Gå til innhold

Kan bygges i Norge: Modulbygget skip med energisystem i containere [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ett og samme forskip med bro og besetningsområde kan brukes på skip fra 2.000 til 8.000 dødvekttonns skip. Det er standardisert bredde, lengde, bulk og linjeføring."

Er usikker på hvor god ideen egentlig er?

Byggingen blir enklere og billigere, og bilindustrien har operert med serieproduksjon i 100 år.

Tanken om mer standardiserte løsninger for å utnytte fordelen med serieproduksjon har vært brukt, og Kleven hadde i sin tid 12 serieproduserte fruktskip.

Rederiet vil over 20 år kanskje tjene mer på lite dieselforbruket en besparelsen ved bygging.

For meg ser ikke skipet på figuren spesielt strømlinjeformet ut.

Trolig ender vi tilbake dit vi er denne gangen også, hvor størrelse og form er tilpasset fart og minst mulig dieselforbruk.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Trolig ender vi tilbake dit vi er denne gangen også, hvor størrelse og form er tilpasset fart og minst mulig dieselforbruk.

Det er en viss sammenheng mellom lengde og linjeføring for å få et mest mulig energieffektivt skip. For rederiet så betyr lavest mulig drivstoffutgifter over tid mye mer enn å spare litt ved byggingen.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...