Gå til innhold

På denne brua slites det av 300 kilo asfalt hvert døgn


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (På 27.3.2020 den 0.03):

Sist jeg kjørte bil i Tromsø var det helt flatt. 10% stigning er ikke mere enn det er på europaveier. 

Tromsø er veldig flatt, om du bare kjører rundt øya. Men så snart du skal innover og opp i boligfeltene, eller opp til diverse institusjoner/bedrifter som har plassert seg mere midt på øya, eller skal bruke tverrforbindelsen, og ikke bruker tunnelene, så vil du oppleve Tromsø som ganske bakkete, og med endel bratte veier.

Som Simen1 sier, kombinert med veldig vekslende vær som av og til er minusgrader og så plussgrader, og relativt ofte nullføre med våt is, så vil de fleste oppleve det som svært nødvendig med piggdekk. De som derimot ikke har veldig stort behov for å forsere disse bakkene, så kan man greit klare seg med piggfritt, og Kjettingtak, Gripetak, Kjetting på boks og andre lignende produkter for de få tilfellene de likevel må opp brattere bakker på glatte dager.

Er ikke fra denne byen, men samme fylke, og det er relativt likt føremessig, men noe mere bakker, litt mindre snø, og de senere årene (mens jeg har bodd sørpå i mange år nå, og der jeg ennå bor) opplevd veldig mange vinterdager med plussvær, og en, til byen å være, liten grad av vinterføre slik jeg husker det.

Mon tro om ikke et lag betong hadde vært best for slitasjen, men det blir sikkert for mye tyngde for brua, samt at betong er helt jævlig å kjøre på når man har litt fart.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (8 timer siden):

Orker uansett ikke å høre på haglvær hele vinteren.

Smak og behag, her oppe er det dessverre nødvendig for mange. Skulle gjerne vært foruten pigg jeg også, men vær, klima og topografien spiller dessverre ikke på lag der.

FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Mange vinterdekktester viser at piggfritt er bedre enn pigg på omtrent alle flater unntatt is. Jeg regner med at dette stemmer også for Tromsø, eller er det mer is enn det er snø og bar asfalt der?

Piggfrie vinterdekk er optimalisert for snø og tørt innlandsklima.

Piggdekk er optimalisert for Tromsø-klima med lange vintre med vekslende vær og mye is nært frysepunktet.

Trestein skrev (8 timer siden):

Sist jeg kjørte bil i Tromsø var det helt flatt. 10% stigning er ikke mere enn det er på europaveier.

Flystripa er jo ganske flat. Ringveien rundt øya og noen av tunellene også. Så, jada, det er mulig å oppdrive tilnærmet vannrett vei i Tromsø også, men nå er det neppe mange innbyggerne her som kun kjører på de utvalgte vannrette veiene og unngår alle andre veier. Forsøket på å bortforklare topografi er altså ganske svakt.

vidor skrev (7 timer siden):

 300 Kg asfalt pr. døgn ?

Det blir 300 * 365 * 2 = 219 000 Kg på to år før nyasfaltering på broen. Altså 219 tonn asfalt som slites for bruksperioden ?

Du har altså lest overskriften, men hverken artikkelen eller tråden. Min utheving.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frdrkb skrev (15 timer siden):

Må nok skuffe deg med noe av infoen her! Brua er faktisk så smal som 6,2 m på det smaleste (Rett strekning) og 7,2 m i svingen på Tromsdalssiden.

Brua asfalteres allerede i dag med en polymermodifisert asfalt av typen SKA 16 hvor det benyttes steintypen Dura-splitt som tilslag. Denne steintypen utvinnes på Tau og regnes som en av de mest slitesterke steintypene som er å oppdrive i Europa.

Densitet ved ca 5% hulrom er 2,4t/m3.

Takk for presisering @frdrkb . :) Jeg synes jeg traff ganske bra, men oppdaterer likevel regnestykkene med nøyaktige verdier og antar at svingen utgjør 166 av bruas 1016 meter lengde og regner for enkelhetsskyld at bredden endres momentant mellom rett strekning og sving.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Du har altså lest overskriften, men hverken artikkelen eller tråden. Min utheving.

Skal ikke si at jeg har fått meg meg absolutt alt, men har lest en god del. Når man skriver så detaljert overskrift og også oppgir at en asfalterer på nytt hvert 2. år så er jo det grunnlaget for spørsmålene som har rot direkte i artikkelen.

Lenke til kommentar

@5CJ56A5D Enig i at hjemmekontor hadde løst mye og det kan hende det blir mer vanlig etter Corona. Ikke at det er uten utfordringer, men balansen skifter nok litt etter dette.

@vidor Det presiseres både i artikkelen og tråden at tallet 300 kg/dag kun gjelder piggdekksesongen (197-198 dager i året), men du ganger raskt opp med 365.

@55GE57GD Forklar heller hvorfor det skulle være bompenger for å dekke asfalteringen.. Slik jeg tolker innlegget ditt så mener du at steder som har noe over gjennomsnittlig behov for midler til en eller annen offentlig oppgave bør brukerfinansieres i stedet for å innse at variasjoner i behov finnes.

@Dubious Som en annen nevner her i tråden går ikke Tromsøbrua under bar vei-strategien og saltes derfor veldig lite sammenlignet med tilsvarende innfartsårer andre steder i landet. Apropos Pål Jensens bompenge-forslag, så veier sikkert lave salt-kostnader opp for noe av asfalt-kostnadene. Jeg vet ikke om det er nevneverdige summer sammenlignet med asfalt-kostnadene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke betongdekke istedenfor asfaltdekke? Det varer lengre og er mer klimavennlig. Eksempelvis Los Angeles har stort sett betongdekke på de svære veiene sine, tipper det er pga. slitasje grunnet høy trafikk. Da får de i tillegg tatt en studietur til LA istedenfor Køben. win-win.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324
Dubious skrev (18 timer siden):

Bare å sette opp bom på brua, som skal dekke asfaltering

Kanskje man kunne brukt ABB til slikt straffarbeid ?

(med bevæpna vakter og fotlenke skal det godt gjøres å rømme , da blir han drept

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

@fiskeskjaer Jeg er litt på tynn grunn her, men selv om betong har gode slitasje-egenskaper så er det nok en helhetsvurdering som utelukker betong. Betong er blant annet mye mer utsatt for underkjølt regn pga andre termiske egenskaper enn asfalt. Betong drenerer ikke veien på samme måte og støvet er av en annen karakter enn asfaltstøv.

Lenke til kommentar

@Simen1 Tromsøbrua blir aldri saltet, uansett vær og førerforhold bortsett fra det saltet som kjøretøyene drar med seg fra omkringliggende områder som saltes. Grunnen er enkelt og greit for å hindre korrosjon av armeringen i betongkonstruksjonen (som forøvrig allerede er begynt å korrodere).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Okstadbakken i Trondheim var betong, men er nå asfaltert
Var sikkert et prøveprosjekt som feilet

Los Angelse har vel ikke mye til vinter?
og derfor lite salting..


Kanskje det var for dyr upfront kost på det. Hvem vet.

Endret av fiskeskjaer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...