Gå til innhold

Regjeringen vil dekke en andel av faste utgifter for bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Visum skrev (13 minutter siden):

Hvor stor andel?

Sitat

Det gjenstår fortsatt å få på plass avgrensning og regelverk for ordningen, men dette vil være klart om kort tid, ifølge regjeringen.

Den vil komme tilbake med detaljene om en uke. Målet er at løsningen skal være operativ så snart som mulig.

Hvis du leser artikkelen så vil du se at størrelsen ikke er bestemt riktig enda.

Lenke til kommentar

"men som likevel har husleie, forsikringer og andre utgifter som ikke forsvinner selv om de reduserer driften og permitterer ansatte."

Jeg har aldri stemt sosialistiske, men med H og Frp i regjering i 7 år har jeg fått innblikk i en side av høyrepolitikken jeg ikke liker.

Slik jeg tolker dette skal nå staten støtte huseiere, banker og forsikringsselskaper med 20 mrd. Artikkelen sier også at noen huseiere har signalisert at de vil sette ned husleien.

Det er med andre ord de solidariske huseierne som ikke får husleien dekket fullt ut, mens de mest grådige setter ikke ned husleien og staten betaler.

Hvorfor ikke gjøre som Rødt ønsker: Dette er en dugnad hvor alle skal være med, og da er det ikke urimelig at staten støtter alle utleierne som halverer husleien den tiden ordningen varer.

Problemet er nok at "slipsfolkene" er kjernevelgerne til Høyre, og en gruppe som må beskyttes.

Det ender opp i at de sikreste jobbene i samfunnet er i finanssektoren, som kan tjene grovt i gode tider, uten at staten griper inn for å holde igjen lønnsfesten.

I dårlige tider må staten stille opp, da dette er den viktigste gruppen i landet, etter Høyre sin mening.

Skulle tro den aller viktigste gruppen er de som jobber i produksjonen for å produsere noe landet kan selge, og den gruppen er skjermet med gode permiteringsordninger.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Det er bra det gis støtte til bedrifter og mennesker i en vanskelig situasjon, men allikevel:

Å kaste noen hundre milliarder her og der - null problem, å kaste noen titals milliarder her og der og ikke kreve utbyttestopp - null problem, å støtte studenter som mister deltidsjobbene med noen skarve millioner, ja kanskje tom. et par milliarder - hey, vi gir dem lån!

Unge som nå har 100% stilling som student og som jobber utover dette får altså ikke rett på dagpenger, sosialhjelp eller permiteringspenger. De sitter hjemme i sine høl for å beskytte en gruppe mennesker som ikke angår dem selv, og hva får dem igjen? Null. Jeg tror ikke folk egentlig forstår verdiskapningen studenter står for, i form av alt frivillig arbeid og deltidsjobber dem gjør for samfunnet, og på samme tid innvesterer for at Norge skal treffe fremtidens kunnskapsbehov. Dette er rett og slett for dårlig av de borgerlige (eller hva kaller man nåtidens regjeringssammensetning?)



Funfact: Studenter får i dag omtrent 8000 kroner utbetalt, men null støtte utover dette. Dette betyr at dem i realiteten lever under eksistensminimum samt har mindre penger enn minstepensjonster (som atpåtil kan få bostøtte og diverse honør rabatter). En skal være forsiktig med å si "ja men dem har det verst", allikevel synes jeg det er innafor å forlange at også studenter skal ha tilgang til sikkerhetsnettet som alle andre i Norge. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 300.000 som er permittert omfattes ikke av denne ordningen. De permitterte får først utbetalt dagpenger fra NAV trolig i juni. Dette skaper et fall både i konsum og etterspørsel i samfunnet, samt at denne usikkerhet rundt fremtidig inntekter forsterker dette fall. Sviktende etterspørsel fra de permitterte forsterker krisen ytterligere. I Danmark har man i større grad satset på en løsning med lønnstilskudd (som utbetales raskt til bedriftene og de ansatte vil i mer eller mindre grad fremdeles være i arbeid) fremfor en løsning med permitteringer (hvor dagpengene/inntekten i Norge kommer først om flere måneder). Jeg vil si at man i Norge i praksis har valg å skyte seg selv i foten ved unødvendig å skape et stort fall i etterspørselen.

Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (27 minutter siden):

De 300.000 som er permittert omfattes ikke av denne ordningen. De permitterte får først utbetalt dagpenger fra NAV trolig i juni. Dette skaper et fall både i konsum og etterspørsel i samfunnet, samt at denne usikkerhet rundt fremtidig inntekter forsterker dette fall. Sviktende etterspørsel fra de permitterte forsterker krisen ytterligere. I Danmark har man i større grad satset på en løsning med lønnstilskudd (som utbetales raskt til bedriftene og de ansatte vil i mer eller mindre grad fremdeles være i arbeid) fremfor en løsning med permitteringer (hvor dagpengene/inntekten i Norge kommer først om flere måneder). Jeg vil si at man i Norge i praksis har valg å skyte seg selv i foten ved unødvendig å skape et stort fall i etterspørselen.

Ja, kanskje det er tid for å tenke nytt om permitteringer.

Permisjonsreglene er en ventil for eksportbedriftene å holde på kvalifisert arbeidskraft, og som i alle år har hatt store svingninger i produksjonen.

Velferdsstaten er helt avhengig av at disse bedriftene tjener penger, og det hadde ikke vært urimelig om en bedrift i eksportindustrien kunne permittere folk og staten tok 80% av utgiftene.

Enkelt og greit ved at bedriften sender et tilpasset skjema, og pengene kom på konto om få dager.

Kanskje det er på tide å innse at vi kan ikke leve av å: "Klippe hverandre".

En person som skatter til Norge og jobber i en bedrift som eksporterer skaffer i virkeligheten livsopphold for 6 andre i samfunnet.

2 i offentlig sektor, 1 pensjonist, 1 på NAV, 1 mellom 0-20 år og 1 i tjenesteytende næringer.

Faller motoren bort rakner hele systemet, tror jeg.

I krisetider er det staten som må finansiere samfunnet, uansett, så kanskje bankene ikke er så viktige som de selv vil ha det til likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...