Det er rimelig sykt å forsvare Musk og kaste skyld på de som stoler på han. Da unnskylder du Donald Trump sine uttalelser i samme slengen, hvis ikke viser du atter igjen ei dobbeltmoral. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Nå har ikke Musk fullført utdannelse innen noe som helst så det burde gjelde alt han uttaler seg om. 

Han er både Bachelor of Arts (fysikk) og Bachelor of Science (business).  Han fullførte begge mellom 1992 og 1994.  I 1995 byrja han på ei doktorgrad i energifysikk og materialteknologi ved Stanford, men hoppa av etter to dagar.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Han er både Bachelor of Arts (fysikk) og Bachelor of Science (business).  Han fullførte begge mellom 1992 og 1994.  I 1995 byrja han på ei doktorgrad i energifysikk og materialteknologi ved Stanford, men hoppa av etter to dagar.

Regnes Bachelor som fullført utdannelse? Jeg visste ikke det, jeg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

Regnes Bachelor som fullført utdannelse? Jeg visste ikke det, jeg. 

Då har du lært noko nytt i dag.  To bachelor-grader på to år er dessutan svært god progresjon.  Vi kan vere glade for at han tok steget og starta Zip2 og PayPal i staden for å fullføre doktorgrada på Stanford.  Elles hadde vi neppe hatt Tesla og SpaceX i dag.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Då har du lært noko nytt i dag.  To bachelor-grader på to år er dessutan svært god progresjon.  Vi kan vere glade for at han tok steget og starta Zip2 og PayPal i staden for å fullføre doktorgrada på Stanford.  Elles hadde vi neppe hatt Tesla og SpaceX i dag.

Hans startet vel ikke Paypal? Han fikk sparken som CEO der og først etter det gikk de med overskudd. Kanskje samme medisinen må til for underskuddsforetakene SpaceX og Tesla også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (9 minutter siden):

Hans startet vel ikke Paypal? Han fikk sparken som CEO der og først etter det gikk de med overskudd. Kanskje samme medisinen må til for underskuddsforetakene SpaceX og Tesla også?

Du trenger ikke det om alt du trenger gjøre er å lage en presentasjon med noe som ikke vil fungere, så får du jo hentet subisider. De fikk jo 2 milliarder for "battery-swap" greiene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Hans startet vel ikke Paypal? Han fikk sparken som CEO der og først etter det gikk de med overskudd. Kanskje samme medisinen må til for underskuddsforetakene SpaceX og Tesla også?

Han starta internett-banken X.com, som slo seg saman med Coinfinity og satsa på PayPal.  Eg veit ikkje om noko selskap som driv med teknologiutvikling og nybrottsarbeid som har gått med overskot dei fyrste to åra.  Dei fleste oppstartselskap av den typen har då mål om å vekse.  Frå å ha starta X.com med 10 millionar dollar i 1999 (pengane kom frå salet av Zip2) kom han ut med 165 millionar dollar frå salet av PayPal i 2002.  Det er den typen avkastning ein pleier å måle oppstartselskap i, ikkje overskot frå år til år.  Verdiauken er basert på kva investorane ser som framtidig verdi av selskapet, ikkje i utbyte pr aksje.

 

SpaceX har det heilt greitt økonomisk, sovidt eg forstår.  I 2018 hadde SpaceX nesten 2/3 av marknaden for kommersielle satellittoppskytingar.  Konkurrenten ULA slit derimot økonomisk.  Tesla sit òg i ein god økonomisk situasjon, etter å ha auka eigenkapitalen rett før korona-epidemien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...