Gå til innhold

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastiske nyheter!

 

Kanskje man da likevel kan få levert en langtrekkende elbil uten firmwaren langt oppe i 'skyen?' En firmware som fungerer uten LTE snoke-modem, og i stedet med lokalt installerte kart? En bil som er solgt, ikke bare 'lisensiert?' En bil uten killswitch og andre uønskede 'overraskelser' levert over-the-air? Altså firmware slik som i e-Golfen? (Bare at de må gjerne fikse alle usability-issues med sistnevnte firmware…)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at EU-kommisjonen vil utsette CO2-kravene pga Corona-situasjonen. Trori ikke det er vilje til å tappe bilindustrien for penger akkuart nå. Og CO2-utslippene har sannsynligvis sunket av seg selv, pga lavare aktivitet.

Det er ikke noe sensajonelt at tyske bilprodusenter samarbeider. Det har de gjort på teknisk nivå i årevis. Svært mange deler i tyske biler kommer fra underleverandører og er like i mange biler.

Man kan også sette ut utviklingen av dette til en tredjepart, som eies av mange. Noe tilsvarende er jo gjort med ladingen (Ionity).

Tar man det opp på høyt nok politisk nivå på forhånd, pleier det å bli godtatt. Bilindustrien i Tyskland har alltid hatt gode politiske kontakter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1P4XZQB7 
Kan ikke få litt mere spekulasjoner og konspirasjoner inn i et innlegg? 
For oss andre, stort sett normale, er det et ønske om transparente løsninger som ikke nødvendigvis er låst til kun den ene enheten. Kan trekke parallell til skylagring - alle som har levd noen år kan skrive under på at det ikke var bare bare med pc krasj før i tiden. Nå - null stress, har det i skyen og kan fortsette arbeidet samme dag på annen maskin eller telefon.

 

Har også til gode å se normale mennesker som klager over oppdatering over the air. Men om du vil vente 2 uker i kø og betale mange tusen for å legge inn enkle quick fixes på verksted skal du få lov til det.

 

Husker du hvor dårlig de fleste kartene og karttjenestene var til GPSene du kunne kjøpe til bil? Mått jo betale hundrevis om ikke tusenvis av kroner for oppgradering av kart, noe som også involverte nye minnekort. Var du heldig fikk du også gleden av å oppleve at minnekortet ikke var støttet av enhet og måtte derfor kjøpe årets nye GPS dings.

 

Og sist, siden du snakker så søtt om "snoke". Kan bare anta du sitter på en mobil eller datamaskin via et eller annet kjent operativsystem i kombinasjon med kjente nettlesere... og du frykter snokingen fra bilen din? ...
 

Endret av The Very End
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke spesielt overraskende. Tesla fant ut at det eneste mulige var å lage egen hardware og operativsystem. Det finnes rett og slett ikke løsninger i det vanlige markedet for kjøretøyteknologi. Bilfabrikkene har levd på standardiserte Bosch ol. Engine Control Modules i 2 tiår. Prøv å kjør OTA, diverse grafikk og youtube på den, hehe.

Moderne bileiere kommer til å kreve mer av bilene sine, men tyskerne bør kanskje holde seg til enkel standard på elbilene sine inntil videre. Antagelig kan de selge i bøtter og spann hvis de er billig nok. Dropp konkurransen med Tesla på HMI og funksjonaliteter, og lanser kun enkle og rimelige Skoda elbiler med god rekkevidde og velkjent kvalitet. En er ikke avhengig av app med fjernstyring, stor skjerm, kameraer ovralt og autopilot, og hva kan man forvente av en bil til 200 000? En skal se at Kina kommer med slike biler som er fullt på høyden, og kanskje får de til elektronikken og appene også.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

Fantastiske nyheter!

Kanskje man da likevel kan få levert en langtrekkende elbil uten firmwaren langt oppe i 'skyen?' En firmware som fungerer uten LTE snoke-modem, og i stedet med lokalt installerte kart? En bil som er solgt, ikke bare 'lisensiert?' En bil uten killswitch og andre uønskede 'overraskelser' levert over-the-air? Altså firmware slik som i e-Golfen? (Bare at de må gjerne fikse alle usability-issues med sistnevnte firmware…)

Helt enig. I disse tider der beredskap for dårligere tider er et hett tema, så er det høyst aktuelt å ta opp andre tema der man bør være føre var. Det foregår en krig om spionasje på nett og det kan surne mange politiske forhold mellom nasjoner. IMF kan strupe pengestrømmer og det kan bli ganske utrivelig. Vi skal ikke ta skytjenester for gitt, eller anta at de er 100% ufeilbarlige og uangripelige av uvedkommende.

