Gå til innhold

Leie ut leilighet i "disse tider"


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å finne et billigere sted å bo av økonomiske grunner og har muligens funnet en ny leilighet å leie. Men steder jeg leier ut fra krever at leieboer finner ny leieboer selv til å ta over leieforholdet (så lenge leieboer flytter ut innen den 3-årige kontrakten utløper).
Men kan jeg gå på en skikkelig smell i nåværende tilstander eller er det fremdeles nok mennesker der ute, om enn litt mindre, som trenger leiligheter og er villige til å komme på visninger (med forhåndsregler ifh til avstand osv)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (2 minutter siden):

Tja. Så lenge leiligheten ikke er langt vekk i gokk med 5 mil til nærmeste butikk så er det vel ganske enkelt å finne en erstatter. Det hjelper jo også at den er rimelig presentabel og at markedet er der og ikke er steindødt.

 

Så med andre ord ingen endring i situasjonen til vanlig?

Lenke til kommentar

Du kan jo legge ut annonser hvor du skriver at du vurderer å flytte ut og trenger noen som kan ta over leiligheten du bor i nå, uten at du sier den opp med én gang. Bare legge ut interesseannonser uten å binde deg for hardt til det.

Men da er det også viktig, hvis du finner noen som er villige, at de skriver under på ny leieavtale, OG har betalt depositum og leie for måneden eller den resterende måneden de skal bo der, FØR du flytter ut. Dette krever koordinasjon. Da må du altså ha en leilighet på "standby", sånn at med én gang ny leietager har skrevet under på leiligheten du bor i, og betalt det jeg skrev, så reiser du med én gang til den nye utleierens utleiebolig og skriver under og betaler depositum. Det blir en del tillit som må vises også her .. men de fleste er interessert i å gjøre forretninger på en ren måte. Bortsett fra andre detaljer da, som vedlikehold og betaling for reparasjoner.. men det må du tenke på før du finner nytt sted å bo.

Jeg vil vel også tro at i dagens situasjon og marked, så kan det nok være en viss skepsis i markedet. Men det er også sant, flere får dårligere og dårligere råd kanskje, og vil finne billigere leiligheter. Så det kan kanskje bli press på de billigere og mindre leilighetene.

Det er uansett riktig tenkt av deg. Lei og bo så billig som mulig. Gjerne strøm, tv og internett inkludert... dog internett kan være fint å betale for selv, så du ikke risikerer at noen andre tar all hastigheten eller spionerer på deg. Det kan bli friksjoner.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (8 timer siden):

Du kan jo legge ut annonser hvor du skriver at du vurderer å flytte ut og trenger noen som kan ta over leiligheten du bor i nå, uten at du sier den opp med én gang. Bare legge ut interesseannonser uten å binde deg for hardt til det.

Men da er det også viktig, hvis du finner noen som er villige, at de skriver under på ny leieavtale, OG har betalt depositum og leie for måneden eller den resterende måneden de skal bo der, FØR du flytter ut. Dette krever koordinasjon. Da må du altså ha en leilighet på "standby", sånn at med én gang ny leietager har skrevet under på leiligheten du bor i, og betalt det jeg skrev, så reiser du med én gang til den nye utleierens utleiebolig og skriver under og betaler depositum. Det blir en del tillit som må vises også her .. men de fleste er interessert i å gjøre forretninger på en ren måte. Bortsett fra andre detaljer da, som vedlikehold og betaling for reparasjoner.. men det må du tenke på før du finner nytt sted å bo.

Jeg vil vel også tro at i dagens situasjon og marked, så kan det nok være en viss skepsis i markedet. Men det er også sant, flere får dårligere og dårligere råd kanskje, og vil finne billigere leiligheter. Så det kan kanskje bli press på de billigere og mindre leilighetene.

Det er uansett riktig tenkt av deg. Lei og bo så billig som mulig. Gjerne strøm, tv og internett inkludert... dog internett kan være fint å betale for selv, så du ikke risikerer at noen andre tar all hastigheten eller spionerer på deg. Det kan bli friksjoner.

