Gå til innhold

Ny undersøkelse viser store forskjeller i ladetid på elbiler


Anbefalte innlegg

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (11 timer siden):

2 middager m/desert og kaffe 12 ganger i året i 20 år => 500,- x 240 = 120 000,-

Skal man kjøre 500 km trenger man nok et godt matstopp uansett hva bilen måtte trenge. Det er fort gjort å gå i fella og glemme at eksosbilisten klarer seg uten mat og drikke på den samme turen.

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (11 timer siden):

Stikkord 20 kWt batteri, 5 kW generator og et bagasjerom som kan utvides bakover ved behov.

20 kWh høres i minste laget ut (må lade ca hver time og med dagens batterier vil den måtte lade 30-60 minutter hver gang)

5 kW generator høres også i minste laget ut. Det betyr at man må snegle seg fram i 10~15 km/t i 5% stigning over fjelloverganger og ~30 km/t på flatmark dersom batteriet går tomt. F.eks hvis hurtigladeren er ute av drift, eller det er litt langt mellom hurtigladerne og man går tom.

40 kWh batteri med 0-80% lading på 30 minutter + 40 kW generator hadde derimot gjort langkjøring mye bedre. NB. Selv om generatoren ikke brukes i praksis så vil den gjøre at man blir komfortabel med å bruke batteriet helt ned til 0%. Man kan tørre å gamble på å kjøre det ned til 0% uten at det får store konsekvenser. Generatoren utvider altså praktisk elektrisk rekkevidde fra 60% av batterikapasiteten til 80% og øker gjennomsnittlig ladeeffekt, selv om generatoren ikke brukes.

Utvidbart bagasjerom er derimot en idé jeg liker veldig godt! :) Bare se for deg en sedan småbil med en hard top som dekker taket over baksetene + bagasjelokket. Så skal man flytte en sofa eller noe sånt og kan skifte hard top-en med en høyere og lengre som transformerer bilen til en middels varebil. Med aksellast-sensorer som advarer i tilfelle dårlig vektfordeling + hastighetsbegrensning, så kan det bli en ekstremt fleksibel bil. Jeg kunne godt kjøpt en sånn med 2 stk varebil-hard-top-er og innredet den ene av de som campingbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tormod_a skrev (3 timer siden):

Undersøkelser viser at bensinbilen stort sett blir stående, og at folk bruker elbilen når folk har en av hver. Det at det og fritas avgifter på større elbiler gjør at folk bytter ut X5 med Tesla og e-tron. Er bare å ta turen opp på Hovden, så ser du dem på rekke og rad.

Drivstoffsalget på norske veier har falt 2% i 2018, selv når en tar med lastebiler, selv om det har blitt bedre tider. Forklares blant annet med elbiler.

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2019/drivstoffsalget-falt-i-2018/

SSB fører statestikk på dette. Februar 2020 mot februar 2019 viser ikke noe dramatisk

https://www.ssb.no/petroleumsalg

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Ser man på Oslo er vel Hemsedal ytre sirkel. Det er vel 250-300km.

Det er ikke så langt engang. Ifølge Google maps er det 201 km fra Oslo sentrum til Hemsedal sentrum. Kan kanskje legge til 10 km til nærmeste hyttefelt(?). Fortsetter en videre til Borgund er det 26 mil, Aurland 30 mil.

Oslo - Beitostølen 224 km. Oslo - Trysil 224 km. Oslo - Geilo 219 km. Oslo - Hafjell 180 km. Typiske hyttedestinasjoner er ikke fryktelig langt unna der folk bor. Det er ei grense for hvor langt og lenge folk gidder å kjøre bil annenhver helg. Steder som Norefjell, Blefjell og Vikerfjell scorer stort på kort reiseveg fra Oslo.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 minutter siden):

Det er ikke så langt engang. Ifølge Google maps er det 201 km fra Oslo sentrum til Hemsedal sentrum. Kan kanskje legge til 10 km til nærmeste hyttefelt(?). Fortsetter en videre til Borgund er det 26 mil, Aurland 30 mil.

Oslo - Beitostølen 224 km. Oslo - Trysil 224 km. Oslo - Geilo 219 km. Oslo - Hafjell 180 km. Typiske hyttedestinasjoner er ikke fryktelig langt unna der folk bor. Det er ei grense for hvor langt og lenge folk gidder å kjøre bil annenhver helg. Steder som Norefjell, Blefjell og Vikerfjell scorer stort på kort reiseveg fra Oslo.

Ja de aller fleste kan klare seg med en zoie når det kommer til rekkevidde. Når ladbare hybrider kommer med litt bedre batteri vil disse kunne klare 80-90% av all kjøring eletrisk til en langt lavere pris og ressursbruk enn det man trenger for å kjøre 800-900km på batteri.

Det er mye verre at 1% av behovet skal føre med seg at hver bil har et batteri som er 300kilo tyngre og 3 ganger så dyrt som nødvendig

Tror svenskene har sett på dette. Ladbare hybrid gir lavere utslipp når produksjon av batteri ble tatt med.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

40 kWh batteri med 0-80% lading på 30 minutter + 40 kW generator hadde derimot gjort langkjøring mye bedre.

Utvidbart bagasjerom er derimot en idé jeg liker veldig godt!

Skal ikke protestere på noe av det Du skriv.

 

Men eg tenker jo stort sett småbil, smale dekk og det å ha «backupp» (klare seg selv).

Ved 5 kW generator vil den dekke 50%, så batteriet blir i praksis å rekne som dobbelt så stort, og så har man varme. Snittforbruk småbil er ca 10 kW + avgitt spillvarme, så agregatet treng ikke mer effekt uansett syklus.

