Joachim Seehusen Skrevet 23. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2020 Forskere har presentert nytt faststoffbatteri for elbiler: Sølv og karbon skal gi 800 km rekkevidde Lenke til kommentar
larsvemund Skrevet 23. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2020 Hvor mange batterirevolusjoner har TU presentert oss for nå? Må være lov å håpe at en av dem snart slår til 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2020 (endret) Når dette kommer fra Samsung er det verdt å lytte. At rapporten er publisert i Nature er også verdt å ta med seg. Hvis dette lar seg kommersialisere så vil vi kunne fastslå at nesten all transport på jorden vil bli elektrisk og batteridrevet. I ingressen til rapporten står det «In our full-cell demonstrations, we employed a high-Ni layered oxide cathode with a high specific capacity (>210 mAh g−1) and high areal capacity (>6.8 mAh cm−2) and an argyrodite-type sulfide electrolyte.» Har noen her kompetansen til å si noe om Wh/kg? Tenker da på bruk ingen luftfart og vektreduksjon av dagens biler. Endret 23. mars 2020 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2020 Det er uansett et godt tegn at bedre batterier er et tema. Noen holder i allefall på, før eller siden må det gi resultater. 2 Lenke til kommentar
Erling Storvik Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 Men 1000 ladesykluser? Vår Mitsubishi Miev ble solgt etter syv år, da var batterikapasiteten kanskje 70% – men vi hadde sikkert bortimot 2000 ladesykluser. 1 Lenke til kommentar
Paal F Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g gir altså 777wh/kg 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 (endret) SVJV er en ladesyklus fra helt utladet til helt full. Om du lader f. eks. fra 70% til 90% så er det bare 20% av en ladesyklus. Endret 24. mars 2020 av trikola 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 4 hours ago, Paal F said: 210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g gir altså 777wh/kg 128,7 kg for 100 kWh ville jo vært helt fantastisk. Så skal det jo litt innpakking, kjøling osv, men likevel. Eventuell lavere C-rating i output er vel ikke så ille, her er kanskje en mulig applikajson for superkondensatorer som kan levere forbikjøringsboost hvis det trengs. 1 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 Erling Storvik skrev (9 timer siden): Men 1000 ladesykluser? Vår Mitsubishi Miev ble solgt etter syv år, da var batterikapasiteten kanskje 70% – men vi hadde sikkert bortimot 2000 ladesykluser. Hvor mange kilometer? For om du har 800km per lading som det skisseres her så er bilen falt fra hverandre lenge før batteriet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 Paal F skrev (9 timer siden): 210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g gir altså 777wh/kg Takker! Som betyr at det begynner å bli interessant på veldig mange flyruter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 0AAVKDA1 skrev (1 time siden): Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren! 800km per ladesyklus og 1000 ladesyklus gir et potensiale på 800 000km. Det er langt mellom bilene som varer så lenge. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 Hvor langt hadde den kjørt? iMiev har vell minst 10% buffer i topp og bunn. Om rekkevidda er 10 mil i snitt vil 250 000km være 2000 fulke sykluser sånn ca hvis du alltid lada fra 0-100 (10-90%). Alder gir og en sakte degradering, evt mye hurtiglading i høy temp. På mange elbiler er nok en gjennomsnittslading bare en halv syklus og man regner grovet sett at 2 halve ladinger gir halvparten av slitasjen som en hel. 2 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 19 hours ago, JØI said: Har noen her kompetansen til å si noe om Wh/kg? Tenker da på bruk ingen luftfart og vektreduksjon av dagens biler. Blir neppe vektreduksjon helt enda med disse battierene - men samme vekta vil no ha vesentleg meir kapasitet. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 "Samme vekt=mer kapasitet" betyr selvfølgelig også "samme kapasitet=lavere vekt". Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2020 (endret) 2 hours ago, Lynxman said: "Samme vekt=mer kapasitet" betyr selvfølgelig også "samme kapasitet=lavere vekt". Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine. Med mindre produksjon ikkje tillater det, og tilgjengeligheten blir for liten i relevant framtid. Då vil nok vekta gå ned noko mens me får hybrid-pakker mellom gammel og ny batteri-teknologi for eksempel. Endret 24. mars 2020 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2020 Drunkenvalley skrev (10 timer siden): Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine. Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 25. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2020 18 hours ago, 0AAVKDA1 said: Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren! Ser ikke helt sammenhengen her. Vi ser allerede i dag at batteriforringelse ikke er noe stort problem, batteriet eldes i takt med resten av bilen, verre på de uten aktiv kjøling, bedre på de med. Og batteribytte istedenfor hurtiglading er en gammel idé som for lengst er forkastet. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2020 (endret) Ikke bare bra for biler. Jeg gleder meg til jeg får både lengre flytid og lavere vekt på jetflya mine:Jetflyvideo Endret 25. mars 2020 av Lynxman Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 25. mars 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2020 (endret) 12 hours ago, Hanhijnn said: Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. Eg trur me vil begynna å gradvis redusere kapasiteten etter kvart som rekkeviddeangsten går bort blant dei som er hysteriske om elbilers korte rekkevidde, men eg trur sjølv at me vil sjå fokus på å auka kapasiteten til den grad det er økonomiskt. Endret 25. mars 2020 av Drunkenvalley 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå