Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

jeg kolliderte med en djevel i dag og forlanger 10 000 kontant av meg om han ikke går til politiet


Gjest afdec...a0b

Anbefalte innlegg

Gjest afdec...a0b

Jeg gjorde noe dumt i dag så jeg kolliderte og det var å se på mobilen, jeg kjørte på en bilist bakfra. Han tok det heldigvis rolig men forlanget at jeg skal betale han 10 000 ut av egen lomme svart til han pluss bruk av forsikring, altså at han skal ha 10 000 for ikke å melde meg til politiet så jeg mister førerkortet. Jeg er forsåvidt enig i at dette sannsynligvis ville ført til førerkortbeslag i en viss periode men har han virkelig lov til å kreve de 10 000 kronene fra meg? Jeg godtok det der og da for da var jeg så utrolig redd og stresset, vi har skrevet skademelding og begge har tatt bilder på stedet, skademeldingen blir levert i morgen. 

Men spørsmålet mitt er om det er lovlig av han å kreve 10 000 for å ikke kontakte politiet på stedet, jeg har jo lovet å betale han det men har han mulighet til å kreve det og er det lovlig ifølge loven? 

Jeg aner ikke om han har bevis for at jeg har sakt det, han kan f.eks ha hatt lydopptak på sin mobil.. Hva vil skje om jeg ikke betaler han det? Kan politiet frata meg sertifikatet nå om jeg ikke betaler og han kontakter de eller er det for sent? 

 

Anonymous poster hash: afdec...a0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4fd2b...ab7

Lov og lov.

Man har ikke lov til å holde tilbake informasjon fra politiet i straffesaker. Dette er jo forsikringssvindel dersom du ikke oppgir riktig grunn for påkjørselen, for man har vel ikke rett på forsinkringsutbetaling dersom det er telefonen som var årsak?

Jeg hadde bare gitt han de 10.000,- og lagt saken bak meg. For hva er verst å miste, 10.000,- eller førerkortet I opptil 2år? Det koster flesk å kjøre opp på nytt også, noe du må for å få tilbake lappen tror jeg.

Det er også fare for at han har tatt opp samtalen, men utpressing er heller ikke lov, så han står ikke særlig sterkt hvis han bruker opptaket.

Anonymous poster hash: 4fd2b...ab7

Lenke til kommentar

Det du kan alltids prøve er å jukse litt, og ringe han. Ta opp samtalen, og bekreft med han kva han vil ha, korleis, etc. Så gå til politiet sjølv.

Det er neppe noko førerkortbeslag i denne saken. Det er neppe noko bevis for at du satt på tlf. Og om det er ein bot vil eg heller betale politiet i ein sak som dette enn ein skitsak som denne karen.

Lenke til kommentar
Gjest afdec...a0b skrev (1 time siden):

Men spørsmålet mitt er om det er lovlig av han å kreve 10 000 for å ikke kontakte politiet på stedet, jeg har jo lovet å betale han det men har han mulighet til å kreve det og er det lovlig ifølge loven?

Du lurer på om utpressing er lovlig? Seriøst?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du er gal hvis du gir han 10 000!! Tror du det kan stoppe der? Han kan da i prinsippet be om 10 000 til hver måned fremover. For alt du vet kan dette være en hardbarket kriminell som ikke har noen kvaler med å gjøre livet ditt surt hvis du ikke fortsetter å betale'n. Sett en stopper for det nå og ikke gi etter for sånne utpressingskrav. Det hørtes helt sykt ut for meg å i det hele tatt tenke sånn av et medmenneske (han som utpressa deg). I det aller minste kunne jeg gått med på å gjøre det lett for din del, så lenge du betalte verkstedregninga. Altså unngått politianmeldelse og bare tatt forsikringa. Beklag for han at du godtok det der og da, men etter at du har tenkt deg om, så vil du bare gjøre det som en vanlig forsikringsprosess. Ikke gi han en sjans til å snakke med politiet først, men nevn for han at du vurderer å ta det med politiet. Da kan han få gitt sin mening om han vil at du skal gå til politiet eller ikke. Hvis det er en kriminell, så kan det hende han dropper det, så han slipper å ha noe med politiet å gjøre. Men hvis du da får trusler i ettertid, så ville jeg absolutt gått til politiet med de truslene. Jeg ville aldri gitt fra meg penger via utpressing. Da muliggjør og tilgjengeliggjør man for kriminalitet og gjør samfunnet mer usikkert, også for barna når de skal vokse opp.

Men ikke si noe om utpressinga til politiet heller. Hvis han har tatt det opp, så kan han ikke bruke det til politiet, for da innrømmer han utpressing. Bare ta den vanlige forsikringsprosessen, begge skal betale egenandeler hver for seg, forsikringsselskapene skal finne ut hvem selskap som skal betale hva, ferdig med saken. Men poenget er at hvis du sier noe til politiet, og han er kriminell, så har du snart en psykopat etter deg. Og politiet agérer ikke før noe faktisk skjer. Du får ingen betjent utafor huset ditt til å passe på om nettene.

