Gå til innhold

Er det vanlig at fiber koster så mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at faktisk kost er slik at de mest sannsynlig taper penger på deg om du sier opp i løpet av det første året, selv med de 5000 i etablering.

Jeg ville spurt huseier om han er villig til å betale etablering, eventuelt dele den kostnaden, også spurt telenor om en fin pris mot binding.

Lenke til kommentar

Men jeg har liksom ikke noen valg her. Jeg spurte dem på telefonen om jeg har mulighet til å velge en annen leverandør å de sa at siden det er deres kabler så må jeg velge dem. Så jeg skal liksom betale 5000kr for å få lov til å være kunde hos dem? Det slik det føles for meg.

Lenke til kommentar
7 hours ago, TheOats said:

Men jeg har liksom ikke noen valg her. Jeg spurte dem på telefonen om jeg har mulighet til å velge en annen leverandør å de sa at siden det er deres kabler så må jeg velge dem. Så jeg skal liksom betale 5000kr for å få lov til å være kunde hos dem? Det slik det føles for meg.

Ja, det er helt standard.

Du kan se på det som at du betaler 5000kr for "å få lov til å være kunde" men det å legge den fiberen koster dem sikkert oppimot 10-20 000kr++, så de går i minus på deg i sikkert de 2-3 første årene (minst!)

 

Hvorfor mener du de som bedrift skal legge fiber til deg gratis?

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheOats skrev (10 timer siden):

Men jeg har liksom ikke noen valg her. Jeg spurte dem på telefonen om jeg har mulighet til å velge en annen leverandør å de sa at siden det er deres kabler så må jeg velge dem. Så jeg skal liksom betale 5000kr for å få lov til å være kunde hos dem? Det slik det føles for meg.

Tja, normen for noen få år siden var at en kunde kostet ISP ca 25000 til 30000 i graving, infrastruktur osv så utbyggingene er ganske dyre, har du pratet med huseier? Det er jo en investering så kan jo være at han dekker innstallasjonen, er også ganske vanlig og kunne få denne på avdrag.

Lenke til kommentar
On 4/1/2020 at 9:25 AM, MariusJS said:

Du kan se på det som at du betaler 5000kr for "å få lov til å være kunde" men det å legge den fiberen koster dem sikkert oppimot 10-20 000kr++, så de går i minus på deg i sikkert de 2-3 første årene (minst!)

Kan du være litt mer presis? Gi noen kilder til dette? Ikke for de jeg nødvendig vis tror du lyver, men for de jeg ikke er overbevist. Du kommer med en påstand som jeg liksom bare skal tro på sånn uten videre, noe jeg ikke er istand til. Vist du har rett så vil jeg gjerne vite det.

 

On 4/1/2020 at 9:25 AM, MariusJS said:

Hvorfor mener du de som bedrift skal legge fiber til deg gratis?

Når sa jeg det?

Lenke til kommentar

Prisen som utbygger har varierer enormt fra sted til sted.

Netteier får pris av de som legger kabelen, og tar kosten for det. Så har de en normal pris ut til hver beboer som de holder for å dekke inn litt av kostnadene, samt resten tar de inn over tid med deg som abonnent.

Dette er en kost de har beregnet inn å tjene inn over lang tid. Så når din leilighet ikke var med i original pakken som kom, så får du en standard pris i etter tid. Utbygger har lagt ting klart slik at de slipper enorme kostnader for å legge til i din leilighet den dagen det eventuelt skulle komme. Der jeg bor så vet jeg den ene beboeren ikke skal ha fiber, men han får fiber montert på veggen sin uansett. Men han må den dagen han ønsker det betale 4000,- for å koble seg til. For hans del så kan han komme unna med 20cm kabel. Men prisen er fast.

Der jeg bor er det 8 boliger, og vi fikk gravingen gratis i hagen siden vi er sameie.

Priser jeg har fått av graver for å prise via min jobb, så ligger meterprisen på 500-1000, eks. mva pr meter graving, alt etter grunntypen.

Hos oss er det grav, sjekket målene på 1881.no nå, opp mot 100 meter. Det er 6250,- pr boenhet i kun graving hvis jeg regner billigste. Sammen med kostnader for rigg og drift, utstyr for rør og kabel, tilkobling til fiber, innlegging til punkt i leilighet osv. Så er kosten hos oss for Telenor ekstemt mye høyere enn de 4000,- de skal ha for innlegging senere. (Får det gratis nå når de bygger ut)

Så 5000,- er ikke dyrt å få lagt inn fiber.

Hvis du ønsker fiber, så må du nok ta kosten for det. Siden det ikke er din leilighet, så gjør som andre har sagt, spør leilighetseier om han er med å sleiser, da det vil være ett pluss for senere tid. Men regner med at utleier ikke gadd å ta kosten den gangen de fikk det billigere.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig, at du faktisk ikke har bestilt fiber (ennå)?

