Gå til innhold

Boligmarkedet nå


xrays

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om boligmarkedet nå i korona tiden og evt etter den med tanke på økonomien i Norge/verden? Vil helst unngå å komme i situasjon der det knapt ikke kommer folk på visning da jeg har vært igjennom slike tider 2 ganger før i 2008/09 og i 2017.

Bor i Oslo. 

Noen som har en mening om det så takk for din ytring ?

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke visninger er det største problemet i dag, folk er villig til å kjøpe bolig om det er god pris og de har pengene. Jeg er mer bekymret for økonomien generelt og utviklingen i boligprisene da det er lite aktuelt for mange å kjøpe bolig nå som det er mye permitteringer og konkurser. Det er også snakk om at oljeprisen kan rase til under 10 dollar fatet innen mai da oljelagrene rundt om i verden blir fulle og ikke kan ta imot mer olje. Det vil kunne gi et skikkelig slag mot norsk økonomi, valuta og på lang sikt også boligmarkedet. Om du ønsker å selge huset så tror jeg det er bedre å gjøre det nå enn om noen måneder.

Lenke til kommentar

Den voldsome prisauken på bustadar vil nok stoppe litt opp, men det skal meir til før bustadsprisane går nedover. 

Dette er ikkje rette tida for å spekulere i bustadmarkedet, men eg hadde ikkje bekymra meg for å bytte bustad no. 

Ein anna ting er at sjølv om det er mange som er permittert og bedrifter som står i fare for å gå konkurs, så er det også bransjer som går veldig bra akkurat no. Så det er ikkje alle som slit økonomisk sjølv om det er den gruppa som er mest framtredande i media og i politikken. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (15 minutter siden):

Og ikke bare boliger, også hytter, båter, dyre biler osv. kommer til å ryke med hos veldig mangen. Kjøpekraften og finansiering vil bli kraftig redusert for folk flest.

Tja importen av nye biler vil jo stoppe helt opp, det vil i det minste drive bruktbilprisen litt opp?

Lenke til kommentar

Dere bør forstå at når permiteringstid er over, går de aller fleste over til dagpenger som er 62,4% av bruttolønn.(max grunnlag 6G som er ca. 600K, ergo ca. 400K før skatter, har man mindre lønn så blir det mindre.)

 

Dessverre :(

Edit: jeg gråter for studenter, deltidsansatte, privat næringsdrivende osv.. Også for storkapitalister, de eier de aller fleste arbeidsplasser i Norge utenom offentlige.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 26.3.2020 den 23.49):

Jeg tror ikke visninger er det største problemet i dag, folk er villig til å kjøpe bolig om det er god pris og de har pengene. Jeg er mer bekymret for økonomien generelt og utviklingen i boligprisene da det er lite aktuelt for mange å kjøpe bolig nå som det er mye permitteringer og konkurser. Det er også snakk om at oljeprisen kan rase til under 10 dollar fatet innen mai da oljelagrene rundt om i verden blir fulle og ikke kan ta imot mer olje. Det vil kunne gi et skikkelig slag mot norsk økonomi, valuta og på lang sikt også boligmarkedet. Om du ønsker å selge huset så tror jeg det er bedre å gjøre det nå enn om noen måneder.

Takk. Ja der strides jeg. Noen sier vente til høsten dvs august. Snakket med en megler i dag som sa han normalt sett har 3-5 boliger og til påske har han 15. Han sa jeg måtte selge enten nå lynkjapt eller vente til mai å se hvilken vei corona går for å få nytt overblikk. Ja ikke vet jeg. Naboen fikk solgt til veldig god pris idag etter visning runde nr 2 ! 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 27.3.2020 den 20.50):

Dere bør forstå at når permiteringstid er over, går de aller fleste over til dagpenger som er 62,4% av bruttolønn.(max grunnlag 6G som er ca. 600K, ergo ca. 400K før skatter, har man mindre lønn så blir det mindre.)

 

Dessverre :(

Edit: jeg gråter for studenter, deltidsansatte, privat næringsdrivende osv.. Også for storkapitalister, de eier de aller fleste arbeidsplasser i Norge utenom offentlige.

Jeg er student. Er avhengig av sommerjobb for at alt skal gå rundt resten av året. Fikk beskjed i dag at arbeidsplassen min permiterer, og det blir derfor lite aktuelt med noe arbeid for vikarer i sommer. Jeg har fagbrev, så er 100-130k tapt inntekt. Har blitt tilbudt et ekstra lån på 25k fra lånekassen, føles som et hån. Jeg er også vikar på et par barneskoler, men det utgår av åpenbare grunner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (6 timer siden):

Takk. Ja der strides jeg. Noen sier vente til høsten dvs august. Snakket med en megler i dag som sa han normalt sett har 3-5 boliger og til påske har han 15. Han sa jeg måtte selge enten nå lynkjapt eller vente til mai å se hvilken vei corona går for å få nytt overblikk. Ja ikke vet jeg. Naboen fikk solgt til veldig god pris idag etter visning runde nr 2 ! 

Samtidig betyr det at dette er eit godt tidspunkt å kjøpe på, særleg dersom du ikkje må ha solgt før du kjøper.
Skal du flytte til eit område med omtrent tilsvarande bustadsmarked som det du flyttar frå?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Samtidig betyr det at dette er eit godt tidspunkt å kjøpe på, særleg dersom du ikkje må ha solgt før du kjøper.
Skal du flytte til eit område med omtrent tilsvarande bustadsmarked som det du flyttar frå?

Ja jeg skal kjøpe i samme område.

Lenke til kommentar
xrays skrev (Akkurat nå):

Ja jeg skal kjøpe i samme område.

Då blir det omtrent eit null-spel.
Sannsynlegheita er stor for at du i eit litt redusert marked må selge litt under prisantydning men samtidig så vil du også kunne få kjøpe litt under prisantydning.

Det store hinderet er finansane dine, får du lov av banken å sitte på to bustadar samtidig om det tek tid å få solgt?

Det optimale for deg hadde vært å få kjøpt ein billig bustad som må selgast no når markedet er dårleg, og så selge din noværande bustad til sommaren når økonomien til folk flest er betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, The Avatar said:

Det optimale for deg hadde vært å få kjøpt ein billig bustad som må selgast no når markedet er dårleg, og så selge din noværande bustad til sommaren når økonomien til folk flest er betre.

Men da må man enten like drøy risiko, eller ha råd til å sitte med to boliger der begge er umulig å selge uten store tap. Om alle østeuropeerne våre drar hjem/ikke kommer tilbake (grunnet mangel på oppdrag i bygg/anlegg og dårligere betalt pga svak norsk krone)  så går boligmarkedet på en langvarig knekk. Samme om stengningen av Norge ikke løsner før langt utpå vinteren

Lenke til kommentar
Heiti skrev (8 timer siden):

Jeg er student. Er avhengig av sommerjobb for at alt skal gå rundt resten av året. Fikk beskjed i dag at arbeidsplassen min permiterer, og det blir derfor lite aktuelt med noe arbeid for vikarer i sommer. Jeg har fagbrev, så er 100-130k tapt inntekt. Har blitt tilbudt et ekstra lån på 25k fra lånekassen, føles som et hån. Jeg er også vikar på et par barneskoler, men det utgår av åpenbare grunner.

Noen lyspunkter her?

https://www.dagbladet.no/nyheter/enighet-gir-studentene-n-milliard/72313163

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...