Gå til innhold

Nå skal Epic Games gi ut flere spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er greit i min mening..

Kjøpte eksklusivitetsavtaler med tredjeparts utviklere er noe jeg personlig mener stinker (hvertfall når det skjer kort tid før release).. Det er ikke "grunn god nok" for eksklusivitet på en måte. 

Men er spillet fullfinansiert av en utgiver, så er det forståelig at de vil ha det eksklusivt i sin butikk.

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar

"Først og fremst lover selskapet full kreativ frihet og eierskap over spillene som utvikles. Videre skal Epic ta samtlige kostnader knyttet til utviklingen, inkludert lønn til utviklere, testing, oversettelser, markedsføring og mer.Til gjengjeld tar Epic rundt halvparten av fortjenesten som kommer fra salg av spillene."

Epic skal ikke nødvendigvis ta samtlige kostnader knyttet til utviklingen av spillene. Sitat fra pressemeldingen: "Fully-funded projects. Epic Games Publishing will cover up to 100% of development costs, from developer salaries to go-to-market expenses such as QA, localization, marketing, and all publishing costs."

Legg merke til at det står "up to 100%" og ikke 100%!

Videre fra pressemeldingen står det: "50/50 profit sharing. Developers earn a fair share for their work -- once costs are recouped, developers earn at least 50% of all profits."

Legg merke til delen hvor det står "once costs are recouped"

Det betyr at utviklerne ikke får noe som helst før EGP har fått inn alle pengene de har brukt på utviklingen og markedsføringen av spillet. Det vil si at dersom spillet ikke selger bra, så risikerer utvikleren at de ikke sitter igjen med en eneste krone på prosjektet. Fordelen da er selvsagt at en del eller alle utgiftene (opp til, men ikke nødvendigvis 100%) er dekket.

Jeg sliter litt med å se hvordan dette skal være bra for utviklerne. De eneste tilfellene de kan være tjent med en modell som dette, er dersom spillet gjør det veldig dårlig til middels bra og selger under eller opp mot forventet antall kopier. De er også avhengig av å få 100% dekket utgiftene fra utviklingen av spillet, ellers risikerer de å tape penger ved få salg. Dersom de derimot gjør det bra og selger mange kopier, så ville de tjene langt mindre penger med Epic enn om de hadde valgt en annen løsning.

Det er nettopp derfor Epic gjør det på denne måten. De vet selv at dersom spillet selger dårlig, så taper de penger på det. Med de har også sikret seg alle inntekter fra spillet helt til pengene de har spyttet inn i prosjektet, har kommet tilbake til de selv. Den eneste måten Epic tjener penger, er dersom spillet selger bra. De er derfor ekstremt selektive på hvilke utviklere de velger, og går for kjente studio som har levert gode titler tidligere i håp om at disse skal gjøre det bra igjen.

Det som de ikke skriver eller sier noe om, er om disse blir Epic Games Store exclusive. Noe de garantert kommer til å bli, men de vet at vil skape bråk og derfor sier de ikke si noe om det en så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zlinga skrev (46 minutter siden):

Legg merke til at det står "up to 100%" og ikke 100%!

Liker hvordan du legger deg opp i denne delen, men ikke er like nøye på å presisere det samme ordvalget senere:

Zlinga skrev (48 minutter siden):

developers earn at least 50% of all profits.

 

Zlinga skrev (50 minutter siden):

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte i forhold til denne artikkelen. "Videre skal Epic ta samtlige kostnader knyttet til utviklingen"

Det stemmer ikke i følge pressemeldingen, derfor kommenterte jeg det.

Videre skrev de: "Til gjengjeld tar Epic rundt halvparten av fortjenesten som kommer fra salg av spillene."

Noe som stemmer med pressemeldingen.

Hva er det da du sikter til?

 

Lenke til kommentar
Paulex skrev (3 timer siden):

Det er ikke det samme ordvalget. Og om du mener det er vesentlig at de får "at least 50% of all profits" ville jeg også tatt med delen før der han nevner "once costs are recouped". Så hele 50% delen står fritt til å frafalle slik jeg leser det.

I beste fall kan de da få 100% av inntektene til spillet, uten risiko for å ikke tjene inn kostnadene ved å lage spillet.

I verste fall tjener de 50% mindre per solgte spill.

Sammenligner du dette med, for eksempel steam/valve, så må du selv finansiere utviklingen av spillet, og så taper du 30% for hvert salg.

På epic er du da garantert å ikke gå i tap, mens på steam må du selge spill for 100% av utviklingen + 30% som går til steam/valve.

Om epic da, som de skriver, kan gi utviklerne mer enn 50% per salg, så kan de gi over 70%, noe som vil være mer enn det du får fra steam/valve.

 

Alt i alt betyr dette at det kan lønne seg å ha avtalen med epic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...