Gå til innhold

Startet lav-karbo diett... Jeg sulter igjel.


Anbefalte innlegg

Kalorier 2796.16
Proteiner 292.538
Karbohydrater 40.449
Fett 146.611

Jeg har laget meg ett excel dokument som jeg bruker når jeg spiser. Og dette er fra i dag (Søndag, 22/3).
Er på dag 4 av lav karbo dietten. Skal bli kvitt brusmagen og litt fett under haken, ikke mye, men nok.

Før dette så spiste jeg vel ca 400-500g havregryn til dagen (det er 60g karbohydrater per 100g). Pluss middag og annt?
Uansett... JEG SULTER IGJEL.
Vil det bli lettere når jeg har vært på dette i noen uker/dager?
Noen forslag om mat jeg kan spise? (PS: Jeg er super kresen. Dessverre ikke ett valg, jeg bare er slik).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Nå har det jo gått en stund, hvordan er ståa nå? Hvorfor du går sulten konstant til tross for at du spiser rundt 2.7k kalorier daglig blir vanskelig å svare på, uten å være en ekspert på dette feltet kan det jo hende at hjernen din spiller deg et lite puss og at du får en slags "psykologisk sult". Du har jo faktisk utelukket en hel makronutrient gruppe (carbs), så ting som havregryn, pasta, brød, poteter etc. er jo helt uaktuelt for deg. Det er jo mulig at disse matgruppene blir som en slags forbidden fruit og konsekvensen er at du får cravings.

 

Du kan fortsatt gå ned i vekt med et balansert kosthold forresten.

Lenke til kommentar

Hvis du skal være i ketose bør du ikke være over 10 gram karbo i følge Atkins, da du ikke får regulert ned normal karbobrenning nok til å funke i ren nok ketose. Du kan kjøpe Ketostix på apoteket som sier noe om hvor mye i ketose du er via å måle mengden ketoner i urinen. Det å legge om fra kostholdet på denne måten kan ta noen dager hvor man føler seg dårlig mens kroppen legger om. Deretter går det temmelig lett for majoriteten. Genetisk sett er vi ganske tilpasset dette fordi det var tider med lite mat og da måtte kroppen tilpasse seg til å virke uten jevn tilførsel av karbohydrater som jo er situasjonen for de fleste nordmenn i dag.

Havregryn som ikke er lettkokte er som regel greit ellers. Skal du kjøre ketose må være ytterst forsiktig med karbo. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Janzen skrev (På 22.3.2020 den 23.12):

Før dette så spiste jeg vel ca 400-500g havregryn til dagen (det er 60g karbohydrater per 100g). Pluss middag og annt?
Uansett... JEG SULTER IGJEL.
Vil det bli lettere når jeg har vært på dette i noen uker/dager?
Noen forslag om mat jeg kan spise? (PS: Jeg er super kresen. Dessverre ikke ett valg, jeg bare er slik).

Hva er målet med det hele? gå ned i vekt? Synes du bør vurdere om du bør droppe det hele og heller spise sunt og variert. Du bør skiller gode karbohydrater fra de dårlige og heller spise mer av det gode. Vil du si at en liten porsjon av fullkorn ris med en salat med kokte bønner i (uten olje) er usunt? Jeg tror ikke det. Det som du også overser er den mengde fiber som du går glipp av ved å kutte karbohydrater som du finner i grønnsaker, havre osv. Det er det som gjør deg mettet på få kalorier. Du kan spise kjøtt også innimellom men husk at dersom du skal ned i vekt så kan du ikke spise karbohydrater med fett samtidig. Kroppen vår forbruker karbohydrater aller først. Så dersom du spiser en cheese burger så forbrenner kroppen din brødet og salaten først mens fettet i burgeren går i fettlageret i kroppen til den får bruk for det. Problemet er at den ikke vil få bruk for det siden vi spiser så mye hele tiden. 

Lav-karbo hjelper deg med å gå ned i vekt på samme måte som alle andre dietter. Problemet er at det ikke er sunt på hverken kort eller langt sikt.

