Jump to content
xrays

Boligmarkedet nå

Recommended Posts

Hva tror dere om boligmarkedet nå i korona tiden og evt etter den med tanke på økonomien i Norge/verden? Vil helst unngå å komme i situasjon der det knapt ikke kommer folk på visning da jeg har vært igjennom slike tider 2 ganger før i 2008/09 og i 2017.

Bor i Oslo. 

Noen som har en mening om det så takk for din ytring 😃

Edited by xrays

Jeg tror ikke visninger er det største problemet i dag, folk er villig til å kjøpe bolig om det er god pris og de har pengene. Jeg er mer bekymret for økonomien generelt og utviklingen i boligprisene da det er lite aktuelt for mange å kjøpe bolig nå som det er mye permitteringer og konkurser. Det er også snakk om at oljeprisen kan rase til under 10 dollar fatet innen mai da oljelagrene rundt om i verden blir fulle og ikke kan ta imot mer olje. Det vil kunne gi et skikkelig slag mot norsk økonomi, valuta og på lang sikt også boligmarkedet. Om du ønsker å selge huset så tror jeg det er bedre å gjøre det nå enn om noen måneder.

Annonse

Og ikke bare boliger, også hytter, båter, dyre biler osv. kommer til å ryke med hos veldig mangen. Kjøpekraften og finansiering vil bli kraftig redusert for folk flest.

Den voldsome prisauken på bustadar vil nok stoppe litt opp, men det skal meir til før bustadsprisane går nedover. 

Dette er ikkje rette tida for å spekulere i bustadmarkedet, men eg hadde ikkje bekymra meg for å bytte bustad no. 

Ein anna ting er at sjølv om det er mange som er permittert og bedrifter som står i fare for å gå konkurs, så er det også bransjer som går veldig bra akkurat no. Så det er ikkje alle som slit økonomisk sjølv om det er den gruppa som er mest framtredande i media og i politikken. 

The Avatar skrev (2 minutter siden):

Den voldsome prisauken på bustadar vil nok stoppe litt opp, men det skal meir til før bustadsprisane går nedover. 

Vel? Allerede nå har noen banker sluttet helt å låne ut penger..

Jarmo skrev (15 minutter siden):

Og ikke bare boliger, også hytter, båter, dyre biler osv. kommer til å ryke med hos veldig mangen. Kjøpekraften og finansiering vil bli kraftig redusert for folk flest.

Tja importen av nye biler vil jo stoppe helt opp, det vil i det minste drive bruktbilprisen litt opp?

Dere bør forstå at når permiteringstid er over, går de aller fleste over til dagpenger som er 62,4% av bruttolønn.(max grunnlag 6G som er ca. 600K, ergo ca. 400K før skatter, har man mindre lønn så blir det mindre.)

Dessverre :(

Edit: jeg gråter for studenter, deltidsansatte, privat næringsdrivende osv.. Også for storkapitalister, de eier de aller fleste arbeidsplasser i Norge utenom offentlige.

Edited by Jarmo

Dersom du har 600 000 kr i årslønn (omtrent akkurat på maksgrensa på 6G) så får du 71,2% i dagpengar. 

Har du 350 000 kr i året så ender du opp med 77,5% i dagpengar med dei nye reglane. 

Så for dei som tener mellom 3 og 6 G så vil ein ende opp med litt over 70% av lønna.