Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt MC uten kontrak, hva nå?


Bol32

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg solgt min KTM SMC 690 tidligere denne uka, jeg kjørte sykkelen fra lagerplass og hjem (10 min kjøring) den sveiv som den skulle, da jeg hadde hentet den fra verksted for 1 mnd siden og ikke gjort annet enn og kjøre den av henger og inn i garage.

Sykkelen ble prøvekjørt, alt av info ble fortalt muntlig, sykkelen ble betalt og han kjørte den hjem.

Nå, tre dager etter salget så har den vist begynt og kødde. Han vil heve kjøpet. Hva nå?

Alt som er gjort av reparasjoner og servicer er tatt hos merkeverksted, alt av dokumentasjon er med.

I all hast så glemte vi og skrive kjøpekontrakt, da han hadde en fire timers kjøretur hjem.

I en eventuelt rettslig tvist, hvem stiller sterkest/svakest? Klar over at det blir ord mot ord, men tenker at dokumentasjon på reparasjoner og prøvekjøring før salg vil gå i min favør, men vet jo ikke, derfor innlegg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring etter å ha lest utallige tråder er at hvis det ikke foreligger noen skriftlig kontrakt som sier at kjøpet kan heves hvis det oppdages feil i etterkant, så er det ikke noe håp for kjøper å nå frem med klager. Den selges som den er, og ja, jeg vil si at du har vært mer enn ærlig med å vise servicehistorikk som til og med har vært på merkeverksted. Jeg ville sagt til han at dessverre, jeg har hatt den i mange år, men det har vært reparasjoner av og til, du må også regne med at det blir reparasjoner av og til - det er en del av moroa.

En annen del av bildet er at du aner jo ikke hvordan han har kjørt med den, det kan du jo også nevne hvis han blir vanskelig. For alt du vet kan han ha kjørt bajas over hullete grusveier. Hvis du tar den tilbake da, så kan du møte et hav av problemer.

Vær vennlig, men bestemt. Dessverre, kjøpet er gjennomført og du har vært ærlig, du er ikke interessert i å gjøre om handelen. Det er en del av å eie motorkjøretøy å få reparasjoner av og til.

Lenke til kommentar

Bare å overse slike trusler. Folk skal alltid prøve seg, men sjeldent de tar det lenger. Tar de det lenger kan du alltid ombestemme det da. 

 

Bare svar at "sykkelen ble overlevert til deg i samme tilstand som du besiktiget, uten kjente feil og mangler, og da solgt som den er. Jeg tar da ikke ansvar for eventuelle feil oppstått utenfor min kontroll, og avviser dermed ditt forslag om heving av kjøp." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...