Gå til innhold

Bilturen til jobb koster samfunnet 20 ganger så mye i byen som på bygda [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Svevestøv skyldes manglende renhold av veiene

NOx skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Partikler (PM10, PM2,5 PM1) skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Lokale CO2 skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Mindre kjente utslipp som SO2, PAH, bakkenært ozon, CO med flere, skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Elbiler har ikke skyld i noen av disse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
failern skrev (32 minutter siden):

Det virker da slik ifølge tallene. For meg er det logisk fordi i byene er det mye mer persontrafikk.

Hvilke tall?
Og ja, det er flere privatbiler i Oslo enn på landet, men ikke sikkert andelen ift totaltrafikk er større, heller motsatt gitt at man har et utbygget kollektivsystem i de større byene.


Og uansett 500% av tilnærmet null er fortsatt ganske nærme null.... Så tungtrafikk er nok den aller største årsaken til veislitasje også i Oslo. Og man har også slitasje fra trikk og T-bane også. Et av stedene med høyest konsentrasjon av svevestøv i Oslo er faktisk nede i T-banetunnellene.

Lenke til kommentar

 

Simen1 skrev (18 minutter siden):

Svevestøv skyldes manglende renhold av veiene

NOx skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Partikler (PM10, PM2,5 PM1) skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Lokale CO2 skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Mindre kjente utslipp som SO2, PAH, bakkenært ozon, CO med flere, skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser

Elbiler har ikke skyld i noen av disse

Ikke helt:
"Partikler (PM10, PM2,5 PM1) skyldes kun eksoskjøretøy, inkl busser" er feil.
Hovedkilden til PM2,5 og også størsteandelen av PM10 skyldes vedfyring:
Se grafer for Oslo (2015): Vedfyring står for 71% av årlig PM2,5.
(Og det er primært PM2,5 som knyttes til tidlig død)


Og ref SSB er størstedelen av svevestøvutslippene fra trafikken fra veislitasje og ikke direkte utslipp:
https://www.ssb.no/statbank/table/08942/

  Utslipp til luft (dioksin i mg, PAH i kg og svevestøv i tonn)
2018
4.1 Oppvarming i andre næringer  
Svevestøv - PM10 343
Svevestøv - PM2,5 310
4.2 Oppvarming i husholdninger  
Svevestøv - PM10 14 055
Svevestøv - PM2,5 12 931
5.1 Personbiler  
Svevestøv - PM10 240
Svevestøv - PM2,5 229
5.2 Andre lette kjøretøy  
Svevestøv - PM10 170
Svevestøv - PM2,5 161
5.3 Tunge kjøretøy  
Svevestøv - PM10 137
Svevestøv - PM2,5 130
9.2 Slitasje på veier, dekk, bremser og jernbaneledninger  
Svevestøv - PM10 1 766
Svevestøv - PM2,5 593

 

Når lastebiler blir elektriske vil de bidra til omtrent like mye svevestøv som vanlige lastebiler.
Men elektirske personbiler bidrar i praksis kun ift oppvirvling, da slitasje er tilærmet null for privatbiler.
Og elbiler bidrar like mye til oppvirvling som alle andre vanlige biler, men som du sier i første avsnitt er det feiing og vasking av veiene som er løsningen på dette.

 

 

luftkvalitet-nbv-PM10-Kilder_2015-Tekst.PNG

luftkvalitet-nbv-PM25-Kilder_2015-Tekst.PNG

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Ikke helt:

Jeg burde presisert at det var trafikk-relaterte utslipp. Apropos vedfyring så er det nok litt vel tungt fokus på utslippene knyttet til veitrafikk og tilsvarende for lite fokus på utslipp knyttet til vedfyring. Vedfyring er jo mye vanskeligere å angripe politisk og regulatorisk.

KalleKanin skrev (1 time siden):

Og elbiler bidrar like mye til oppvirvling som alle andre vanlige biler, men som du sier i første avsnitt er det feiing og vasking av veiene som er løsningen på dette.

Jeg vil si manglende renhold er årsaken. For trafikk er ikke regulerbart på den måten. Trafikk må man ta for gitt og så får man heller se på hva som er mulig å justere på, nemlig renholdet. Det må presiseres at det er veieierne som har ansvaret for renholdet på sine veier og der presset bør legges, ikke på samfunnets smøremiddel (trafikken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg burde presisert at det var trafikk-relaterte utslipp. Apropos vedfyring så er det nok litt vel tungt fokus på utslippene knyttet til veitrafikk og tilsvarende for lite fokus på utslipp knyttet til vedfyring. Vedfyring er jo mye vanskeligere å angripe politisk og regulatorisk.

