Gå til innhold

Tina Bru sier ja til vindkraft i Haram og på Stad - Nei til utsatt frist på Andøya [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Også Okla vindkraftverk i Stad kommune beholder konsesjonen. Konsesjonær er Falck Renewables Vind, et energiselskap med base i Milano."

Hvorfor er vi havnet i denne situasjonen?

Vi har enorme havområder hvor vindkraftutbygging ikke ville plaget noen, men bygger ned naturen i stedet for.

Høyrepolitikk i praksis?

På toppen av idiotien kan anleggene eies av folk som ikke skatter til Norge.

Hvorfor har vi ikke lært av besteforeldrene våre som bygget ut vannkraften, og hvor Statkraft er den store eieren.

Et selskap som forvalter det vi kaller arvesølvet, og Statkraft er det nærmeste vi kommer en pengemaskin.

Regjeringen med H i spissen har uthulet Statkraft, slik at selskapet i dag er splittet opp for at pengene fra oss strømkunder i Norge kan brukes i andre land.

Staten må ha inntekter, og dersom skattene reduseres skulle en tro aksjer i energiselskap og fiskeoppdrett er et godt alternativ for inntekter.

Hvorfor skal ikke inntektene fra naturressursene i landet komme oss som bor her tilgode?

Hvor er logikken bak denne politikken?

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turbinanlegget på Haramsøya er kloss oppi, og delvis overlappende ett naturreservat. I tillegg er det ikke gjort tilstrekkelige utredninger i forholdet til grunnvannet på øya. Turbinene vil ødelegge det viktigste turområdet på øya og ligger innenfor minsteavstand til bebyggelse, også etter påkrevd flytting. Lokalbefolkningen sitter igjen med ødelagt natur og naboer som ikke snakker sammen lenger.  

Viser bare at vindturbin forkjempere er de verste miljøsvin som finnes. 

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, EremittPåTur said:

Lokalbefolkningen sitter igjen med ødelagt natur og naboer som ikke snakker sammen lenger.  

Viser bare at vindturbin forkjempere er de verste miljøsvin som finnes.

Det er delte meiningar om korvidt vindkraftverk øydelegg natur.  Eg er ikkje samd i det.  Vindurbinane er flotte byggverk som påverkar naturen mindre enn dei fleste andre former for kraftproduksjon.  Etter mi meining kan vi kan løyse heile vindturbin/vindmølle-diskusjonen ved å kalle dei energililjer i staden.  Ja til fleire energililjer i norsk natur!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (27 minutter siden):

Det er delte meiningar om korvidt vindkraftverk øydelegg natur.  Eg er ikkje samd i det.  Vindurbinane er flotte byggverk som påverkar naturen mindre enn dei fleste andre former for kraftproduksjon.  Etter mi meining kan vi kan løyse heile vindturbin/vindmølle-diskusjonen ved å kalle dei energililjer i staden.  Ja til fleire energililjer i norsk natur!

Vi har feriert i flere land (en rekke ganger) som har masse vindmøller, og jeg må bare innrømme at jeg har aldri tenkt på det som noe negativt. Selv når vi har oppholdt oss temmelig nærme vindmøllene så har vi sett på dem som helt OK å omgåes. ? Det er liksom bare her i Norge at vindmøller er aldeles FY FY...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Hanhijnn said:

Vi har feriert i flere land (en rekke ganger) som har masse vindmøller, og jeg må bare innrømme at jeg har aldri tenkt på det som noe negativt. Selv når vi har oppholdt oss temmelig nærme vindmøllene så har vi sett på dem som helt OK å omgåes. ? Det er liksom bare her i Norge at vindmøller er aldeles FY FY...

Ja, det er litt pussig.  Det må vere frykta for det ukjende.  Eg tenkjer det går heilt greitt når folk berre venner seg til energililjene.  Eit lite kart over vindparkar i Europa kan illustrere poenget:

wind-farms-locations-across-europe-repor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

wv-randolph-barbour.jpgmars-hill-and-laurel-mountain-ruined-by-

Kan da umulig være folk som syns dette er pent? 

Hvorfor må man på død og liv bruke områder hvor vi ikke allerede har tatt over naturen for vår bruk? Hvorfor må man ta nye områder? 

