Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med øret etter Q-tips


DarkArrow

Anbefalte innlegg

Skulle vaske øret mitt med Q-tips og fikk på en måte en "Dott" i det ene øret etter at jeg var ferdig (kjennes ut som det gjør når man er under vann og dårlig hørsel) og det går ikke vekk. Har prøvd vann og salt (som jeg leste på nettet) men til ingen nytte og har vært på apoteket og kjøpt ørespray men fortsatt til ingen nytte. Har gått 5 dager nå uten at det har går vekk. så lurte på om noen har noen ideer på hvordan jeg kan fjerne det og evnt. hva det er. Har ikke lyst til og dra til legen med mindre det er alvorlig pga alt annet som foregår nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynleg har du dytta ein klump med øyrevoks heilt inn i øyregangen som no ligg som ei propp. Legen kan grave den ut med ein liten pinsett.

Det du kan prøve sjølv er å løyse opp øyrevoksen med matolje, helst oppvarma til kroppstemperatur. Du kan enten ligge på sida (på eit handkle) og la oljen virker på den måten, eventuelt kan du plugge igjen øyret med ein øyrepropp eller bomull for å kunne gå oppreist utan at oljen renn ut.

Det kan ta litt tid før oljen virker, så du må kanskje gjennomføre behandlinga i fleire omgongar.

Lenke til kommentar

Du må kjøpe øreskylleballong. Det skyller ut alt.

Jeg bruker som kjent sånne silikonørepropper kjøpt på clas ohlson når jeg sover om nettene (av og til), og ved andre situasjoner, som når jeg kjører lange bussturer på bråkete busser. Dette gjorde jeg en gang, og jeg hadde da delt dem i to for å få dem til å passe lettere. Men det som skjedde da var at jeg hadde hørt på musikk en halvtime og var varm og svett i øregangen. Da jeg skulle feste den i øret, forsvant den for langt inn til at jeg klarte å få tak i den igjen. Dro på legevakta, ho klarte ikke å få tak i den. Jeg sa jeg hadde en øreskylleballong hjemme og tenkte ikke på å bruke den, men den virka jaggu! Den ble skylt ut mot ytterkanten av øret og jeg fikk den ut.

Skyller øra hver morgen med den om jeg bruker ørepropper om nettene, hører mye bedre, den renser øregangen skikkelig. Bruk lunkent vann og skyll grundig 3-5 ganger. Må holde hodet med øret ned over vasken, og finne riktig teknikk, men med trening så er det lett.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkArrow skrev (23 timer siden):

Skulle vaske øret mitt med Q-tips og fikk på en måte en "Dott" i det ene øret etter at jeg var ferdig (kjennes ut som det gjør når man er under vann og dårlig hørsel) og det går ikke vekk. Har prøvd vann og salt (som jeg leste på nettet) men til ingen nytte og har vært på apoteket og kjøpt ørespray men fortsatt til ingen nytte. Har gått 5 dager nå uten at det har går vekk. så lurte på om noen har noen ideer på hvordan jeg kan fjerne det og evnt. hva det er. Har ikke lyst til og dra til legen med mindre det er alvorlig pga alt annet som foregår nå.

Dra til legen. Altså, det er stille på sykehusene nå. Koster svært lite å ta en telefon til fastlegen.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har dyttet ørevoksen lenger inn og tettet øregangen. Eventuelt har du i tillegg fått litt væske innenfor voksen som er "fanget" og gir dottfornemmelsen. 

Det beste er å kontakte lege, slik at legen kan titte inn i øret ditt med et otoskop og fysisk se problemet. Jeg anbefaler at du begynner å dryppet øret med matolje flere ganger for dag, slik at øret fylles skikkelig opp. Da kan det være at legen får skylt øret ditt allerede ved første legebesøk 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...