I såfall ville jeg sjekket opp alternativkostnadene. 
Finnes det andre fiberleverandører som leverer til bygget ditt? 
Hva vil det koste deg å få lagt inn ADSL eller SDSL fra for eksempel homenet, og hvilken hastighet kan de levere? 
(Husk å ta med kobberpåslaget og eventuelt fakturagebyr i regnestykket)

I gamledager ville jeg anbefalt deg å sjekke kapaks-siden til Telenor, men den vet jeg ikke om finnes lengre. Der sto det hvilke hastigheter som kunne leveres til din adresse på eksisterende eller ny kobberlinje. 

Hvis jeg var huseieren din, hadde jeg også vært interessert i en kostnad-split på etablering. Hus uten fungerende bredbånd = hytte uten strøm. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
TheOats skrev (På 1.4.2020 den 1.32):

Så jeg skal liksom betale 5000kr for å få lov til å være kunde hos dem?

Eeh. Er det så rart å betale for "å få lov" til å være kunde? De fleste steder jeg er kunde så betaler jeg. Ingen tvinger deg til å bli kunde, du får bare si opp.

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheOats said:

Kan du være litt mer presis? Gi noen kilder til dette? Ikke for de jeg nødvendig vis tror du lyver, men for de jeg ikke er overbevist. Du kommer med en påstand som jeg liksom bare skal tro på sånn uten videre, noe jeg ikke er istand til. Vist du har rett så vil jeg gjerne vite det.

 

Når sa jeg det?

Jeg jobber i bransjen, har vel ikke lov til å si så mye mer enn det, men det er jo ganske enkel matte i tillegg, montøren som er ute hos deg har minst 200kr timen, i snitt skriver de vel også minst 1 time kjøring, arbeidsgiveren til montøren skal betale en del avgifter, ha bilen, ha utstyret osv... bare for at noen skal møte opp hos deg så er du vel fort oppe i 2-3000kr.

 

Det virker jo som det er hva du ønsker/hinter til?

Forøvrig så finnes det alltid muligheter for å få det billigere, borettslag, blokker, kommunal fiber osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Eeh. Er det så rart å betale for "å få lov" til å være kunde? De fleste steder jeg er kunde så betaler jeg. Ingen tvinger deg til å bli kunde, du får bare si opp.

Det som irriter meg mest er de 5000 kr man ikke får lov å installere fiberen selv.

Altibox er det litt greiere med de har egen fiber per kunde, men fremdeles blir man tvunget å få med dritt utstyr til en pris av 5000 kr.

Dårlig routere og ligdene.

Sitat

montøren som er ute hos deg har minst 200kr timen, i snitt skriver de vel også minst 1 time kjøring, arbeidsgiveren til montøren skal betale en del avgifter, ha bilen, ha utstyret osv

Hvem har sagt man må ha 100% fiber? har men fiber 100 meter unna, så burde man få gode ping\ytelse med ethernet resten. Problemet mange stedet det er coax 1500 meter unna eller telefonkabel på 1500 meter, sier seg selv bredbånd 500\50 mbit eller 100 mbit hastighen over den linja blir like dårlig som 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk endelig bestilt fiber til leiligheten vår i går etter mange år med såkalt "hybridfiber" aka koaks-nett fra Get. Så går fra 75/10 til 100/100 for samme månedspris, 679 kroner måneden. 0 kroner for etablering og installasjon mot 12 måneders bindingstid. Såvidt jeg har skjønt det så trekker de fiber i luftstrekk her i området, vi har ikke fiber i huset fra før men jeg vet at gaten rett ovenfor oss begynte å få fiber levert i mars så jeg meldte min interesse og de ville levere til oss innen et par måneder. 

Fiberen leveres av Bergen Fiber (BKK). Syntes prisen var grei, særlig siden det ikke var snakk om noen etablerings- eller installasjonskostnader. Om jeg hadde måtte betale 5000 kroner for å få fiberen installert så hadde jeg vært mer i tvil, Get fungerer greit hos oss og det ville vært mye penger å gi for å få skikkelig ut-hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, LMH1 said:

Det som irriter meg mest er de 5000 kr man ikke får lov å installere fiberen selv.

Altibox er det litt greiere med de har egen fiber per kunde, men fremdeles blir man tvunget å få med dritt utstyr til en pris av 5000 kr.

Dårlig routere og ligdene.

Tenker at det handler om at det også skal leveres support på denne fiberforbindelsen. Og det er ganske mange som har liten selvinnsikt i hvor mye de egentlig kan.

Selv personlig hadde jeg ikke ville gjort dette selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Trodde det var gammeldags, fiberen er jo mere sårbar for vind eller skade.

Men godt mulig de venter å legge fiberen i bakken om det er planer å grave senere.

Ja, fiber kan være mer sårbar. Akkurat når det gjelder fiberen f.eks. i et slikt luftstrekk vil det i praksis ikke være noe problem. At fiberen er mer sårbar kan imidlertid være et problem tenker jeg hvis folk skal begynne å fikle med dette selv inne i boligen....