Ta straffen din som den er. Innrøm påkjørselen til politiet (den som er først inn døra får den beste avtalen). Omstrukturér livet ditt med buss og taxi eller privat sjåfør, eller bo nærme jobb. Få tilbake lappen når tiden er over, og garantér for deg selv at du aldri skal se på mobilen når du kjører igjen. Sånn skal du gjøre det. Da kan du lære barna dine at de skal stå for feilene de gjør og ikke bøye etter for utpressing - med integritet.

Og kjøp deg skåte til døra, ekstra sikkerhetsmoment, og gjerne bevegelsesbasert kamera til boligen.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Du er gal hvis du gir han 10 000!! Tror du det kan stoppe der? Han kan da i prinsippet be om 10 000 til hver måned fremover. For alt du vet kan dette være en hardbarket kriminell som ikke har noen kvaler med å gjøre livet ditt surt hvis du ikke fortsetter å betale'n. Sett en stopper for det nå og ikke gi etter for sånne utpressingskrav. Det hørtes helt sykt ut for meg å i det hele tatt tenke sånn av et medmenneske (han som utpressa deg). I det aller minste kunne jeg gått med på å gjøre det lett for din del, så lenge du betalte verkstedregninga. Altså unngått politianmeldelse og bare tatt forsikringa. Beklag for han at du godtok det der og da, men etter at du har tenkt deg om, så vil du bare gjøre det som en vanlig forsikringsprosess. Ikke gi han en sjans til å snakke med politiet først, men nevn for han at du vurderer å ta det med politiet. Da kan han få gitt sin mening om han vil at du skal gå til politiet eller ikke. Hvis det er en kriminell, så kan det hende han dropper det, så han slipper å ha noe med politiet å gjøre. Men hvis du da får trusler i ettertid, så ville jeg absolutt gått til politiet med de truslene. Jeg ville aldri gitt fra meg penger via utpressing. Da muliggjør og tilgjengeliggjør man for kriminalitet og gjør samfunnet mer usikkert, også for barna når de skal vokse opp.

Men ikke si noe om utpressinga til politiet heller. Hvis han har tatt det opp, så kan han ikke bruke det til politiet, for da innrømmer han utpressing. Bare ta den vanlige forsikringsprosessen, begge skal betale egenandeler hver for seg, forsikringsselskapene skal finne ut hvem selskap som skal betale hva, ferdig med saken. Men poenget er at hvis du sier noe til politiet, og han er kriminell, så har du snart en psykopat etter deg. Og politiet agérer ikke før noe faktisk skjer. Du får ingen betjent utafor huset ditt til å passe på om nettene.

Ta straffen din som den er. Innrøm påkjørselen til politiet (den som er først inn døra får den beste avtalen). Omstrukturér livet ditt med buss og taxi eller privat sjåfør, eller bo nærme jobb. Få tilbake lappen når tiden er over, og garantér for deg selv at du aldri skal se på mobilen når du kjører igjen. Sånn skal du gjøre det. Da kan du lære barna dine at de skal stå for feilene de gjør og ikke bøye etter for utpressing - med integritet.

Og kjøp deg skåte til døra, ekstra sikkerhetsmoment, og gjerne bevegelsesbasert kamera til boligen.

Hva i alle dager.... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
15 hours ago, Softis12 said:

Så lenge han ikke har opptak av deg si at du brukte mobilen så er det bare å nekte. Et eller annet løsnet i bilen etc. Bruk forsikringen som vanlig. no big deal

Ikkje nekt heller, slikt sett. Berre unnlat å bekrefte eller avkrefte. Ingen vits å gje seg sjølv rep å henga med - f.eks om han har bevis og no ein motsigelse frå deg er det vondt verre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT

Med forbehold om at jeg ikke er noen advokat eller har noen jusskunnskaper så er kanskje denne loven relevant:

Quote

 

Straffeloven § 251. Tvang

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved straffbar eller annen urettmessig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe.

Den som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med å sette frem en skadelig opplysning eller krenkende beskyldning rettsstridig tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 



Slik jeg ser det forsøker han å tvinge deg til å betale 10 000 ved trussel om anklage eller anmeldelse om det som muligens (og i hans øyne hvertfall, siden han vil innvolvere politiet) er en straffbar handling. 

Jeg ville fått det på opptak på din telefon enten ved en app hvis du har android eller bruk en annen telefon til å ta opptak av samtalen hvis du har iOs/Apple siden det er lov å ta opptak av samtaler du selv er en del i uten å informere motparten, også latt forsikringsaken gått sin gang uten å betale de ti tusen han vil ha. Om han en gang velger å annmelde deg kan du gå anmelde han for tvang.

igjen, forbehold om at jeg ikke har noen jusskunnskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...