Gå til innhold

Snudde takboksen på Teslaen, økte rekkevidden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13459

Løft eller ikke løf! Det kommer an på om hastigheten på luftstrømmen øker eller ikke.

Bernoullis lov forklarer det enkelt. Meget mulig at "å heve den slanke bakenden litt" vil medføre at undertrykket på oversiden øker...........og at man for løft likevel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Er det ingen som reagerer på at det ikke ble registrert noen forskjell i forbruk med eller uten takboks, når denne var montert med den butte siden frem? Påstanden er at takboksen er transportert uten målbar bruk av energi ...

Sitat

Interessant nok var forbruket ved «feilmontert» takboks eksakt det samme som ved takstativet alene.

 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Quote

Hei, dette er jo en selvfølge når det kommer til aerodynamikk. Det står beskrevet i alle tekniske formelsamlinger. Drag kreftene er større enn motstandskreftene. Del en kule i to, luftmotstanden blir da lavere hvis du kjører "flat enden" mot fartsretningen enn om du kjører "kule enden" mot fartsretningen. Poenget her er vel om boksen er designet og godkjent for å bli montert denne veien? Er "bakenden" designet for å tåle en kollisjon eller hard nedbremsing med full last?

Det tviler jeg sterkt på . En flat bakside er bedre for aerodynamikken en en rund bakside, men en flat fremside gir ikke lavere luftmotstand enn en rund fremside.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
5 hours ago, elcapito said:

Løft eller ikke løf! Det kommer an på om hastigheten på luftstrømmen øker eller ikke.

Bernoullis lov forklarer det enkelt. Meget mulig at "å heve den slanke bakenden litt" vil medføre at undertrykket på oversiden øker...........og at man for løft likevel!

Det kan nok tenkes, hvis angrepsvinkelen er for høy så kan en jo være i en "stall" situasjon, altså at luftstrømmen ikke klarer å følge med ned fra det høyeste punktet. Da kan heving av "halen" gjøre at boksen kommer ut av stall. Men heves den mer og mer så vil jo løftet til slutt bli borte. 

Lenke til kommentar
On 3/25/2020 at 1:39 PM, Miri said:

Er det ingen som reagerer på at det ikke ble registrert noen forskjell i forbruk med eller uten takboks, når denne var montert med den butte siden frem? Påstanden er at takboksen er transportert uten målbar bruk av energi ...

 

Takstativ er grovt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...