5233487_7148af8a.jpg

Her er den jo omtrent usynlig istedenfor. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sturle S said:

Det er delte meiningar om korvidt vindkraftverk øydelegg natur.  Eg er ikkje samd i det.  Vindurbinane er flotte byggverk som påverkar naturen mindre enn dei fleste andre former for kraftproduksjon.  Etter mi meining kan vi kan løyse heile vindturbin/vindmølle-diskusjonen ved å kalle dei energililjer i staden.  Ja til fleire energililjer i norsk natur!

Etter mi mening kan vi løse problemet med å kalle en spade for en spade og ikke lyge på oss usannheter. Men på gangen skal lusa kjennes. Og at du påstår at vindturbin anlegg påvirker naturen mindre enn andre energikilder sier vel sitt, det er vel heller få andre energiformer som dominerer og forstyrrer naturen mer enn slike turbinanlegg. 

Regulerte vann er vel ett av få, om ikke det eneste, tiltak som krever like store areal, men her er nå sannheten den at selv om nedregulerte anlegg ikke alltid er pent å sjå på så er de fleste regulerte vann sjeldent så nedregulert at det skjemmer hele tiden. Og tross enkeltes påstander om at det ikke er liv i slike vann (som påskudd for å bygge ut turbinanlegg) er det også en myte som gjelder kun ett fåtall steder. Har blitt fisket masse fisk i regulerte vann. 

En turbinpark derimot, står der og skjemmer omgivelsen konstant, og kun strutsen vil ture og campe i et slikt område....

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Sturle S said:

Ja, det er litt pussig.  Det må vere frykta for det ukjende.  Eg tenkjer det går heilt greitt når folk berre venner seg til energililjene.  Eit lite kart over vindparkar i Europa kan illustrere poenget:

wind-farms-locations-across-europe-repor

Det som du ikke får med deg og som han hijnn glatt hopper bukk over er at motstanden mot vindmøller øker nedover på kontinentet. Folk får heller ikke si sitt og blir presset på turbiner inn i nærmiljøet sitt av utbyggere som bor en helt annen plass.. Så det er vel heller slik at det er du og han hijnn som ikke lærer av andres feil men vil fortsette ødeleggingen der andre slapp en sist. 

Fortsatt er det også slik at vindturbiner tar flere liv enn atomreaktorer nokon gong har gjort. 

An assortment of houses standing against a backdrop of huge wind turbines

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (15 timer siden):

Det som du ikke får med deg og som han hijnn glatt hopper bukk over er at motstanden mot vindmøller øker nedover på kontinentet. Folk får heller ikke si sitt og blir presset på turbiner inn i nærmiljøet sitt av utbyggere som bor en helt annen plass.. Så det er vel heller slik at det er du og han hijnn som ikke lærer av andres feil men vil fortsette ødeleggingen der andre slapp en sist. 

Nå har i hvertfall ikke jeg sagt at vindmøllene skal presses på folk noe sted. Det er mange hensyn som må taes når slike skal utplasseres. Særlig her i vårt nordlige klima, hvor bladene kan slenge is ganske langt. Så de må plasseres på steder hvor folk ikke ferdes. Og et visst område rundt vindmøllene må stenges av på vinteren. Men de bør heller ikke utplasseres i nasjonalparker og dedikerte turområder. Mest vind er det på kysten, så det er på nakne holmer ute i havgapet, eller ute i havet som er den beste plasseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Nå har i hvertfall ikke jeg sagt at vindmøllene skal presses på folk noe sted. Det er mange hensyn som må taes når slike skal utplasseres. Særlig her i vårt nordlige klima, hvor bladene kan slenge is ganske langt. Så de må plasseres på steder hvor folk ikke ferdes. Og et visst område rundt vindmøllene må stenges av på vinteren. Men de bør heller ikke utplasseres i nasjonalparker og dedikerte turområder. Mest vind er det på kysten, så det er på nakne holmer ute i havgapet, eller ute i havet som er den beste plasseringen.

Det er bra og qudos for det, og det er som du sier, mange hensyn. De taes ikke.

Men det er ikke bare folk som ferdes og vår topologi er og svært forskjellig, og har andre ting som må hensyntaes i tillegg til alt som må hensyntaes på kontinentet. Men nakne holmer i havgapet er absolutt ikke egnet. Det fungerer som viktige tilholdssted for havfaul. Ja jeg vet, muligens ikke du hjinn, men mange andre er lei av å høre om faul og turbiner og problemer det skaper og gjør det de kan for å dysse ned ... (hmmm ) SKAMMEN. .. Sier sitt.

