Gå til innhold

Forskere har presentert nytt faststoffbatteri for elbiler: Sølv og karbon skal gi 800 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Når dette kommer fra Samsung er det verdt å lytte. At rapporten er publisert i Nature er også verdt å ta med seg. Hvis dette lar seg kommersialisere så vil vi kunne fastslå at nesten all transport på jorden vil bli elektrisk og batteridrevet. I ingressen til rapporten står det

«In our full-cell demonstrations, we employed a high-Ni layered oxide cathode with a high specific capacity (>210 mAh g−1) and high areal capacity (>6.8 mAh cm−2) and an argyrodite-type sulfide electrolyte.»

Har noen her kompetansen til å si noe om Wh/kg? Tenker da på bruk ingen luftfart og vektreduksjon av dagens biler. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
4 hours ago, Paal F said:

210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g

gir altså 777wh/kg

128,7 kg for 100 kWh ville jo vært helt fantastisk. Så skal det jo litt innpakking, kjøling osv, men likevel. Eventuell lavere C-rating i output er vel ikke så ille, her er kanskje en mulig applikajson for superkondensatorer som kan levere forbikjøringsboost hvis det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Erling Storvik skrev (9 timer siden):

Men 1000 ladesykluser? Vår Mitsubishi Miev ble solgt etter syv år, da var batterikapasiteten kanskje 70% – men vi hadde sikkert bortimot 2000 ladesykluser.

Hvor mange kilometer? For om du har 800km per lading som det skisseres her så er bilen falt fra hverandre lenge før batteriet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Paal F skrev (9 timer siden):

210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g

gir altså 777wh/kg

Takker!

 

Som betyr at det begynner å bli interessant på veldig mange flyruter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
0AAVKDA1 skrev (1 time siden):

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

800km per ladesyklus og 1000 ladesyklus gir et potensiale på 800 000km. Det er langt mellom bilene som varer så lenge. 

Lenke til kommentar

Hvor langt hadde den kjørt? iMiev har vell minst 10% buffer i topp og bunn. Om rekkevidda er 10 mil i snitt vil 250 000km være 2000 fulke sykluser sånn ca hvis du alltid lada fra 0-100 (10-90%). Alder gir og en sakte degradering, evt mye hurtiglading i høy temp.

På mange elbiler er nok en gjennomsnittslading bare en halv syklus og man regner grovet sett at 2 halve ladinger gir halvparten av slitasjen som en hel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lynxman said:

"Samme vekt=mer kapasitet" betyr selvfølgelig også "samme kapasitet=lavere vekt".

Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine.

Med mindre produksjon ikkje tillater det, og tilgjengeligheten blir for liten i relevant framtid. Då vil nok vekta gå ned noko mens me får hybrid-pakker mellom gammel og ny batteri-teknologi for eksempel.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (10 timer siden):

Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine.

Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, 0AAVKDA1 said:

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

Ser ikke helt sammenhengen her. Vi ser allerede i dag at batteriforringelse ikke er noe stort problem, batteriet eldes i takt med resten av bilen, verre på de uten aktiv kjøling, bedre på de med. Og batteribytte istedenfor hurtiglading er en gammel idé som for lengst er forkastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Hanhijnn said:

Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. 

Eg trur me vil begynna å gradvis redusere kapasiteten etter kvart som rekkeviddeangsten går bort blant dei som er hysteriske om elbilers korte rekkevidde, men eg trur sjølv at me vil sjå fokus på å auka kapasiteten til den grad det er økonomiskt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...