Gå til innhold

Selge bolig - dum idé?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har stående jobbtilbud i en annen by enn der jeg er nå. Har veldig lyst på denne jobben, men er usikker på om det er dumt å flytte og å forsøke å selge bolig. Har ingen familie her boligen ligger som kunne hjelpet til å organisere utleie, og jeg vil nok ikke tjene noe særlig på å leie ut. Samtidig virker det som om boligmarkedet kan stoppe opp fremover, og jeg er ung og kan ikke selge med store tap.

Samtidig så er boligen min rett ved et stort studiested, og snart er det prime-time å legge ut bolig for salg mtp. foreldre som kjøper bolig til ungene sine. Meglerne jeg har vært i kontakt med sier at de har stor tro på markedet i området mitt fremover, pga. beliggenhet ved studiested og lavere renter, men de vil jo selge, naturligvis.

Noen som har gode råd å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som det er nok positive faktorer til at det vil gi deg en grei pris for boligen, selv om det er en viss skepsis i markedet nå grunnet viruset.

Hvis du sjanser på det, og er litt heldig, så kan du jo vurdere å kjøpe en litt mindre og mer vedlikeholdsfri bolig som koster mindre å drifte for å gjøre deg litt sikrere i disse tidene.

Det er jo heller ikke lett å finne en jobb du vil ha i disse tider. Er den trygg, kan du regne med å ha den i 10-20 år fremover? Dét er vel også noe du bør (men kanskje har) tenke på.

Lenke til kommentar

Det er mindre folk som er på visninger i disse dager, men dem som kommer på visning er dem som er virkelig interessert.
Spørsmålene du må stille deg er om du har økonomi til å ha 2 boliger i opptil 6 mnd?
Er den nye jobben trygg i forhold til permiteringer pga corona?
Er min bolig attraktiv, eller er den slitt og/eller spesiell slik at du må treffe den spesielle kjøperen. De gode og populære boligene selges raskt uansett (spør gjerne megler om hans ærlige vurdering).

 

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noe tall på tror jeg det er mange som tenker som deg om dagen, og dermed vil det være færre boliger ute for salg. De som har hatt en seriøs tanke om å kjøpe bolig vil fortsatt kikke etter hus (med mindre de har mista jobben såklart), men husk at det fortsatt er mange som har økonomien i orden.

Så støtter jeg det Loko skriver. Er boligen i normal/god stand burde du ikke slite veldig med å få solgt. Ble lagt ut en bolig til 6 millioner på stedet jeg bor i forrige uke. Dette er prisrekord og den ble solgt umiddelbart i en by med 12000 innbyggere. Men det er mange variabler å ta hensyn til. Du kan jo sjekke opp hvor mange boliger det har blitt solgt i ditt området eksempelvis de to siste månedene?

 

Lenke til kommentar

Siden den er attraktiv for salg så må den vel være attraktiv nok for utleie? Det finnes jo firmaer som kan hjelpe til med utleie, uten at jeg har noen erfaringer. Og er det langt unna får du jo skrevet av turer relatert til utleie på skatten. Men siden det dreier seg om fullstendig utleie, vil det også bli skatt, som er et regnestykke i seg selv. Hvis du ikke har fraskrevet deg ideen om utleie fullstendig, ville jeg anbefalt å kikke på det igjen så lenge det ikke er et rent tap. 

Men om du bestemmer deg for å flytte i et marked som er delvis spådd til å gå ned i disse coronatider, så vil det jo uansett koste litt for megler. Og meglere vill alltid råde til salg, de trenger tross alt noe å leve for. 

Men som nevnt over, det kan godt gå fort og godt. Og du vil jo selvfølgelig stå sterkere til å kjøpe ny bolig jo mer kapital du har tilgang på. Og det kan være en stor fordel om markedet skulle vise seg å gå ned.

Men siden det er studenter som er kjøpergruppen, så bør man ha i bakhodet at det kan ta tid. Mange flere studenter kommer nok til å sitte på gjerdet frem til de vet noe håndfast om neste skoleår til høsten. Det kan bli mye digitalt en god tid fremover til en eventuell vaksine er utviklet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...