Apropos lisenser, jeg har sterke preferanser for å eie boligen jeg bor i, bilen jeg kjører etc. Jeg kunne leid, leaset etc men nei takk.  Leie er bare nok en måte å frata folket verdier over deres levetid og overføre det til velstående eiere. Det er samme grunn til at jeg holder fast på å eie Blue-ray og CD-er (med private digitale kopier) i stedet for å leie film og musikk gjennom f.eks Netflix og Spotify. Jeg vil kunne spille av dette selv om strømmen går, nettet faller ut, det blir krig og jeg må ta med meg utstyret i en bunkers, etc. Jeg vil også ha muligheten til å kjøpe (betale én gang) for en bestemt film eller musikk jeg liker godt, eie det hele livet uten løpende kostnader og la mine etterkommere arve det hele. Monty Pytons Life of Brian ble en gang forbudt i Norge pga politisk sensur, under påskudd av å være blasfemisk. Slik kan kulturskatter gå tapt dersom det politiske klimaet endrer seg og visse filmer eller låter sensureres. Sensur kan også skje av økonomiske årsaker. F.eks hvis rettighetene på et verk går ut på dato så kan tilbyderen bare skyve det ned i søkeresultatene sånn at det blir vanskelig tilgjengelig. Senere kan de argumentere med at etterspørselen var så lav at de fjernet det for å holde databasen ryddig og oversiktlig for folk flest.

For å dra dette tilbake til bil igjen. Jeg vil eie bilen med alt det innebærer. Hver mutter og kodelinje, og jeg vil ikke ha utløpsdato på den. Det er viktigere at den er i god stand enn at noen utenfra skal vurdere den som ulønnsom for dem og gi den et prematurt dødsstøt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OPV skrev (1 time siden):

Jeg tipper at EU-kommisjonen vil utsette CO2-kravene pga Corona-situasjonen. Trori ikke det er vilje til å tappe bilindustrien for penger akkuart nå. Og CO2-utslippene har sannsynligvis sunket av seg selv, pga lavare aktivitet.

Det tenker jeg også. Jeg spår at krav og frister utsettes med 1 år. Utslippene kan på 1-3 års sikt forbli ganske reduserte pga depresjonen, men på flere års sikt tror jeg Corona kan gjøre små lukkede kupeer mer populært pga dårlige minner og erfaringer fra transportmidler med store kupeer med ørten personer som reiser kollektivt. En hel generasjon mennesker over hele verden kommer til å få en økt kollektiv fobi for virus og bakterier. (ikke tolk det nedsettende, det er bare positivt)

Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (11 minutter siden):

Nok en sak som bekrefter hvor utrolig langt foran Tesla ligger på absolutt alle områder. De har lite å frykte.

Jeg trodde ikke det eksisterte funksjonsfriske voksne mennesker på denne planeten som trodde Tesla sin produksjonsoppstart av nye modeller var problemfri.

Men du motbeviste meg. Gullfiskhukommelse er altså noe som eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Klart det snakkes om katastrofe. Tyskerne har litt faglig stolthet og har lite lyst å kaste ut halvferdige og til del farlige produkt slik enkelte andre bilprodusenter gjør. Har en høye nok krav til seg selv så ser en det som en katastrofe, selv når en leverer langt over hva andre gjør. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (2 timer siden):

Det er vel uansett ikke mange nordmenn som vil ha en familiebil som ikke kan ha ski på taket.

Som om alle nordmenn vil ha familiebil og at alle med familiebil vil kjøre for å komme seg på skitur og at alle som skal kjøre til et sted å gå på ski absolutt må ha skiene på taket... :roll: Det er å finne opp problemer som ikke finnes. Det er mange som skal ha andre biltyper. Mange som kan gå på ski hjemmefra og er fornøyd med det. Mange som kan ha skiene inne i bilen eller på stativ på hengerfestet eller på hengeren eller i campingvogna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...