Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Myndighetene vil bruke en "smittesporings-app" for å se hvem vi har kontakt med


Anbefalte innlegg

IT-ekspert om ny smittesporings-app: – Må vise seg tilliten verdig

Nrk har også en artikkel om saken her.

 

Kommer folk til å bruke denne appen, og vil personvernet bli ivaretatt, som lovet? Jeg antar at appen "kun" vil registrere hvor vi beveger oss, men er usikker på hvor mange som vil stole på myndighetene.

Poenget er vel å kunne se hvem som har vært i nærheten av de som tester positivt, men kan det være at man etterhvert får problemer for å ha "gått for mye på tur", eller noe slikt?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en alternativ app som løser noen av utfordringene samtidig som problemet blir løst (tror jeg):

1) Appen sporer hvor du går til enhver tid, men laster ikke opp noe til noen sentralisert base.

2) Når noen som har appen blir diagnostisert så trykker de på "publiser mine bevegelser" (hvis de vil). Bevegelsene kan publiseres anonymt og stykkes opp i mange små bruddstykker, slik at det blir vanskelig å finne ut hvem det gjelder. 

3) Alle andre mottar de publiserte smittestiene og appen sjekker om det matcher ens egne bevegelser. Hvis ikke så slettes disse.

 

Jeg er klar over at pkt 2 har flere svakheter, men her er i det kun de smittede som deler sine data, ikke alle. Pkt 2 har også mange muligheter til å forbedres.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (42 minutter siden):

Jeg har en alternativ app som løser noen av utfordringene samtidig som problemet blir løst (tror jeg):

Spennende forslag! Nå ser det dessverre ut til at det er for sent, siden appen allerede er under utvikling, og altså vil logge brukerens bevegelser sentralt for de siste 30 dagene. Med ditt forslag ville det vel også være vanskelig å finne bevegelsene til de som får påvist smitten for sent til at de kan betjene appen (eller?).

@tjavel Jeg tar meg friheten til å flytte svaret ditt hit.

tjavel skrev (2 timer siden):

De kan spore anonymt ved at appen ikke ber om noen rettigheter til kontaktliste eller lignende, kun GPS og bluetooth. 

Den bare kontakter helsenorge.no ved første kjøring og får tilbake en tilfeldig-generert unik tekst som jhkHSJHDT/D&Thjk eller noe slik som lagres i appen, og så kun denne som brukes i rapportering av tracking. Da klarer de uansett korellere informasjonen og kan gi en melding på appen om du har vært nær noen som har vært smittet.

Hvis den sender SMS, da må den telefonnr, men appen kan vel bare kjøre i bakgrunnen å gi et biip om en har vært i kontakt med smittede eller nærmer seg smitteområde. Så da trengs det ikke SMS.

 

Jeg mener nå at når det er en pandemi her og myndighetene allerede har selvangivelsen og sykejournalen og NAV-dialog og hva enn så kan man være litt lempelige med personvernet i alle tilfelle. Den kan avinstalleres når krisen er over.

Det er vel omtrent slik appen er ment å fungere, bortsett fra at myndighetene vil ha oversikt over hvilket tlfnr (eller person?) som er tilknyttet hver nedlasning av appen.

Som Bentzen i Nrk-artikkelen sier:

Sitat

– Det er betryggende å se at appen ikke skal ha «direkte kobling til politiet», og jeg håper at det også spesifiseres at data ikke under noen omstendigheter vil bli utlevert til politiet eller andre tredjepartsaktører

Bent Høie nevnte i en pressekonferanse tidligere i dag at appen ikke vil benyttes for å finne folk som bryter karanteneregler e.l., men når man ser hvordan mange ønsker disse dømt for drap, så er jeg redd noen før eller siden vil lekke data om dette. Vi bør kanskje heller ikke bli overrasket om politiet likevel får tilgang til alle data før eller senere, noe de har alle muligheter til å misbruke.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (37 minutter siden):

Med ditt forslag ville det vel også være vanskelig å finne bevegelsene til de som får påvist smitten for sent til at de kan betjene appen (eller?).

