Gå til innhold

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Elektroavdelingen skrev (2 timer siden):

Det er vel uansett ikke mange nordmenn som vil ha en familiebil som ikke kan ha ski på taket.

Det er der ID.4 som også kommer i år kommer inn i bildet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er samme grunn til at jeg holder fast på å eie Blue-ray og CD-er (med private digitale kopier) i stedet for å leie film og musikk gjennom f.eks Netflix og Spotify.

Stort sett enig i det du skriver, men CD?! Kjøper du fremdeles CD-er? Jeg har ikke noe sted å spille CD-er lenger. Dvs. jeg har vel den NAD-spilleren fra 1992 stående i et kott. Ikke får jeg spilt CD i bilen. Og ikke har jeg noen PC med CD-drive så jeg kan rippe til minnepenn. Jeg har mengder med fysiske lagringsmedier som jeg ikke kan benytte lenger. Kassetter, CD-er, VHS, LP. Har kjøpt samme musikk flere ganger jeg. Sist gang jeg kjøpte noe var det først via iTunes, deretter Flac-filer og til slutt LP i fysisk butikk. Liker LP, men husker ikke sist jeg brukte det.

For en måned siden hadde jeg argumentert for å selge huset, putte penga i fond, og leie bolig for avkastningen ? Glad jeg ikke gikk til det skrittet. Selge huset før korona hadde kanskje vært lurt, dog. Den ultimate form for bortkasta jobb er å forlate denne verden med 5-10 millioner bundet opp i bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (4 timer siden):

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

Helt enig. Å kjøre bil er egentlig livsfarlig. 100% av oppmerksomheten må rettes mot trafikken. Føreren bør forstyrres og distraheres minst mulig. Når man vet at bilene som krasjer desidert oftes har mest komplisert programvare kan man lure på hva som er forbedringen. Vw kan helt sikkert klare seg med programvare fra en e golf. Egentlig burde en app på telefonen og stemmestyring vert nok til å juster varme, volum på radio osv.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/03/28/195661445/infotainment-systemer-i-biler-kan-redusere-reaksjonstiden-med-over-50-prosent

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Hvorfor utelukke BMW fra samarbeidet?

Det haster med programvaren, og med et felles løft kan de bedre konkurrere mot både amerikanerne og kineserne. Disse har ressurser i massevis for å utvikle og overkjøre europeerne på området.

Det vil også være en stor fordel for bileierne at det er en felles plattform som garantert vil fungere bedre hvis de står sammen om utviklingen.

Jeg er redd europeiske bilprodusenter vil havne i bakleksa - der de allerede befinner seg i dag.

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (9 minutter siden):

Hvorfor utelukke BMW fra samarbeidet?

Det haster med programvaren, og med et felles løft kan de bedre konkurrere mot både amerikanerne og kineserne. Disse har ressurser i massevis for å utvikle og overkjøre europeerne på området.

Det vil også være en stor fordel for bileierne at det er en felles plattform som garantert vil fungere bedre hvis de står sammen om utviklingen.

Jeg er redd europeiske bilprodusenter vil havne i bakleksa - der de allerede befinner seg i dag.

jeg tror ikke europeiske biler er i noe bakleksa. De har bare en helt annen holdning til å utvikle biler etter at de er solgt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (17 timer siden):

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

Noe sånt som Bollinger B1 eller B2? Kraftige pickuper i rette aluplater uten fancy kurver, med analoge instrumenter som visstnok kan spyles med vann ved innvendig rengjøring.

https://bollingermotors.com

Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (18 timer siden):

Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.

i3 er ikke et dårlig valg om du vil ha minst mulig dill. Kjøpte en selv siden den er så enkel og jobbe på. Ruster ikke heller siden den er bygd i karbonfiber. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MsSupporter skrev (På 28.3.2020 den 11.28):

"Antagelig kan de selge i bøtter og spann hvis de er billig nok."

I alle fall frem til Tesla kommer med en elektrisk liten bil til ca 100-150 000. Så er det endelig spikeren i kista for de gamle bilprodusentene.

Beklager, men akkurat det kommer ikke til å skje. Musk er i overkant åpen om strategien sin, og vi vet at det er Model 3 som er billigbilen du snakker om.

Lengde var det meningen at bilen skulle selges til $35k, men i praksis koster de i dag litt mer (selv om det er/var mulig å stå i kø for den billigste varianten også).

Uansett; Model 3 er lansert, og det triller tusenvis av de rundt på norske veier. Noen billigere bil er ikke å vente fra den kanten. 

Fremover kommer det SUV (Model Y) og pickup fra Tesla. Ja, samt en ny versjon av Roadster (sportsbilen; deres første prosjekt). Etter det er planen å tette stadig flere hull i porteføljen sin, men enda en billigbil er ikke deres vei å gå.

Skal du ha elektrisk billigbil, så velg Nissan Leaf eller Renault Zoe. Grei kvalitet og alle barnesykdommer er luket bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Beklager, men akkurat det kommer ikke til å skje. Musk er i overkant åpen om strategien sin, og vi vet at det er Model 3 som er billigbilen du snakker om.

Lengde var det meningen at bilen skulle selges til $35k, men i praksis koster de i dag litt mer (selv om det er/var mulig å stå i kø for den billigste varianten også).

Uansett; Model 3 er lansert, og det triller tusenvis av de rundt på norske veier. Noen billigere bil er ikke å vente fra den kanten. 

Fremover kommer det SUV (Model Y) og pickup fra Tesla. Ja, samt en ny versjon av Roadster (sportsbilen; deres første prosjekt). Etter det er planen å tette stadig flere hull i porteføljen sin, men enda en billigbil er ikke deres vei å gå.

Skal du ha elektrisk billigbil, så velg Nissan Leaf eller Renault Zoe. Grei kvalitet og alle barnesykdommer er luket bort.

Tesla 3 kunne vert mye billigere. Men da hadde den vert en hybrid og ikke så rask. Det var nettop et firma som har bygget den om.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

i3 er en snerten bil for de som liker biler i det segmentet. Men den kan bli dyr å eie utenfor garanti, noe som gjelder flere biler.

Det har jeg liten tro på. Den har minimalt med unødvendig elektronikk. Den er utrolig enkel, du kan fikse mye selv. Det er solgt over 20.000 biler i dette vakre land, så tilgangen på brukte deler er god og blir det i overskuelig fremtid. 

Ta en titt på utstyrslisten så ser du at der er en enkel bil. Det mest avanserte blir vell elektriske speil eller cruisecontrol.

Endret av Heiti
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Lurer på hva slags flott funksjonalitet det er i en Tesla som ikke er å finne i et VAG-produkt. Utenom prompe-apper og hjertet-i-halsen beta-programvare så kommer jeg ikke på noe.

OTA-oppgradering er noko dei slit med å få til på ID3.  Det har Tesla hatt sidan 2012, berre for å ta eitt av mange punkt.  Hadde VW hatt det på dieselbilane sine, kunne kundane spart turen til verkstad for å skifte ut programvare i utsleppstriksemodulen og tusenvis av menneskeliv hadde vore spart.  Kvar gong eg set meg i ein Audi eller anna VW-produkt, merkar eg godt at dei ligg ein klasse under Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...