Gå til innhold

Kamera for å filme fellesmøter/undervisning


Anbefalte innlegg

Hei!

I disse hjemmekontortider så har vi fått en hverdag hvor de fleste ansatte sitter hjemme og jobber og kun et fåtall er fysisk på kontoret. Samtidig er vi i en bransje som er veldig påvirket av pandemien og vi har derfor 2-3 oppdateringer hver uke som skal gå til hele bedriften.

Jeg har derfor satt opp en løsning hvor vi bruker OBS Studio og Microsoft Teams. Jeg bruker et kamera koblet til OBS til å filme en person som leser opp en del informasjon som OBS både lagrer og streamer ut til en live event på MS Teams. "Alle" ansatte sitter da og følger med fra sin egen PC. Fordelen med live event er at det kun er enveis og en slipper å bli plaget med alle som ikke har lært seg å slå av mikrofonen sin. For spørsmål slår vi bare på QA-funksjonen så dukker spørsmålene opp hos den som snakker. Dette fungerer i praksis veldig bra, men jeg vil oppgradere et par ting for å få bedre resultat - samtidig som vi kan bruke dette etter at vi går tilbake til en normal hverdag.

Lyd blir plukket opp av en trådløs myggmikrofon. Pr i dag fra RØDE men vi skal og ta i bruk en trådløs Senheiser sender og mygg.
Video blir i dag tatt opp av et Logitech BRIO 4K kamera som står på et kamerastativ litt ut i rommet rettet mot den som prater.
Deling av skjerm fra laptop skjer i dag via et dedikert capture kort i PC'en som tar HDMI inn.
Rommet er av typen klasserom med plass til ca 40 personer til vanlig. Dette rommet bruker vi regelmessig til fellesmøter og til trening/opplæring i interne og eksterne IT systemer.

Det jeg da ser for meg er å oppgradere videokameraet noe. Ikke fordi det i dag gir dårlig resultat men fordi jeg ser etter noe med litt bredere synsfelt og gjerne optisk i stede for digital zoom. Det kameraet jeg har kikket på er Logitech Rally. Fordelen med dette slik jeg ser det er:
- Kan panorere og tilte(dvs vi kan tilpasse det enkelt til forskjellig formål)
- Har noen få grader bredere synsfelt
- Er synlig deaktivert når det ikke filmer
- Følger med veggfeste
- Optisk zoom(?)
- Kan brukes som et rent møteromskamera om det ikke blir brukt med OBS Studio senere

Planen er da å montere dette på veggen i rommet, rettet mot hovedplassen til foredragsholder med litt avstand. På denne måten kan vi både få med oss et større overblikk som viser at det er folk der(men ikke nå under pandemien), og samtidig zoome inn så vi kun ser foredragsholder.

Er det evnt noen som har andre forslag til kamera? Har vært innom tanken på et nettverkskamera men der betaler en ofte mer for nettverksdelen og får litt dårligere bilde. Et annet alternativ jeg har vært inne på er et skikkelig videokamera, men dette må da slås på når det skal brukes - noe som gjør det litt mer tungvindt å bruke.

Her er en veldig grov tegning av rommet. På venstre side i tegningen er plassen til foredragsholder. De to "vinduene" fremst er to separate projektorlerret. Til høyre blir da tenkt plassering på kameraet, høyt nok opp på veggen til å ikke være i veien for noen eller at en kun får hodene på bilde, men ikke helt oppunder taket heller.

1713669739_Notat24_mar_2020.thumb.png.888e5e49280c9186acb47cd4f732c0a9.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...