Gå til innhold

Kan kredittkortselskapet gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Hei. La meg starte med litt bakgrunnshistore: Jeg studerer for tiden i utlandet, men på grunn av virus-situasjonen valgte jeg og noen venner å bestille fly og reise hjem i forrige uke. Denne reisen bestilte jeg i euro for alle 5 med kredittkortet mitt. Da jeg sjekket balansen et par dager senere var beløpet blitt reservert til en kurs på 11.5, i likhet med alle andre kjøp som var gjort denne dagen. 

Men, så skjedde det jeg stusser litt på. Litt senere oppdaget jeg til min overraskelse at det reserverte beløpet var blitt fjernet igjen og pengene ført tilbake igjen til meg. Dette skjedde samtidig som kronen fikk seg en kraftig knekk. Så, nøyaktig en uke etter at billettene var bestilt ble plutselig beløpet reservert igjen, denne gangen til en kurs på 13! Dette medførte en ekstra kostnad på ca 2700 kr for oss. 

Min spørsmål er da til noen som har peiling; er dette greit? Har kredittselskapet lov til å trekke et reservert beløp tilbake igjen på grunn av valuttaendringer, for så å belaste meg på nytt når kursen er høyest? Fullt mulig det er lov, men er i beste fall provoserende.. 

Takk for svar! Mvh Sigurd

Endret av SigurdU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, SigurdU said:

Min spørsmål er da til noen som har peiling; er dette greit? Har kredittselskapet lov til å trekke et reservert beløp tilbake igjen på grunn av valuttaendringer, for så å belaste meg på nytt når kursen er høyest? Fullt mulig det er lov, men er i beste fall provoserende..

Når du bruker kortet blir det gjort en reservasjon for å sjekke at det er gyldig og at du har dekning på konto. Reservasjonen blir normalt liggende helt frem til selve belastningen, men det ikke uvanlig at den forsvinner før kjøpet blir bokført. Det kommer nok i stor grad an på selgerens rutiner og avtaler. Når det gjelder flybilletter er det vanlig at økonomibilletter må betales ved booking, mens andre billettyper kan ha andre regler. Følgende gjelder uansett: kjøp blir alltid belastet/bokført med dagens valutakurs.

Ingen kunne forutse den store svekkelsen av kroner sammenlignet med euro.
Om jeg var deg ville jeg forsøkt å sende kredittkortselskapet en melding, kanskje de vil være fleksible?
Du kan kanskje argumentere med at dette var en felles kostnad som du har allerede har fått refundert av reisefølge?
Og dermed sitter igjen med hele tapet?
Husk at kredittkortselskapet uansett kun sitter igjen med det vanlige valutapåslaget. De har ingen interesse av å vente til "kursen er høyest". 

Dette er jo helt ekstraordinært og vi trenger vanligvis ikke å beskytte oss mot store svingninger i valutamarkedet, men til neste gang kan du vurdere å bruke et forhåndsbetalt kort (feks. Revolut) hvor du på forhånd veksler til EUR (og dermed låser kursen i kjøpsøyeblikket) eller forsøker å bestille reisen via flyselskapets norske side eller et annet reisebyrå som priser i norske kroner.

Lykke til! ?

Endret av freddyen
Lenke til kommentar
freddyen skrev (3 timer siden):

Når du bruker kortet blir det gjort en reservasjon for å sjekke at det er gyldig og at du har dekning på konto. Reservasjonen blir normalt liggende helt frem til selve belastningen, men det ikke uvanlig at den forsvinner før kjøpet blir bokført. Det kommer nok i stor grad an på selgerens rutiner og avtaler. Når det gjelder flybilletter er det vanlig at økonomibilletter må betales ved booking, mens andre billettyper kan ha andre regler. Følgende gjelder uansett: kjøp blir alltid belastet/bokført med dagens valutakurs.

Ingen kunne forutse den store svekkelsen av kroner sammenlignet med euro.
Om jeg var deg ville jeg forsøkt å sende kredittkortselskapet en melding, kanskje de vil være fleksible?
Du kan kanskje argumentere med at dette var en felles kostnad som du har allerede har fått refundert av reisefølge?
Og dermed sitter igjen med hele tapet?
Husk at kredittkortselskapet uansett kun sitter igjen med det vanlige valutapåslaget. De har ingen interesse av å vente til "kursen er høyest". 

Dette er jo helt ekstraordinært og vi trenger vanligvis ikke å beskytte oss mot store svingninger i valutamarkedet, men til neste gang kan du vurdere å bruke et forhåndsbetalt kort (feks. Revolut) hvor du på forhånd veksler til EUR (og dermed låser kursen i kjøpsøyeblikket) eller forsøker å bestille reisen via flyselskapets norske side eller et annet reisebyrå som priser i norske kroner.

Lykke til! ?

Takk for svar! Den er grei, så lenge kredittkortselskapet bare sitter igjen med påslaget er vel det her en "ikke-sak". Var ikke klar over at det hender at reservasjoner forsvinner, så jeg begynte å lure på om jeg "kjøpte" billettene til den lave kursen, men ble trukket av kredittselskapet for den høye, slik at de satt igjen med mellomlegget. Men det går tydeligvis ikke an :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sålenge et beløp er  reservert - skal det vel bare ble kansellert om det ikke blir gjennomført.

Men har du betalt, så er det jo 1.75% påslag på valutakurser og jeg føler de opererer med forskjellige kurser for kjøp/salg.

Føler at jeg stter igjen med svarteper stort sett om jeg må klage på en vare fra aliexpress (de tar penger, men boker tilbake samme beløp i USD .... men som sagt føler jeg at jeg få dårliger kurs tilbake

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...