Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når forteller man om sykdom til barna?


Gjest 63411...c55

Anbefalte innlegg

Gjest 63411...c55

Dessverre har min mor (snart 70) blitt lagt inn på et sykehus i Norge med lungebetennelse og bekreftet Covid-19 smitte. Hun får næring intravenøst da hun ikke har klart å spise siden torsdag,  (alt kom opp igjen), har strevd med å puste, og har høy feber. Det går opp og ned fra time til time.

Hun er bestemor, og nå kommer spørsmålet ift om og når vi skal fortelle det til barna? Det veier både for og imot, da jeg tenker de har nok å bekymre seg over, og det er uansett ingenting vi kan gjøre (utenom å sende et kort og ta en telefon).

Samtidig: Hva om hun blir verre, og de kunne hatt muligheten til å fortelle henne hvor glad de er i henne? Det ligger noe i det også. 

 

Kan dere hjelpe meg med å sortere tankene?

Anonymous poster hash: 63411...c55

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fort som mulig.
Barn har etter min erfaring, et ganske så naturlig forhold til sykdom og lidelse. Det er ofte vi voksne som kompliserer det.
Ja, barn kan bekymre seg, men det er en naturlig del av livet. Å bli syk (og eventuelt dø), er like naturlig som å fødes.
Det finnes et hav av barnebøker om alvorlig sykdom, hvis man vil ha noen hjelpemidler.
Jeg tror det finnes noen hjelpetelefoner, hvis dere ønsker å snakke med andre voksne om det også.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg synes du skal fortelle det og snakke om det daglig. Det må fortelles på et nivå som tilsvarer barnas alder. Man må gjerne si at bestemor er blitt syk og ligger på sykehuset. Utover dette tenker jeg det er barnas alder som bestemmer litt hvordan man vil fortelle dette videre og hvordan det vil gå. Hvis man snakker om det daglig, vil temaet bli enklere for barna å forholde seg til, samt lettere å snakke om.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...