Gå til innhold

Fortell deres mening om hva denne fyren sier


Anbefalte innlegg

Vet at det kanskje er litt gammeldagse meninger, og at klisjéen om at den eldre generasjonen alltid vil kritisére den yngre, men prøv å se litt bort fra det for en stund.

Jeg er enig i mye av det han sier, men jeg ser også en annen side. Det er jo et helt annet samfunn nå enn før. Det var ikke snakk om at noen fikk ung ufør før i tiden, eller uføretrygd, eller noe særlig sosial støtte overhodet, hvis de ikke fant seg jobb eller hadde særlige evner.

Vandalisme i dagens samfunn får i beste fall samfunnsstraff, eller kanskje litt fengselsstraff og lave bøter.

Det finnes jo noen muligheter for de som ikke passer inn i dagens samfunn som det er, skolesystemet. Men samtidig mangler det etter min mening mye i skolesystemet også i dagens samfunn. Praktiske fag, for eksempel. Jeg kjenner en ung ungdom, som har utrolig mye driv, og så mye vilje, men som ikke gjør det særlig bra på skolen. H*n har bare ikke mentaliteten til det. Det bekymrer meg en del, også at det ikke er lagt til rette for praktisk lærdom i skoler. Hva som helst av praktiske fag. Samfunnet trenger jo byggfolk også! Og det starter gjerne i ung alder, sånn som denne fyren har gjort, begynte når han var 12-13 år. Men det var liksom mer tilrettelagt for det før i tiden, lettere å begynne med noe verktøy og finne noen som kunne lære en opp.

Det er bare en del nyanser jeg ikke helt får tak i og vil bare høre hva folk synes. Han har rett i mye av det han sier, men samtidig er samfunnet i dag på en viss måte snillere, det er mer terapi og kunnskap rundt oppvekst og samfunn, og jeg vil si det kan komme mye godt ut av ettergiveri, fordi det bygger tillit. Ja, mange føler kanskje at de kan gjøre "hva de vil" og "slippe unna". Men samtidig, hvis man gjør ting for strengt, så hindrer jo også det mye kreativitet, og det kan også føre til mer selvmord og følelse av utestengelse. I et ettergivende samfunn, får de som ikke klarer å henge med, også et livsgrunnlag. Dét er jo på en måte mer etisk, at vi tar vare på -alle-. Som en professor i etikk jeg leste om i en avisartikkel skrev en gang; Et samfunn måles ikke i brutto nasjonalprodukt, men i hvor bra man tar vare på de svakeste i samfunnet. Noe jeg er enig i. Nå er ikke fyren i videoen direkte mot dette. Men jeg kan liksom ikke være uenig i at det er bedre å sende vandaler og utskudd som gjør skade på samfunnet i militæret eller i tvungen jobb, enn at de skal fortsette i det sporet hele livet. For da blir jo samfunnet bare gradvis verre og verre for hver dag som går. Det er som han sier et veldig vanskelig tema som jeg gjerne vil høre flere meninger om.
 

 

Se gjerne denne videoen også, for å se litt om hvilke evner denne fyren hadde:
 

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen sier "alt var bedre før"

saken er vel at både før og nå har/hadde sine fordeler og ulemper.

En utslått tenåring hadde flere sjanser til å "bli reddet" av arbeidslivet, fremfor i dag å havne på ei diagnose og trygd. På den annen side var det mye brutale forhold og ingen kjærer mor.

Samfunnet nå er "snillere" men så kan man undre hva som er mest "bærekraftig" på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...