Gå til innhold

Lege om korona-testmaskinen: – Vi har ikke dette instrumentet og vi har heller ikke behov for det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kloke ord. 

Problemet no er ikkje kapasatiteten for analyser, problemet er at det er for få reagenser å få kjøpt, og at prisen har blitt hundre gongar høgare. 

Det hjelp ikkje med svære automatiserte maskiner som kan analysere store volum når begrensninga ligg i talet på prøver som vi har råd til å ta i utgangspunktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1440 prøver i døgnet... så frem til ut mai vil vi ha testet nesten 100.000 ganger. Hvis hver person må testes to ganger blir det 50.000 pasienttester. Med fire slike maskiner har vi da testet 200.000. Ideelt sett. Og så melder de at over 2.000.000 skal smittes av dette. Jeg får ikke dette til å gå opp, de aller fleste vil ikke bli testet. Og da er det vel bare igjen å teste for å samle statistikker heller enn å fotfølge de med smitte.

Skulle ønske det var lettere å måle veldig mange flere mye enklere. Når vi ser de enorme konsekvensene dette får, er det nesten slik at utgiftene for testing er underordnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hjelper det deg om du blir testet 2 ganger i mars og ikke har korona? Du kan jo bli smittet 2 dager etter testen!

om du har hatt corona, hva hjelper det. Du kan fremdeles føre med deg smitten på hender og klær! Det eneste du vet er at du ikke blir syk flere ganger av dette. Jeg ser at det kan være fornuftig å teste syke folk for å se om de er smittet men å teste alle har vel ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (1 time siden):

1440 prøver i døgnet... så frem til ut mai vil vi ha testet nesten 100.000 ganger. Hvis hver person må testes to ganger blir det 50.000 pasienttester. Med fire slike maskiner har vi da testet 200.000. Ideelt sett. Og så melder de at over 2.000.000 skal smittes av dette. Jeg får ikke dette til å gå opp, de aller fleste vil ikke bli testet. Og da er det vel bare igjen å teste for å samle statistikker heller enn å fotfølge de med smitte.

Skulle ønske det var lettere å måle veldig mange flere mye enklere. Når vi ser de enorme konsekvensene dette får, er det nesten slik at utgiftene for testing er underordnet...

Det *kan* da ikke være utgiftene til testing som bekymrer? Det er bare småtterier sammenliknet med å stenge ned samfunnet. Nå som vi *har* stengt butikken burde vi heller teste alt vi klarer for å få skikkelig oversikt og gå over til målrettet karantene for de som faktisk er smittefarlige. Hvordan var tallene for smittede uten symptomer igjen? Høye nok til å skjønne at det øyeblikket vi åpner samfunnet igjen så vil epedemien sette fart på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fare for at det kan det bli mere storstilt virustesting i fremtiden må en ha kapasitet.

Kan det være noe en like godt kan ta høyde for nå?

Men spre det for all del på flere leverandører, slik at ikke hele kapasiteten blir lammet om en leverandør av en eller annen grunn ikke greier å levere vitale forbrukskomponenter til testing.

Legg ikke alle eggene i en kurv....o.s.v.

Det må da ta pinefult lang tid å få oversikt over dette uten tester...(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, kommer hurtigtester snart.

Bosch og andre er i ferd med levere mindre maskiner som plasseres ut på legekontorene og som er enkle å bruke.

Tester for antistoffer som kan gjøres hjemme på 15 minutter er på vei ut på markedet.

Det betyr ikke at gigantiske maskiner fra Roche ikke er nødvendige, men det vil nok gjøre behovet noe mindre, særlig dersom legekontorene selv kan utføre tester som er 95% sikre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det er en kjensgjerning at mange er veldig nøye, mens andre kan ta lettere på lette symptomer som sår hals etc.

De helt usymptomatiske kan vi vanskelig fange opp i utgangspunktet. Men personer som har fått positivt prøveresultat vil være veldig forsiktige nesten uansett.

Den hardeste fornuftige strategien jeg kan komme på er å teste alle med symptomer på forkjølelse, og feks annenhver uke så lenge man har symptomer. Deretter må man teste alle disse har vært i nærkontakt med (forover og tilbake i tid).

Resultatet av en slik operasjon vil nok være anslagsvis >500.000 tester i måneden for Norge.

Kan dette være effektivt? Kanskje. Man kan regne på det. Men hvis man skal sette igang noe slikt må man tenke stort tidlig og sette igang nødvendige prosesser. Testutstyr ser ut til å være en flaskehals her. Det er ikke nok med en eller to flere slike maskiner. Og kanskje Bosch sin nye maskin ikke er klar i slike volum på en stund heller. Og kanskje legekontorene ikke har sjans til å klare å ta så mange prøver.

Skal vi lykkes med dette må vi tenke stort og planlegge tidlig. Jeg håper dette skjer nå, men jeg har ingen indikasjoner på at det er tilfelle...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Det er en kjensgjerning at mange er veldig nøye, mens andre kan ta lettere på lette symptomer som sår hals etc.

De helt usymptomatiske kan vi vanskelig fange opp i utgangspunktet. Men personer som har fått positivt prøveresultat vil være veldig forsiktige nesten uansett.

Den hardeste fornuftige strategien jeg kan komme på er å teste alle med symptomer på forkjølelse, og feks annenhver uke så lenge man har symptomer. Deretter må man teste alle disse har vært i nærkontakt med (forover og tilbake i tid).

Resultatet av en slik operasjon vil nok være anslagsvis >500.000 tester i måneden for Norge.

Kan dette være effektivt? Kanskje. Man kan regne på det. Men hvis man skal sette igang noe slikt må man tenke stort tidlig og sette igang nødvendige prosesser. Testutstyr ser ut til å være en flaskehals her. Det er ikke nok med en eller to flere slike maskiner. Og kanskje Bosch sin nye maskin ikke er klar i slike volum på en stund heller. Og kanskje legekontorene ikke har sjans til å klare å ta så mange prøver.

Skal vi lykkes med dette må vi tenke stort og planlegge tidlig. Jeg håper dette skjer nå, men jeg har ingen indikasjoner på at det er tilfelle...

Det er store mørketall på antall smittede men om testing ble started på de med symptomer og alle de har vært i kontakt med så burde vi klare å fange opp de fleste. De såkalte supersmitterne er ikke direkte synlige men de er indirekte synlige side de rundt dem vil få symptomer.

Lenke til kommentar

NB! Hurtigtester for antistoffer utelukker ikke infeksjon, og kan derfor kun brukes for å finne folk som er godt inne i sykdomsforløpet eller har hatt sykdommen tidligere. Ref.: https://www.fhi.no/nyheter/2020/hurtigtester-for-pavisning-av-antistoffer-utelukker-ikke-infeksjon/

Det kan være nyttig for å supplere teststrategien, men vi er fortsatt avhengig av å kunne påvise smitte tidligere i forløpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...