Lenke til kommentar
TheOats skrev (På 28.3.2020 den 20.40):

 

Photo 28-03-2020, 20 29 08.jpg

Syns ikke dette så så veldig profesjonelt utført, normalsett er fiberen i mistefall rundt med holder eller noe som beskytter den. Slik den er nå kan jo noen tråkke på den, skulle tro det er GPON splitter for normalsett er ikke mediaconverter så stort. https://www.fibreopticbox.com/sale-10093820-gpon-fdb-inline-96-cores-pp-black-24-ports-sc-optical-fiber-splitter-access-terminal-closure.html kan det se slik ut inn?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (1 minutt siden):

Fiberen leveres av Bergen Fiber (BKK). Syntes prisen var grei, særlig siden det ikke var snakk om noen etablerings- eller installasjonskostnader. Om jeg hadde måtte betale 5000 kroner for å få fiberen installert så hadde jeg vært mer i tvil, Get fungerer greit hos oss og det ville vært mye penger å gi for å få skikkelig ut-hastighet.

Det er en sikring for fremtiden. I min lille hjembygd(med bare noen få tusen innbyggere) var det noen ildsjeler som startet et lokalt fiberselskap og begynte å grave fiber. Folk syntes det var dyrt og flere lot være å takke å ja. Dette angrer mange bittert på i dag, spesielt når Telenor nå skal fase ut kobberen i bygda, og nå ser vi nye runder med å prøve å få fiber i de nabolagene som ikke hadde nok interesserte. Dette var for øvrig rundt 2004. Linjene som ble levert var 2/2 mbit. For øvrig: Hybridfiber er et tullete navn i mine ører. Kunne liksågodt kalt 4G for hybridfiber, for den følger samme definisjon.

LMH1 skrev (9 minutter siden):

Det som irriter meg mest er de 5000 kr man ikke får lov å installere fiberen selv.

Altibox er det litt greiere med de har egen fiber per kunde, men fremdeles blir man tvunget å få med dritt utstyr til en pris av 5000 kr.

Dårlig routere og ligdene.

Altibox har stort sett vært flinke til å tilby litt mer "proffe" løsninger. Bridge-modus gjør hvertfall at du slipper routeren de leverer. De tilbyr fast IP til privatkunder (det gjør/gjorde(?) ikke Telenor) osv. Og det er fullt mulig å kutte ut fiberboksen med egen mediekonverter om du vil. 

Men! Jeg jobbet tidligere i support for en internettleverandør, så jeg vet hva som er grunnen til at man ikke lar folk gjøre ting selv. Alt for mange innser ikke egen manglende kompetanse. Du har ingen anelse om hvor mange ganger jeg har blitt skjelt ut for å ikke kunne hjelpe folk med å sette opp sin egeninnkjøpte router eller lignende selvforskyldte problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Men! Jeg jobbet tidligere i support for en internettleverandør, så jeg vet hva som er grunnen til at man ikke lar folk gjøre ting selv. Alt for mange innser ikke egen manglende kompetanse. Du har ingen anelse om hvor mange ganger jeg har blitt skjelt ut for å ikke kunne hjelpe folk med å sette opp sin egeninnkjøpte router eller lignende selvforskyldte problemer.

Det er dårlig unskylding, jeg mener internetlevrandørene har ansvar for support man betaler penger for fysisk produkt og support.

Så vet f.eks altibox at på 1 gigabit hastighet vil ikke asus ac66u gjøre det så bra på tung last burde de lage liste og beskrive hva utstyr som er egnet for hvilken hastighet. At kunden er dum som kjøper TP link eller DLink eller Jensen router hvis de laster ned støre filer på torrent og routeren slutter å fungere er jo levrandørens ansvar å gi informasjon hva man ikke burde gjøre. Fleste vet jo det.

Tror ikke du kan si TP link  MC 220l er ubrukelig for altibox.

Sitat

Altibox har stort sett vært flinke til å tilby litt mer "proffe" løsninger. Bridge-modus gjør hvertfall at du slipper routeren de leverer. De tilbyr fast IP til privatkunder (det gjør/gjorde(?) ikke Telenor) osv. Og det er fullt mulig å kutte ut fiberboksen med egen mediekonverter om du vil. 

Men man kan ikke si man har MC 220l og ønsker å beholde denne som ny kunder, uten annet utstyr.

Så vidt jeg vet har få problemer med fiber knyttet til denne, men er problemer med telefonløsning\TV løsning med Asus routere generiet.

Heller ikke MikroTik Cloud Router Switch CRS309-1G-8S+IN

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
NULL skrev (21 minutter siden):

Tenker at det handler om at det også skal leveres support på denne fiberforbindelsen. Og det er ganske mange som har liten selvinnsikt i hvor mye de egentlig kan.

Selv personlig hadde jeg ikke ville gjort dette selv. 

Det er jo enkelt å skjøte fiber i Torix ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...