Gå til innhold

FHI vurderer å spore folk via smarttelefoner for å begrense smitte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke dette heller begrenset effekt, siden det krever at folk selv aktivt installerer appen? Vil jo bare nå ut til et fåtall, i så fall. Skal dette ha noe effekt må man vel gå direkte på data fra basestasjonene for å kunne spore mobilbrukere. Ja, det er mer inngripende, men skal vi klare å stanse denne epidemien, så må man ta i bruk litt sterkere virkemidler.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

– Opplysningene må kun benyttes til bekjempelse av koronaviruset, sier hun.

Hvem er naiv nok til å tro på det utsagnet....? De fleste tenker jeg, dessverre!
Jeg skal ikke installere den appen. Er nok med at Google og Microsoft sporer meg.

..tror du den norske stat vil misbruke opplysningene mer enn google/microsoft? Hvis du uansett skal gi bort disse dataene tror jeg ikke Norge er den verste å gi dem til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, toth said:

..tror du den norske stat vil misbruke opplysningene mer enn google/microsoft? Hvis du uansett skal gi bort disse dataene tror jeg ikke Norge er den verste å gi dem til. 

Nei, den norske stat er ikke noe verre/bedre. Ekteskapet mellom stater og selskaper som Google, er nær definisjonen på fascisme. De er på god vei til å følge den kinesiske modellen, akkurat som de fleste land i verden i disse tider. "China is the blueprint..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Marius Flage said:

Ja, det er mer inngripende, men skal vi klare å stanse denne epidemien, så må man ta i bruk litt sterkere virkemidler.

Hva med å isolere de menneskene i samfunnet som de eldre, de med underliggende sykdommer og lavt immunforsvar isteden. De fleste mennesker vil overleve dette viruset med milde til moderate symptomer, og alle disse menneskene bør kunne leve/jobbe som normalt.

Hvis landene i verden stenges ned over lang tid, så vil den globale økonomien, slik vi kjenner den i dag, falle sammen om ikke så lenge. Ikke veldig smart spør du meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, oppat said:

Jeg installerer gjerne den appen.

Jeg får 100 ganger så mye igjen fra en slik app enn jeg får fra sporigen til Google.

Sporingen fra Google er vanskelig å unngå om man vil bruke deres tjenester. Appen fra staten kan du unngå... Hva betyr vår frihet og privatliv hvis vi frivillig bytter den ut med en falsk trygghet som denne appen vil gi deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

En kylling vil mest sannsynlig heller ikke føle seg som en slave. Dette fordi de har vokst opp i en tilværelse og kjenner ikke til noe annet. Sånn er det med oss mennesker også. Vi er er vokst opp med at mesteparten av den verdien vi skaper skal gå til "felleskapet" også sitter vi med gjeld for resten av livet. Alikevell føler vi oss frie.

Vi har så mange begrensinger som vi tar som en selvfølge og ser ikke på de som frihetsreduserende. Så lenge vi betaler staten kan vi oppnå mer frihet og da tror vi at vi er frie. Eks er hvis jeg må betale kommunen for at de skal vurdere om jeg får bygge på huset mitt eller ikke, så er dette en klar inskrenkelse av frihet, men allikevel vil folk flest forsvare denne praksisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

En slik app trenger ikke være en trussel mot personvernet.

1. Det er frivillig å installere appen.

2. Det er frivillig å registrere seg som smittet.

3. Appen kan gi melding om det finnes smitte i områdene jeg beveger meg.

4. Appen kan gi melding om jeg har vært i nærkontakt med en smittet.

5. Ingen kan kontakte meg basert på disse opplysningene.

Nytteverdien kan naturligvis økes ved å lempe noe på personvernkravene. I en unntakssituasjon er det ikke problematisk å la personvern vike for allmennhetens liv og helse. Personvern har vi for vår egen beskyttelse, så hvis personvernregler står i veien for beskyttelse av liv og helse, undergraver den sin egen hensikt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Betroz said:

– Opplysningene må kun benyttes til bekjempelse av koronaviruset, sier hun.

Hvem er naiv nok til å tro på det utsagnet....? De fleste tenker jeg, dessverre!
Jeg skal ikke installere den appen. Er nok med at Google og Microsoft sporer meg.

Hva i alle dager er logikken din? 

Du syntes det er greit at google og microsoft (og 10-20 andre firmaer, som du ikke vet om) tjener penger på deg og dine data. 

Men at myndighetene ønsker å gi deg beskjed om at du tok bussen med en koronasmittet, så kanskje ikke besøk bestefar på gamlehjemmet... Det er ikke greit for deg.

..hææ?

Lenke til kommentar

Jeg synes de midlertidig bør kunne spore alle, uavhengig av app, myndighetene har mulighet til dette dersom de ønsker, både teknisk og lovmessig med den nye kriseloven.

Det forutsetter at dette bare gjøres for å stanse utbruddet, noe som burde være mulig for den overivrige staten å overholde i en slik situasjon.

Det aller viktigste, sammen med testing, er å spore kontakter for å isolere flere som er smittet, før de selv vet at de er smittet, det gjøres forholdsvis effektivt ved å bruke sporingsdata for folks mobiltelefoner, slik Sør-Korea har gjort.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, XIFXEGLO said:

Du syntes det er greit at google og microsoft (og 10-20 andre firmaer, som du ikke vet om) tjener penger på deg og dine data. 

Wow snakk om å misforstå meg. Nei, jeg synes ikke det er greit å bli sporet av NOEN.

9 minutes ago, XIFXEGLO said:

Men at myndighetene ønsker å gi deg beskjed om at du tok bussen med en koronasmittet, så kanskje ikke besøk bestefar på gamlehjemmet... Det er ikke greit for deg.

Du ser ikke det store bildet her. Dette er ikke noe som skjer bare i Norge, men globalt nå. Akkurat som om regjeringer verden over følger et script. Corona er ikke så dødelig som media prøver å få det til å virke. Vi ser nå at autoriteter verden over foretar seg et "power grab". Så nei, dette er ikke for å redde bestefar eller bestemor...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det dere ikke tenker på er at de autoritære reglene som staten i Norge og andre land nå kommer med, blir ikke rullet tilbake fullstendig når krisen er over. Dette kan du se med regelverket, verden over, som kom ut etter 911 angrepene i USA. Verden gikk aldri tilbake til det "normale" igjen, og det vil den heller ikke gjøre denne gang.

Vår frihet er under angrep, små skritt av gangen, og folk bare roper "Ja, mer" "redd oss fra xxxxxx problemet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...