Gå til innhold

Ny gaming-pc til ca 25 000 uten skjerm


Anbefalte innlegg

Hei, da var det på tide å bygge ny pc etter 8 år med den gamle. 

Har ikke veldig mye peiling på pc-deler lengre og trenger litt hjelp med å finne den beste "builden" til mitt bruk. Maskinen skal i hovedsak brukes til fps-spill og football manager.

Har tatt utgangspunkt i en ferdigbygget fra komplett, er dette optimalt og passer sammen?

 

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=637395&view=m

 

Takk for hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndyUS skrev (1 time siden):

Hvilke fordeler/ulemper og hva er forskjellen mellom ryzen og Intel nå? 

Ryzen har flere tråder og er bedre egnet for multitasking og bl.a. streaming. 
 

Intel kan klokkes høyere og har fremdeles bedre IPC til tross for færre kjerner/tråder. Intel er noe dyrere, og gir mindre bang for the bucks, men til gaming er fremdeles IPC det som gjelder og da er intel veien å gå om man har en high refresh skjerm hvor hver frame teller.
 

Mange bruker argumentet at Ryzen er mer fremtidsrettet, men jeg mener man skal kjøpe hardware etter hvordan spill i dag bruker hardwaren, og ikke hvordan spill kan bruke hardware i fremtiden. Siden IPC er det gjeldende i dag, så er intel å gå om du skal ha det beste innen gaming. Om spill i fremtiden vil være mer avhengig av tråder enn IPC, så vil dagens prosessorer antageligvis være utdatert uavhengig av om den heter amd eller intel.

Ser veldig mange bruker argumentet «hvorfor ikke Ryzen, den er jo bedre på pris/ytelse ratio», det stemmer, men Ryzen er ikke veien å gå dersom CPU skal overklokkes og om PCen primært skal brukes til gaming, der er intel fremdeles kongen.

Nå vet jeg ikke hvilke skjerm du allerede har, men er det skjerm 144hz eller mer er intel klart veien å gå. Siden du har valg 2080 super, og jeg antar at du skal bruke maskinen til gaming så vil jeg si det er verdt å gå for intel. 
 

Multimedia, kontorarbeid, rendering eller streaming er Ryzen beste valget.

Skal du ha en  enthusiast gamer er fremdeles intel beste valget.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emile the rat said:

Ryzen har flere tråder og er bedre egnet for multitasking og bl.a. streaming. 
 

Intel kan klokkes høyere og har fremdeles bedre IPC til tross for færre kjerner/tråder. Intel er noe dyrere, og gir mindre bang for the bucks, men til gjengeld ee intel veien å gå om man har en high refresh skjerm hvor hver frame teller.

Ser veldig mange bruker argumentet «hvor ikke Ryzen, den er jo bedre pris/ytelse ratio», det stemmer, men Ryzen er ikke veien å gå dersom CPU skal overklokkes og om PCen primært skal brukes til gaming, der er intel fremdeles kongen.

Nå vet jeg ikke hvilke skjerm du allerede har, men er det 144hz eller mer er intel klart veien å gå. Siden du har valg 2080 super, og jeg antar at du skal bruke maskinen til gaming så vil jeg si det er verdt å gå for intel. 

Pcen skal primært brukes til gaming, tenkte å gå 144hz eller mer. Er det bra nok kjøling vis jeg skal overklokke CPUen?

Lenke til kommentar
AndyUS skrev (11 minutter siden):

Pcen skal primært brukes til gaming, tenkte å gå 144hz eller mer. Er det bra nok kjøling vis jeg skal overklokke CPUen?

Ikke til det kabinettet. Fractal design R6 er ganske kompakt, og med en luftkjøler sender du kun den varme lufta fra prosessoren rundt i kabinettet, skal du da overklokke minne og skjermkort så er du fort dårlig ute med airflow. 

Skal du kun overklokke CPU litt kan det funke, skal du derimot overklokke alle kjerner og eventuelt andre komponenter så ville jeg vurdert AIO, da den får fraktet varmen fra CPU it av kabinettet. 

Corsair hydro serien er gode for å være AIO, ville sett på en av de med 2 eller 3 fan-raid. 

Skal jeg gi et tips er det å bytte kabinett, Fractal Design sine billigere kabinetter er av ymse kvalitet, vært borti kabinetter derfra hvor hele skjelettet i kabinettet var skjevt, var mareritt å montere, samme med billig-kabinettene til NZXT. Skal jeg anbefale noe i den prisklassen ville jeg sagt denne fra Phantex: https://www.komplett.no/product/1099555/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/phanteks-enthoo-evolv-x-glass-mid-tower

Eventuelt funker kabinettet jeg har ganske greit, der få man med innebygd AIO (så man ikke trenger kjøpe CPU kjøler), Deepcool: https://www.komplett.no/product/1119989/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/deepcool-new-ark-90-midi-tower (På deepcool kabinettet kan pumpe, blokk og tubings byttes om man senere ønsker å bruke resorvoiret i front til custom loop, så win-win).

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...