Gå til innhold

Stasjonær PC til maks 10 000


Anbefalte innlegg

Hei.

Som følge av kronesvekkelsen ser jeg på muligheten på å få satt sammen en god stasjonær PC. Tråden forutsetter at det fremdeles er gode muligheter for å gjøre handler hvor kronesvekkelsen enda ikke har gitt utslag i dyrere komponenter.

Det er snart 10 år siden jeg bygde min forrige stasjonære PC, så jeg er helt blank på området. Jeg er åpen for å både bygge selv og å kjøpe ferdigbygd. Maskinen skal brukes til gaming, programmering og generelt kontorarbeid. Maskinen bør kunne være stillegående og uten noen store flaskehalser. Dersom dette ikke er mulig til gitt budsjett får jeg legge det på hylla enn så lenge.

Krav:

  • Budsjett: 10k, gjerne mindre (Skjerm, tastatur, datamus osv har jeg).
  • Må kunne kjøre nyere spill som Apex Legends. Bonus om den klarer Escape from Tarkov med akseptabel grafikk.
  • MÅ være stillegående. (Noe støy ved høy belastning er forståelig, men fint om dette normalt holdes til et minimum.)
  • Kabinettet bør helst ikke lyse svett lan-party da jeg har en bedre halvdel. Liten bonus om det ikke er alt for stort (men ikke på bekostning av oppgraderingsmuligheter dersom det ser ut til å bli nødvendig i nær fremtid).
  • Ingen store flaskehalser. Eventuelle mindre flaskehalser bør være lette/billige å oppgradere, som f.eks harddisk eller RAM.

 

Ber jeg om det umulige her? Hvor mye måtte jeg eventuelt lagt til i budsjettet for å oppnå dette? Er alle aktuelle komponenter allerede satt opp i pris? :)

Endret av sjefest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Her har jeg laget en liste over BASIC komponentene. 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/a6fb7b1f-3e4e-45e6-a34b-6fb00834a2ee

Alt er hentet fra Komplett for de har veldig god service, lett for å sende til reparasjon om PCen en dag skjer noe feil.

Så har jeg valgt AMD Ryzen 3600 (6 kjerner / 12 tråder / 4.2GHz )ettersom du legger mye vekt på videoredigering og gaming. 

Skjermkortet har jeg også valg for AMD skjermkort siden de fleste skjermer bruker kun FreeSync.

Så har jeg lagt igjen 1000 for minnebrikker og harddisk. Anbefales å kjøpe en brukt istedet. Det er mulig nå å kjøpe 16GB for omtrent 500kr fra finn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...