Gå til innhold

Hvorfor er det ingen konkurranse på Fiber-bredbånd?


Anbefalte innlegg

I gamle dager var det mange mindre aktører som var med å konkurrere på pris på levering av bredbånd på Telenor sine linjer.  Men etter at fiber begynte å ta over, er det tydeligvis ingen konkurranse lenger, til tross for at andre leverandører fortsatt kan levere bredbånd på Telenor sine fiberlinjer.

Noen som vet hva årsaken til dette er?

Jeg har fiber-linje fra Telenor, men har abonnement fra Nextgentel på den linjen, fordi NGT er marginalt billigere. Men savner konkurranse fra flere leverandører, er det noen som kjenner til noen som leverer fiber over eksisterende linjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel dårlig reguleringer og få firmaer som faktisk er villig å ta risikoen, når var jo kobbernettet gammelt selv i 2012 så da kunne det leies ut.

Selv håper jeg de blir mere konkuranse også fra utlandet slik at det blir enklere å leie kapasitet. For hvis ikke må man leve med roadming i utlandet. Det er fremdeles usikkert med 5g. Selv om de vil komme er jo det usikkert når.

Lenke til kommentar

Telenor ble pålagt å leie ut kobberpar. På større sentraler så er det vanlig at andre leverandører plasserer inn egen DSLAM. Tilsvarende er ikke mulig på fiber. 

Telenor må også leie ut tilgang på FTTH nettet sitt, men ser ut til at det bare er NGT og 1-2 andre som har hoppa på dette. 

Telenor sin prising på fiber til videresalg er såpass heftig at det for meg fortsatt er billigst med Telenor. 

 

Alle andre fiberleverandører er ikke pålagt å leie ut linjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (56 minutter siden):

I gamle dager var det mange mindre aktører som var med å konkurrere på pris på levering av bredbånd på Telenor sine linjer.  Men etter at fiber begynte å ta over, er det tydeligvis ingen konkurranse lenger, til tross for at andre leverandører fortsatt kan levere bredbånd på Telenor sine fiberlinjer.

Noen som vet hva årsaken til dette er?

Kobbernettet var statsfinansiert og det ble derfor regulert til at andre enn Telenor skulle kunne tilby bredbånd på linjene mot en fast linjeleie. Nå er alt markedsstyrt, og så fort en fiberleverandør har hatt den relativt store kostnaden ved å legge fiberkabel, så kan de ta ganske dyre månedspriser da de i praksis mange steder ikke har noen reelle konkurrenter. Problemet er manglende/dårlig regulering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nimrad said:

Kobbernettet var statsfinansiert og det ble derfor regulert til at andre enn Telenor skulle kunne tilby bredbånd på linjene mot en fast linjeleie.

Dette gjelder jo med fiber også... Men som Janvik nevner over her har de kanskje ikke mulighet for å installere eget utstyr i sentralene, og derfor ikke kan tilby noe særlig lavere pris...

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

Dette gjelder jo med fiber også... Men som Janvik nevner over her har de kanskje ikke mulighet for å installere eget utstyr i sentralene, og derfor ikke kan tilby noe særlig lavere pris...

Nå har jeg ikke stålkontroll på hvordan det fungerer med fiber, men hele kobbernettet i hele Norge var staten sitt før Televerket ble privatisert. Det stiller seg derfor litt annerledes. Nå er det private selskap(dog ofte kommunale kraftverk) som har bygd ut litt her og der, så det er ikke like lett å si at hele fibernettet er allemannseie. På kobber var det vel stort sett bare nettleien på skarve hundrelappen som gikk til Telenor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor wholesale på FTTH:
Laveste hastighet: 30/30, 210kr/mnd
Høyeste hastighet: 500/500, 478kr/mnd
+moms

Sånn jeg har forstått det så selger Telenor transport frem til ISP du har kundeforholdet til.
dvs at det ofte kan gi høyere latens mot ganske mye rart om trafikken må innom Oslo (feks) før den rutes ut mot internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (3 timer siden):

Telenor wholesale på FTTH:
Laveste hastighet: 30/30, 210kr/mnd
Høyeste hastighet: 500/500, 478kr/mnd
+moms

Sånn jeg har forstått det så selger Telenor transport frem til ISP du har kundeforholdet til.
dvs at det ofte kan gi høyere latens mot ganske mye rart om trafikken må innom Oslo (feks) før den rutes ut mot internett.

Men nå er jo disse prisene omtrent det samme som fiber hos telenor på borettslag eneste man slipper tvpakke, https://www.dn.no/telekom/telia/get/konkurransetilsynet/telia-trues-etter-gigantkjopet-av-get/2-1-436818 så det er ikke bare fiber det er dårlig konkuranse, hvis noen skal reguleres burde alle blitt det. Kan jo håpe det blir fri roadming etterhvert så man kan betale mot utlands levrandør.

Generielt på fiber er vel ikke ping problemet, man får jo noe høyere ping, men jeg får 31 i ping mot tallin på 4g det på LTE B3. Nå blir det nok bedre på fiber og 5g. Så vil ikke si det er problemet. Er vel heller problemet med ukesarkiv hvis du har dekoder, eller det kan være epost og andre tjenester du ikke får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...