Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er scirocco en ålreit bil?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe meg bil, har vært mye at og fram men nå har jeg egnt bestemt meg litt. Er det en dum tid å kjøpe bil på? Må ta et lån i såfall hvis jeg skal kjøpe meg. Bilen koster rundt 100. Jeg er lærling også. Det jeg vurderer er en VW Scirocco, denne har 1,4 liter med 160hk. Ganske bra utstyrt i såfall. Er det verdt det? Eller bør jeg vente med å kjøpe bil til sommeren kanskje ettersom det er litt dårlig med coronasmitte osv? Vi jobber fortsatt men det er jo lite jobb å gjøre. Har litt egenkapital men sparer til hus også, så legger av mye penger til sparing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvilken årsmodell og kmstand vurderer du? 1.4 TSI motorene til vag-gruppen har hatt mye problemer av den kostbare typen. Ville ha anbefalt deg å google litt rundt og ventet med kjøp til situasjonen roer seg litt ned i Norge og resten av verden. Tror ikke det er lurt å ta opp lån i disse tider. Om firmaet du jobber i får økonomiske problemer, så er du nok en av de første som blir permittert/mister jobben siden du er lærling og har vel lite ansiennitet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro endel prioriterer boliglån foran f.eks. bil nr 2 i familien, så man kan nok forvente noe flere biler til salgs på markedet og dermed lavere pris fremover.

Samtidig (å dømme av antallet biler som mangler ett lys i mørket) er det også endel som utsetter nødvendig service og vedlikehold i perioden vi går inn i, så desto viktigere å sjekke servicehistorikken osv.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Rune_says said:

Vil tro endel prioriterer boliglån foran f.eks. bil nr 2 i familien, så man kan nok forvente noe flere biler til salgs på markedet og dermed lavere pris fremover.

Jeg vil anta dette først og fremst gir utslag på litt nyere og dyrere biler. Samtidig har det også vært sagt at det forventes mer trøkk i bruktmarkedet da færre nå kjøper seg ny bil, men vanskelig å spå..

Lenke til kommentar
On 3/26/2020 at 10:42 PM, Kanal123 said:

Hei! 

Den er en 2011 modell, med 140000 km på den. Regner med at jeg blir permitert først da i såfall ja, får se hva som skjer der, men da tror jeg vente er lurt?

 

Har du en bil fra før eller skal dette være din første bil? Fra det jeg har lest på nett, så ville jeg ha styrt unna 1.4 TSI motorene. 140000 km er også en såpass høy kmstand at det er ikke altfor lenge til det kommer kostbare reparasjoner på bilen. Har du noen du kjenner som har peiling på bil?

Lenke til kommentar

Ser lite vits med å kjøpe bil nå mens der er COVID krisen, med mindre du virkelig har behov for den? Alt er så å si stengt. Du får ikkje brukt den så mye, samtidig som du må begynne å betale på lånet (renter), forsikring, veiavgift, osv. 
Om du venter eit par månad, sparer du ganske mye. Igjen, forutsatt du har ikkje akutt behov for bil.

Ellers kan det vare lurt å kjøpe ein bil når COVID nærmer seg slutten. Fleire som blir nødt til å kvitte seg med bilen/andre bilen.

Lenke til kommentar
11 hours ago, aomt said:

Ser lite vits med å kjøpe bil nå mens der er COVID krisen, med mindre du virkelig har behov for den? Alt er så å si stengt. Du får ikkje brukt den så mye

Akkurat dét er jo en god grunn til å kjøpe nå, så kan man benytte tiden til å ta seg noen koseturer med bilen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har egnt bestmt meg litt at jeg velger å vente en god stund med bil. Ettersom jeg får bil av jobben og bruker den stort sett hele tiden og trenger da ikke en bil. Men har tenkt på en ting, ønsker jo noe jeg kan bruke på fritiden som jeg kan ta tur med. Ville det vært dyrt med mc? Da tenker jeg tung, har ikke kjørt mye selv, men har leeeenge ønsket meg det men har egnt ikke sett så realistisk på det. Er det veldig dyrt å eie en mc rundt 50k?

 

Lenke til kommentar

MC er ikke veldig dyrt å holde, men som ung så er det dyrt å forsikre. Så steg 1 er å høre om noen i familien kan forsikre den på seg.

Disse prisene er ikke absolutte, men kan gi deg en pekepinn på å starte MC livet:

Oppstartskostnader 

MC lappen: 25k hvis du er habil til å kjøre, og har noen du kan øve med utenom kjøreskoletimer.

Kjøreutstyr: minimum 5k (dette er en bra butikk, se etter kvalitetsmerker på tilbud https://www.xlmoto.no)

Sykkel: Se etter en japansk med ABS (ABS har mye å si for forsikring)

Driftkostnader

Forsikring inkl. Vegavgift og den står på noen voksne: 4k - 7k i året

Service og dekk på sykkel: 3k - 5k i året

 

Tips til sykler du kan se på (dette er for å illustrere modeller, har ikke kikket inngående på hver enkelt): 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159851236

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=171388239

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154802084

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=171963521

 

Fint forum å starte på mcsiden.no

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...