Jeg vil si manglende renhold er årsaken. For trafikk er ikke regulerbart på den måten. Trafikk må man ta for gitt og så får man heller se på hva som er mulig å justere på, nemlig renholdet. Det må presiseres at det er veieierne som har ansvaret for renholdet på sine veier og der presset bør legges, ikke på samfunnets smøremiddel (trafikken).

Amen! 

Det har blitt gjort flere beregninger på hva som gir best samfunnsøkonomisk nytte, og mens reduserte hastigheter i best fall bare så vidt ga samfunnsøkonomisk nytte (og worst case, klart negativ nytte), var bedre rengjøring klart samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Og det er nok dessverre ingen som virkelig tørr å ta tak i vedfyring som problem... :(

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Er ikke vedfyring forbudt i Oslo?

Nope. Det har bare blitt henstilt til å bytte til "rentbrennende" ovner via en lite markedsført støtteordning:
https://www.oslo.kommune.no/tilskudd-legater-og-stipend/vedovntilskudd-til-utskifting-av-gamle-vedovner/#gref

(Selv om "rentbrennende" ovner fortsatt har forholdsvis store reelle svevestøvutslipp)

Tallene for Bergen er enda verre. Der står vedfyring for 78% av _årlige_ PM2,5-utslipp. Trafikk står for 9% og skipsfart 10%:
http://luftkvalitet-nbv.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 28.3.2020 den 13.02):

Det skal brukes 40 milliarder på å utvide E18 vest for Oslo. Denne utvidelsen har ett formål, nemlig å få plass til flere matpakkekjørere i rushen. Sats heller på kollektivt og parkeringsplasser ved knutepunktene rundt byene.

Problemet er at kollektivtilbudet er overbelastet i rushtiden. Og det hjelper ikke å bygge seg ut av dette. Jo mer kapasitet man bygger ut, desto flere vil benytte seg av tilbudet, og så blir det overbelastning igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 28.3.2020 den 13.19):

Jeg kjører 20 000km i året. Jeg fyller ca 50liter hver 800km. Jeg bruker akkurat 2min fra jeg svinger av veien og til jeg kjører ut på veien. Jeg bruker kort og klokke. Fyller når lyset kommer på 150km til tom tank. Jeg bruker da en time i året på fylling og kjører 20 000km. Hvor langt kommer du med en tesla på en time lading?

Jeg tviler på at du bare bruker to minutter på dette, men du må uansett ta med tiden du bruker for å kjøre fra et annet sted, til bensinstasjonen, og videre til det neste stedet du skulle til. Du bruker jo tid på å ikke kjøre raskeste rute mellom de to punktene. Så kan det være at du er heldig og bensinstasjonen ligger rett ved veien akkurat der du skal til enhver tid, men jeg tviler på at de fleste er så heldige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Problemet er at kollektivtilbudet er overbelastet i rushtiden. Og det hjelper ikke å bygge seg ut av dette. Jo mer kapasitet man bygger ut, desto flere vil benytte seg av tilbudet, og så blir det overbelastning igjen.

Samme kan man si om veikapasiteten. Spørsmålet er hvor man ønsker vekst. Plass til å frakte flere to tonns jernklumper inn til Oslo sentrum for at folk kan sitte på kontoret eller få få folk effektivt til jobb med miljøvennlig kollektivtrafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Samme kan man si om veikapasiteten. Spørsmålet er hvor man ønsker vekst. Plass til å frakte flere to tonns jernklumper inn til Oslo sentrum for at folk kan sitte på kontoret eller få få folk effektivt til jobb med miljøvennlig kollektivtrafikk.

Ja, det samme gjelder veikapasiteten. Man må altså tenke nytt her. Man kan ikke "utvide seg ut av uføret".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Jeg tviler på at du bare bruker to minutter på dette, men du må uansett ta med tiden du bruker for å kjøre fra et annet sted, til bensinstasjonen, og videre til det neste stedet du skulle til. Du bruker jo tid på å ikke kjøre raskeste rute mellom de to punktene. Så kan det være at du er heldig og bensinstasjonen ligger rett ved veien akkurat der du skal til enhver tid, men jeg tviler på at de fleste er så heldige.

Joda det ligger en bensinstasjon rett ved veien. Men jeg må fylle når jeg kjører til jobb, eller må jeg krysse veien og det tar tid.

De som må innom ladestasjonen for å ta seg en dupp, må bruke litt mere tid om det ikke er kø.