 

Vel eg er Citroën «fanatiker», og mitt syskenbarn skal opne et museum for merket no i vår. Greie biler å reparere (fjærbenbyte fremme bare 3 skruer + 3 for felgen og en ølkasse, bak 1 skrue og 2 splinter) og bytte dekk som nevnt en ølkasse å putte opp under (eller finne en forhøyning å senke seg ned på). GS modellen var den som kom ut med færrest feil etter 5 år i en svensk test.

 

Her noe fra en påbygger eg kansje sjølv kommer til å bruke, grei pris på skreddersøm. http://www.stauber-motorhomes.com 

77180B20-D098-4FC5-BCC3-C5B55774E3AD.jpeg.cffb8f63b732155e9a1aef8f96c8967f.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (4 minutter siden):

Vel eg er Citroën «fanatiker»,

Da må jeg bare få nevne at jeg møtte på en drammenser med elektrifisert 2CV for et par år siden, på en bensinstasjon av alle ting. Jeg var der med min elbil i samme ærend, kjøpe is. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Da må jeg bare få nevne at jeg møtte på en drammenser med elektrifisert 2CV for et par år siden, på en bensinstasjon av alle ting. Jeg var der med min elbil i samme ærend, kjøpe is. :)

Tror 2CV står for kreftene til 2 hester innenfor et kort tidsromm. Den første hadde 2 x 4,5 hp, og gjorde en 65 km/t eller så, 12 hp sportsutgavenen kom seinere og rundet 80 km/t med «god» margin.

Dagens hestekrefter 75 kg opp 1 meter på 1 sekund, skriv seg fra kva en hest greide ved en dagsdrift på heisespelet til kol og malmgruver.

 

Drømmebilen for bobilombygging, laget for ekspressutkjøring av aviser i frankrike:

E0DD61D3-4E77-4437-B575-DA6B35D8BD86.jpeg.1bde75ff5829890fc54c11e118b9ba7f.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hah fett. Minner meg om Briggs And Stratton sin hybrid fra 80 tallet. Den hadde og 4 bakhjul men det var for å klare all vekta fra blybatteriene baki der. Fremme sto det en liten plenklippermotor bare ?

Kom vel aldri i produksjon, men tøft konsept.

Jay leno har vel prøvekjørt en slik.

 

1-1024x536-1-1021x536.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Hah fett. Minner meg om Briggs And Stratton sin hybrid fra 80 tallet. Den hadde og 4 bakhjul men det var for å klare all vekta fra blybatteriene baki der. Fremme sto det en liten plenklippermotor bare ?

Kom vel aldri i produksjon, men tøft konsept.

Jay leno har vel prøvekjørt en slik.

 

1-1024x536-1-1021x536.png

Er mykje fint som er laget, også med standerdeler og kansje med ramme. Man må bare prioritere, vite kva byggeskumm, vinylester og glasfiber er om uhellet skulle være ute.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Trestein said:

Det tror jeg ikke SSB er klar over.

Det er heilt sikkert SSB klår over, men det er ikkje sikkert alle som les statistikken er klår over det.  Eg tenkte kanskje du ikkje var klår over det, sidan du meiner at tala ikkje syner noko dramatisk.

 

Når du tek høgde for at febuar 2020 har ein dag meir enn i 2019, vert fallet i salet av bensin omlag 2,2% og salet av autodiesel gjekk ned med heile 4,5% samanlikna med februar 2020.  Samla fall er 3,9%.  Det vil eg seie er ganske dramatisk, og det syner at kurva går stadig brattare nedover.  I heile 2019 var samla fall i sal av bensin og autodiesel berre 2,2% samanlikna med 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (33 minutter siden):

Det er heilt sikkert SSB klår over, men det er ikkje sikkert alle som les statistikken er klår over det.  Eg tenkte kanskje du ikkje var klår over det, sidan du meiner at tala ikkje syner noko dramatisk.

 

Når du tek høgde for at febuar 2020 har ein dag meir enn i 2019, vert fallet i salet av bensin omlag 2,2% og salet av autodiesel gjekk ned med heile 4,5% samanlikna med februar 2020.  Samla fall er 3,9%.  Det vil eg seie er ganske dramatisk, og det syner at kurva går stadig brattare nedover.  I heile 2019 var samla fall i sal av bensin og autodiesel berre 2,2% samanlikna med 2018.

Tror hvordan helg er plasert kan bety mer, og så mandag. Gløm 2020 statestikken....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Tror hvordan helg er plasert kan bety mer, og så mandag. Gløm 2020 statestikken....

Eg er samd i at tal for enkeltmånadar er litt lite å gå etter, ja.  Der er det mykje støy.  Ikkje minst når vi kjem til påska, mai og desember med varierande tal arbeidsdagar, langhelger og inneklemde arbeidsdagar.  Årsstatistikken er betre.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 27.3.2020 den 23.10):

Jeg har kjørt fra Brønnøysund til Bergen uten å stoppe men jeg tror jeg kan telle på en hånd dagsetapper på 1200km.

Jeg kan garantere at du IKKE har kjørt fra Brønnøysund til Bergen UTEN å stoppe. Du har bl.a. stoppet på X antall ferger. Det er gode pauser det.

Lenke til kommentar
Tormod_a skrev (På 28.3.2020 den 8.49):

Og over nyttår kommer Tesla Model Y med svææært bagasjerom, stor benplass i baksetet og høyere seter, og varmepumpe...med krok og takbøyler.... over 50mil rekkevidde til salgs for 510.000...med Netflix, Spotify og masse utstyr.... ikke lett å konkurrere mot dette. Bestill fort før valutajustering!

Har bestilt en LR, men foreløpig så er det ikke mulighet for tilhengerfeste på Model Y. Håper det blir lagt til snart.

Er forøvrig 100% enig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...