Havplasserte turbiner løser mange av problemene i forhold til land og kan til nød aksepteres. men også her er det fare for havari med store oljeutslipp som får goood tid til å spre seg før noen evner å komme i nærheten av havaristen. Det er faul som flyr på havet og, og de tenderer til å nærme seg observerte objekter og vil komme til å fly rett inn i f...skapet. Det er min påstand. Hav-anlegg er også mer sårbare, kostbare og ikke minst, jeg vil ikke basere elforsynings-sikkerheten til vårt land på noe så utsatt. Bare tenk på objektsikring.

Lenke til kommentar
20 hours ago, EremittPåTur said:

Det som du ikke får med deg og som han hijnn glatt hopper bukk over er at motstanden mot vindmøller øker nedover på kontinentet. Folk får heller ikke si sitt og blir presset på turbiner inn i nærmiljøet sitt av utbyggere som bor en helt annen plass.. Så det er vel heller slik at det er du og han hijnn som ikke lærer av andres feil men vil fortsette ødeleggingen der andre slapp en sist. 

På kontinentet er det òg påfallande korleis motstanden er størst i område utan vindturbinar.

20 hours ago, EremittPåTur said:

Fortsatt er det også slik at vindturbiner tar flere liv enn atomreaktorer nokon gong har gjort. 

Mor mange meiner du at vindturbinar har teke livet av?

20 hours ago, EremittPåTur said:

An assortment of houses standing against a backdrop of huge wind turbines

 

Ingen kan vel hevde at det synet der ikkje er vakkert?  Ikkje står dei i urørt natur heller.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 minutter siden):

Ingen kan vel hevde at det synet der ikkje er vakkert?  Ikkje står dei i urørt natur heller.

Det er så vakkert at husprisene i disse områdene faller som en stein.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014098831600044X

Når man får en vindmøllefarm oppå huset sitt så betaler man i praksis rundt millionen for ekstrem visuell- og støyforurensning. Veldig greit å være for vindmøller, men NIMBY.

 

 

 

EremittPåTur skrev (20 timer siden):

An assortment of houses standing against a backdrop of huge wind turbines

 

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Det er så vakkert at husprisene i disse områdene faller som en stein.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014098831600044X

Når man får en vindmøllefarm oppå huset sitt så betaler man i praksis rundt millionen for ekstrem visuell- og støyforurensning. Veldig greit å være for vindmøller, men NIMBY.

Sitat:

Value for properties whose view was strongly affected decreased by 9–14%

 

Då skal du ha veldig dyrt hus for at det skal koste deg ein million og energililja må vere nærare enn 500 meter frå huset.  For 7,14 millionar får du eit slott ute i distrikta der det er aktuelt å byggje vindturbinar.  Det står òg at:

 

Properties with a minor or marginal view on the turbines experienced no devaluation

 

Tippar det gjeld både på Stad og Haram.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (1 time siden):

 

Tippar det gjeld både på Stad og Haram.

Det er så digg når man kan bare ta en råsjans og TIPPE med andre sitt liv på samvittigheten. 

Og for all del man bør i samme slengen overkjøre lokaldemokratiet. Hva folket mener har jo ingen betydning. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, failern said:

Det er så digg når man kan bare ta en råsjans og TIPPE med andre sitt liv på samvittigheten. 

Og for all del man bør i samme slengen overkjøre lokaldemokratiet. Hva folket mener har jo ingen betydning. 

Andre sitt liv, faktisk!  Kor mange liv har dei rekna ut at vil gå tapt ved bygging av dei to vidparkane?

 

Det norske folk støttar vindkraftutbyggig.  Spør du dei næraste naboane vil dei alltid vere imot, nesten uansett kva som skal byggjast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Andre sitt liv, faktisk!  Kor mange liv har dei rekna ut at vil gå tapt ved bygging av dei to vidparkane?

 

Det norske folk støttar vindkraftutbyggig.  Spør du dei næraste naboane vil dei alltid vere imot, nesten uansett kva som skal byggjast.

Liv som i verdier og livskvalitet. Ikke vær så dum at du tror liv går tapt her. Herre min hatt. 

Si meg, vet du hvorfor vi fikk til så mye lokal utbygging av vannkraft i sin tid? Ja, det var et statlig ønske, men det var også bejublet lokalt selv om man fikk ødelagt gigantiske områder av urørt natur. Tingen var at man fikk noe igjen lokalt! Kraftkommuner nyter godt av de investeringene som ble gjort og da er man mer villig til å godta de negative effektene. I tillegg så var det veldig forståelig for folk flest at denne kraften var noe man absolutt trengte for Norge som et samfunn. Ergo, når ting er nødvendige OG man får rettmessig kompensasjon for inngrepene så skal du se at folk er med deg, også lokalt. 