Ja, hvis ingen noen sinne logger seg på telefonen igjen så blir ingen data sendt - men det høres ikke ut som en stor gruppe.

frohmage skrev (39 minutter siden):

Spennende forslag! Nå ser det dessverre ut til at det er for sent, siden appen allerede er under utvikling

Problemet her er hemmelighold. Hadde man gått ut offentlig med en gang skulle jeg gjerne donert mer enn fem minutter til å skrive et skikkelig forslag. Design er gjort i en lukket gruppe som åpenbart ikke har sett på personvern som et viktig problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (47 minutter siden):

Bent Høie nevnte i en pressekonferanse tidligere i dag at appen ikke vil benyttes for å finne folk som bryter karanteneregler e.l., men når man ser hvordan mange ønsker disse dømt for drap, så er jeg redd noen før eller siden vil lekke data om dette. Vi bør kanskje heller ikke bli overrasket om politiet likevel får tilgang til alle data før eller senere, noe de har alle muligheter til å misbruke.

Derfor bør den være designet med reelt personvern i tankene, ikke "stol på meg" som strategi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper at vi er i en tid der de fleste vil stole på regjeringen, og vil tenke at dette går helt fint. De fleste har på location på snap, noen er på hapn, andre er å finne på tinder, så en god dose med nysgjerrighet + frykt vil nok føre til at en del vil laste den ned.

Klart har man "trust no one" prinsippet. I grunn er jeg veldig skeptisk til en slik en app, og har ingen slike apper som har på lokasjon (som jeg vet om),  samtidig er jeg ikke konspirasjonsteoretiker og føler at fordelene veier tyngre enn ulempene. Om man i tillegg sletter den når alt dette er over samt har ingenting å skjule, så ser jeg ikke noe galt med appen. 

Samtidig har jeg observert en del sjokkerende hendelser gjennom studiene mine på IT-fronten, at jeg hadde vært svært skeptisk til en slik app - dersom jeg hadde hatt noe å skjule. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (9 timer siden):

Nei, det er helt sant. En ser jo hvordan ledere i andre land virkelig har gått inn for å misbruke makten. 

Kan nevne at jeg har en kompis som er konspirasjonteoretiker og er sikker på at alt dette er skapt av de statlige lederne (en kospirasjon dem i mellom), for å få større makt og kontrollere borgerne. De kommer til å skylde på at vi klaget sånn på klimaet, og at dette var deres grep for å få en renere klode... 

Og en annen teori som går på at skolen ble stengt slik at det kunne monteres 5G sendere på alle skoler som kommer til å sakte men sikkert drepe alle barna. Deretter kommer regjeringen til å si at dersom de ville "drepe alle barna", så hadde de ikke stengt skolene under utbruddet.

Det er slike konspirasjonsteorier jeg snakker om, og som jeg ikke kan identifisere meg i.

Segway: Det kunne sikkert vært laget en en innholdsrik tråd om nettopp dette, om det ikke alt er gjort det.

 

Endret av Blesten_i_vesten
"som jeg ikke kan identifisere meg i", noen ting kan ikke sies nok.
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Norge heller begynne å registrere de som nå er FRISKMELDTE før de krever mer overvåkning? Alle andre land i verden registrerer de friskmeldte så man har de reelle tallene på de som er aktivt syke med corona. Men ikke Norge, her ser vi tall som viser at nesten 5000 mennesker(eller er det mer nå)er syke med corona som om ingen har blitt friskmeldt. Fortsetter det slik vil Norge på pairet om noen måneder være det eneste landet i verden som har aktivt syke med coronasmitte selv om alle enten er friskmeldt eller har gått bort. Jeg vil anta at de reelle tallene i Norge nå er rundt 3000 elller mindre i og med at vi kun ser tallene på de som ble smittet fra dag 1. Norge bør egentlig fjernes fra listen over coronatilfeller pr. land i og med at vi ikke teller de friskmeldte. Land i den tredje verden registrerer friskmeldte men ikke Norge. Hvorfor? På pressekonferansen kom de kun med standard-svadasvaret "vi skal se på det". Er det for å skremme befolkningen med skyhøye tall? Jeg er ikke konspirasjonsteorietiker, men man kan jo lure. Om noen måneder ser vi kanskje antall syke i resten av Europa nede på rundt 200 tilfeller mens tallene i Norge viser 8000 eller noe. Selv om sykehussengene har blitt ledige igjen og det ikke raporteres om flere døde eller akuttinnleggelser med corona.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 27.3.2020 den 19.23):

Derfor bør den være designet med reelt personvern i tankene, ikke "stol på meg" som strategi.