Endret av Cruzhernandez21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (20 timer siden):

Du kan spise kjøtt også innimellom men husk at dersom du skal ned i vekt så kan du ikke spise karbohydrater med fett samtidig. Kroppen vår forbruker karbohydrater aller først. Så dersom du spiser en cheese burger så forbrenner kroppen din brødet og salaten først mens fettet i burgeren går i fettlageret i kroppen til den får bruk for det. Problemet er at den ikke vil få bruk for det siden vi spiser så mye hele tiden. 

Lav-karbo hjelper deg med å gå ned i vekt på samme måte som alle andre dietter. Problemet er at det ikke er sunt på hverken kort eller langt sikt.

Kroppen vår forbrenner tilgjengelig energi kontinuerlig; spiser du fett og karbohydrater blir begge forbrent. Spiser du hovedsakelig karbohydrater vil kroppen benytte seg av det som energikilde. Er man i energibalanse, forblir man i det. Med andre ord går en fint ned i vekt ved å spise karbohydrater og fett samtidig. 

Det er både gode og dårlige kilder til fett og karbohydrater. Den beste metoden for å gå ned i vekt er avhengige av personlige preferanser; lavkalori (ofte kalt for grovkarbo), så vel som lavkarbo, med gode matvaregrupper er premisset, hvor person x og person y begge kan oppnå helsegevinst av godematvaregrupper som definert under høy- og lavkarbo).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dukien skrev (10 minutter siden):

Kroppen vår forbrenner tilgjengelig energi kontinuerlig; spiser du fett og karbohydrater blir begge forbrent. Spiser du hovedsakelig karbohydrater vil kroppen benytte seg av det som energikilde. Er man i energibalanse, forblir man i det. Med andre ord går en fint ned i vekt ved å spise karbohydrater og fett samtidig. 

Det er både gode og dårlige kilder til fett og karbohydrater. Den beste metoden for å gå ned i vekt er avhengige av personlige preferanser; lavkalori (ofte kalt for grovkarbo), så vel som lavkarbo, med gode matvaregrupper er premisset, hvor person x og person y begge kan oppnå helsegevinst av godematvaregrupper som definert under høy- og lavkarbo).

Kunne ikke være mer enig. Det er mange måter å gå ned i vekt på. Det finnes ekstreme metoder som keto diett og lavkarbo som lar deg går ned i vekt raskt. Problemet er at ofte så går folk rett opp igjen når de går tilbake til det normale.  Skal man gå ned i vekt og holder seg nede så må man endre livsstil. Den mest naturlige kostholdet ville vært å inkludere karbs, fett og proteiner. Her skal det helt klart skilles mellom gode og dårlige kilder. Søtpoteter med bønner og litt avokado er mer næringsrik enn en burger. Det er poenget mitt. Det jeg mente med at man ikke bør spise fett og karbs samtidig var et lite tips for overvektige som ikke skjønner hvorfor de ikke går ned i vekt. Skal kroppen få sjansen til å forbrenne fra fettlageret så må man gi det et sjanse til å gjøre. Spiser man karbs i form av f.eks. bønner som da er veldig mettede pga høyt proteininnhold og fiber så er det unødvendig å spise fett samtidig for at kroppen får ikke bruk for det før den har forbrent bønnene. 

Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (22 minutter siden):

Det er mange måter å gå ned i vekt på. 

Jepp. :) Du drar fram en undervurdert matvaregruppe: Belgvekster er en god matvaregruppe med et høyt innhold av næringsstoffer. I forskningslitteraturen ser vi at det å gå ned i vekt lar seg gjøre ved kostholdsendringer og aktiv hjelp av fagkyndige. Som du er innpå, så ligger utfordringen i å vedlikeholde den nye vekten (en god vektstudie bør vare i 2 år). Dagens kunnskapsstatus viser at alle veier som over tid gir vekttap, er like gode hvor personlige preferanser som sagt blir utgangspunktet. Det viser også behovet for videre veiledning også etter 2 år.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...