Vindkraftutbygging i urørt natur svarer ikke på noen av disse kravene. Derfor er det lokal motstand. 

 

Om du sliter med å forstå dette så viser det bare din trangsynthet. Det er synd at dette ikke har kommet tydelig nok frem i debatten og det er UTROLIG synd at man med denne regjeringen (og samfunnsutviklingen generelt) skroter mer og mer av lokaldemokratiet. Jeg har veldig liten tro på et varmt og godt norsk samfunn i fremtiden om man skal bedrive bedreviter-mynderi fra Oslo. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, failern said:

Liv som i verdier og livskvalitet. Ikke vær så dum at du tror liv går tapt her. Herre min hatt. 

Å ha andre sitt liv på samvitet tyder noko heilt anna enn at ein har gjort nokon lei seg, og det er eg heilt sikker på at du veit.

Quote

Si meg, vet du hvorfor vi fikk til så mye lokal utbygging av vannkraft i sin tid? Ja, det var et statlig ønske, men det var også bejublet lokalt selv om man fikk ødelagt gigantiske områder av urørt natur.

Oksedrit.  Det var mange konflikter, og i dag får du ikkje bygd ut ein einaste liten bekk utan at nokon klagar.  Ein liten historietime: https://no.wikipedia.org/wiki/Alta-konflikten

Quote

Tingen var at man fikk noe igjen lokalt! Kraftkommuner nyter godt av de investeringene som ble gjort og da er man mer villig til å godta de negative effektene. I tillegg så var det veldig forståelig for folk flest at denne kraften var noe man absolutt trengte for Norge som et samfunn. Ergo, når ting er nødvendige OG man får rettmessig kompensasjon for inngrepene så skal du se at folk er med deg, også lokalt. 

Eg er samd i at vindkraft-kommunane bør få meir att, men eg trur ikkje naboane kjem til å endre syn av den grunn.  Det gjeld nesten uansett kva som skal byggjast.  Kor mange naboar jubla over utbygginga av Gardermoen flyplass, til dømes?  Gruva i Vevring?

Quote

Vindkraftutbygging i urørt natur svarer ikke på noen av disse kravene. Derfor er det lokal motstand. 

Kor urørt er denne naturen?  Plankarta er fulle av fortidsminne.  Akkurat som vindkraftverka vert fortidsminne om tusen år.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Å ha andre sitt liv på samvitet tyder noko heilt anna enn at ein har gjort nokon lei seg, og det er eg heilt sikker på at du veit.

Ok, du vil diskutere semantikk. Nå har jeg forklart deg hva jeg mente, er det ikke godt nok?

Sturle S skrev (7 minutter siden):

Oksedrit.  Det var mange konflikter, og i dag får du ikkje bygd ut ein einaste liten bekk utan at nokon klagar.  Ein liten historietime: https://no.wikipedia.org/wiki/Alta-konflikten

Herre min hatt, du tar EN konflikt og ekstrapolerer det til å gjelde alle andre saker. Det er tider man lurer på hvem man diskuterer med her inne...

Sturle S skrev (8 minutter siden):

Eg er samd i at vindkraft-kommunane bør få meir att, men eg trur ikkje naboane kjem til å endre syn av den grunn.  Det gjeld nesten uansett kva som skal byggjast.  Kor mange naboar jubla over utbygginga av Gardermoen flyplass, til dømes?  Gruva i Vevring?

Nettopp, skal man drive sånne inngrep så MÅ det være lokal støtte. Hvordan man får lokal støtte (mindre inngrep, mer goder tilbake etc.) er meg rivende likegyldig, men det er så utrolig dårlig stil å pakke på andre en masse dritt bare fordi man sitter i Oslo og har flertallet av befolkningen bak seg. Et demokrati skal ikke bare representere flertallet, det skal også forstå når dets handlinger uforholdsmessig går utover minoriteter. Dette er demokrati-abc.

Sturle S skrev (10 minutter siden):

Kor urørt er denne naturen?  Plankarta er fulle av fortidsminne.  Akkurat som vindkraftverka vert fortidsminne om tusen år.

Urørt av moderne sivilisasjoner. Jeg regner med du vet at det er enn forskjell på plast og stein?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...