Jeg har prøvd flere ganger å ta tiden. Det tar totalt ca 2 min. Ca 45 sek å fylle 45 liter. Når jeg hadde diesel bil bruke jeg som regel lastebil pumpene fordi det gikk kjappere. Med el bil må du vel inn og ut av bilen en gang til også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Joda det ligger en bensinstasjon rett ved veien. Men jeg må fylle når jeg kjører til jobb, eller må jeg krysse veien og det tar tid.

De som må innom ladestasjonen for å ta seg en dupp, må bruke litt mere tid om det ikke er kø.

Jeg har prøvd flere ganger å ta tiden. Det tar totalt ca 2 min. Ca 45 sek å fylle 45 liter. Når jeg hadde diesel bil bruke jeg som regel lastebil pumpene fordi det gikk kjappere. Med el bil må du vel inn og ut av bilen en gang til også.

Med elbil lader man jo i utgangspunktet hjemme. Det er jo derfor det er viktig at myndighetene legger til rette for at folk skal kunne skaffe seg hjemmelading. Så skjer lading på hurtiglader når man er på langtur eller lignende, og da kan man jo kombinere det med å strekke på beina, mat, osv. uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Med elbil lader man jo i utgangspunktet hjemme. Det er jo derfor det er viktig at myndighetene legger til rette for at folk skal kunne skaffe seg hjemmelading. Så skjer lading på hurtiglader når man er på langtur eller lignende, og da kan man jo kombinere det med å strekke på beina, mat, osv. uansett.

Så du også mener at el bil er kun for folk som kan lade hjemme? Hydrogen for resten da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 7.4.2020 den 0.25):

Så du også mener at el bil er kun for folk som kan lade hjemme? Hydrogen for resten da?

Det må legges opp til at man kan lade hjemme med elbil ja. Målet må være at de aller fleste lader hjemme. Men etter hvert vil jo hele samfunnet legges bedre til rette for elbil, og det vil sannsynligvis bli enklere å lade utenfor hjemmet også. Man kan også anta at dersom man leier en parkeringsplass så vil det som regel følge med lading.

Hydrogen er en blindvei, så det er bedre å gå rett fra fossilt drivstoff til batterielektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det må legges opp til at man kan lade hjemme med elbil ja. Målet må være at de aller fleste lader hjemme. Men etter hvert vil jo hele samfunnet legges bedre til rette for elbil, og det vil sannsynligvis bli enklere å lade utenfor hjemmet også. Man kan også anta at dersom man leier en parkeringsplass så vil det som regel følge med lading.

Hydrogen er en blindvei, så det er bedre å gå rett fra fossilt drivstoff til batterielektrisk.

Så det er ikke enkelt å lade utenfor hjemmet i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Så det er ikke enkelt å lade utenfor hjemmet i dag?

Det er jo egentlig to svar på det. Noen opplever at lading går som en lek, andre opplever ladesystemer med veldig høye priser, få ladestolper per plass, lav ladeeffekt, mye nedetid etc. ofte i kombinasjon med ekstra stort behov for lading pga kort rekkevidde. Så både ja og nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er allerede godt inne i framtida, med en elbilandel på 10% og en god del plugin-hybrider. Vi kan kanskje se for oss krav om hybridiseringsgrad snart. Altså forbud mot salg av ikke ladbare biler. Jeg har ingen tro på det uttalte forbudet mot eksosbiler fra 2025, men krav om hybridisering kan være et greit alternativ. F.eks minstekrav på lademulighet og 50 km elektrisk rekkevidde.

Om hydrogen blir en populært form for rekkeviddeforlengelse i Norge i framtida får vi bare smøre oss med tålmodighet for å se, men personlig tror jeg ikke det. Jeg tror batterier i både pluginhybrider og rene elbiler blir større på sikt slik at behovet for rekkeviddeforlenger synker og andelen av salget som er pluginhybrider synker. Langt inn i framtida, kanskje 20 år, så forsvinner siste markedsandel med plugin-hybrider, uavhengig av hvilket drivstoff rekkeviddeforlengeren går på.

Edit: Akkurat som for covid-smitte vs dødsfall så er det en betydelig forsinkelse mellom salg og eierskap. Dvs. de sist solgte plugin-hybridene fra ca 2040 vil sikkert rulle på veiene fram til ca 2060. Eller kanskje det går fortere ettersom markedet for salg av bensin og diesel synker og fører til nedleggelse av bensin/diesel-tilbudet på energistasjonene, slik at det dukker opp huller i fyllenettverket og gjør det for upraktisk å fylle.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...