Professor Olav Lysne i Simula fortalte i dag at de har valgt å ikke gå for åpen kildekode for å unngå sikkerhetshull. Ikke noe annet å vente fra Simula, kanskje, og forsåvidt ikke nødvendigvis avgjørende.

Likevel, dette er mannen bak Lysne-utvalget, som konkluderte med at e-tjenesten burde få overvåke all datatrafikk som krysser landegrensene, og at dette ikke ville gå nevneverdig utover personvernet. Litt av en fyr, han der. At han har noe som helst med utviklingen å gjøre er nok i seg selv til at jeg vil unngå appen i det lengste.

https://www.nrk.no/norge/fhi-appen-smittestopp-gjennomgas-na-av-sikkerhetseksperter-1.14977918

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Professor Olav Lysne i Simula fortalte i dag at de har valgt å ikke gå for åpen kildekode for å unngå sikkerhetshull. Ikke noe annet å vente fra Simula, kanskje, og forsåvidt ikke nødvendigvis avgjørende.

Likevel, dette er mannen bak Lysne-utvalget, som konkluderte med at e-tjenesten burde få overvåke all datatrafikk som krysser landegrensene, og at dette ikke ville gå nevneverdig utover personvernet. Litt av en fyr, han der. At han har noe som helst med utviklingen å gjøre er nok i seg selv til at jeg vil unngå appen i det lengste.

https://www.nrk.no/norge/fhi-appen-smittestopp-gjennomgas-na-av-sikkerhetseksperter-1.14977918

Å tro at man kan unngå at sikkerhetshull utnyttes ved å ikke legge ut kildekoden er patetisk.

Sitat

FHI forsikrer at det ikke vil bli lansert en app som ikke er trygg.

Åja. For når man hasteutvikler et it-system og lar en liten "ekspertgruppe" finne feil - da må den være feilfri da....

Selve konseptet med sentrallagrede sporinger av store deler av norges befolkning er sinnsykt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

FHI forsikrer at det ikke vil bli lansert en app som ikke er trygg.

Samme FHI som sa det var lite trolig coronavirusset ville komme til Norge og at man helt til dagen før første tilfelle forsikrede oss at de hadde nok utstyr og full kontroll, for dagen etter å si at de manglet utstyr...  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Umulig å gjøre apper helt trygge, spesielt på så kort tid. Man har jo sine betenkeligheter men det ser ut til at Datatilsynet har vært tungt involvert fra starten.

Personlig tenker jeg at fordelene klart veier opp for det negative med denne appen og at den kan bli utrolig viktig hvis mange nok tar den i bruk.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Samme FHI som sa det var lite trolig coronavirusset ville komme til Norge og at man helt til dagen før første tilfelle forsikrede oss at de hadde nok utstyr og full kontroll, for dagen etter å si at de manglet utstyr...  

Ja, og nå skal vi stole blindt på FHI når det gjelder datasikkerhet. ?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Umulig å gjøre apper helt trygge, spesielt på så kort tid. Man har jo sine betenkeligheter men det ser ut til at Datatilsynet har vært tungt involvert fra starten.

Men da er det latterlig å sentrallagre alle dataene hardt koblet med personnr. Man kan heller bruke open source versjonen som sørkorea har lagt ut som ikke sentrallagrer noe. Hvis noen stjeler data må de da gjøre det fra den enkelte telefon - det er utrolig mye vanskeligere for en angriper å få nevneverdige mengder av data på den måten.

Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Personlig tenker jeg at fordelene klart veier opp for det negative med denne appen og at den kan bli utrolig viktig hvis mange nok tar den i bruk.

Personlig tror jeg fordelene er store, men at en vesentlig andel vi la være å bruke appen av perspnverngrunner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
frohmage skrev (På 8.4.2020 den 21.20):

Likevel, dette er mannen bak Lysne-utvalget, som konkluderte med at e-tjenesten burde få overvåke all datatrafikk som krysser landegrensene, og at dette ikke ville gå nevneverdig utover personvernet. Litt av en fyr, han der. At han har noe som helst med utviklingen å gjøre er nok i seg selv til at jeg vil unngå appen i det lengste.

Nå har selvfølgelig også denne saken kommet opp på nytt. 

https://www.nrk.no/norge/ny-lov_-vil-la-e-tjenesten-drive-med-masselagring-av-metadata-1.14991192

Ganske frekk timing, spør du meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...