Det er det som er så slitsomt med en slik ordning, koordinasjon. Jeg vil åpenbart ikke havne i en situasjon der jeg betaler to husleier når jeg knapt har råd til den ene.
Løsningen du nevner, om å ha noe på "standby" virker for så vidt grei, men krever kanskje litt mer velvilje enn realistisk?

Per nå virker det som det er god sjanse for positivt svar på en billigere leilighet med innflytning 1 mai, men jeg har ennå ikke lagt ut annonse om nåværende leilighet, så det er ganske knapt med tid på å finne ny leieboer (for ikke å snakk om å male hele leiligheten og annet som skal gjøres for å få så mye som nåværende depositum tilbakebetalt).
Samtidig, siden dette er en relativt stor leilighet midt på Løkka skulle man tro det fremdeles finnes en del interesse "til tross" for en 13000 husleie.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (23 minutter siden):

Det er det som er så slitsomt med en slik ordning, koordinasjon. Jeg vil åpenbart ikke havne i en situasjon der jeg betaler to husleier når jeg knapt har råd til den ene.
Løsningen du nevner, om å ha noe på "standby" virker for så vidt grei, men krever kanskje litt mer velvilje enn realistisk?

Per nå virker det som det er god sjanse for positivt svar på en billigere leilighet med innflytning 1 mai, men jeg har ennå ikke lagt ut annonse om nåværende leilighet, så det er ganske knapt med tid på å finne ny leieboer (for ikke å snakk om å male hele leiligheten og annet som skal gjøres for å få så mye som nåværende depositum tilbakebetalt).
Samtidig, siden dette er en relativt stor leilighet midt på Løkka skulle man tro det fremdeles finnes en del interesse "til tross" for en 13000 husleie.

Jeg har vært i alle slags situasjoner .. det har fungert bra i de fleste av dem. Jeg måtte betale én måneds dobbel leie sist Desember, jeg tror dét er den eneste gangen jeg har måtte gjort det, etter å ha leid 6-7 forskjellige leiligheter igjennom voksenlivet. Det var også ventet, ikke noe uvilje. I sist sommer ble jeg nesten tvunget til det, men utleier gjorde feil og jeg unngikk å betale.

Det krever jobb ja. Men det er ikke umulig. Be om velvilje, men først og fremst: Det er -du- som lager avtalene .. så sørg for å være 100% tydelig og ikke initiér noe før du er tilnærmet 100% sikker.

Men du skriver: Male leiligheten. Er det virkelig nødvendig? Er vel ikke ditt ansvar å vedlikeholde leiligheten på den måten, det er kun utskiftbare ting, som lyspærer, sikringer og sånne ting, som du vanligvis skal betale for. Ikke maling og den type vedlikehold.

Men hvis det er sånn i kontrakten, da skjønner jeg at det er mer å investere for din del, altså jobb og risiko.

Igjen; Jeg ville muligens gjort det. 13 000 kr i mnd er jo latterlig dyrt. Du må tjene godt. Jeg ville gamblet på å få den du nevner i Mai, og samtidig ville jeg lett etter andre og lagt inn interesse på dem enn så lenge.

Eventuelt, initiért alt sammen nå, og spurt utleieren til den i Mai om du kunne få skrevet under kontrakt allerede nå. Hvis du virkelig er omtrent 100% sikker på at du vil ha den, da ... reise og se på den først, osv.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Jeg har vært i alle slags situasjoner .. det har fungert bra i de fleste av dem. Jeg måtte betale én måneds dobbel leie sist Desember, jeg tror dét er den eneste gangen jeg har måtte gjort det, etter å ha leid 6-7 forskjellige leiligheter igjennom voksenlivet. Det var også ventet, ikke noe uvilje. I sist sommer ble jeg nesten tvunget til det, men utleier gjorde feil og jeg unngikk å betale.

Det krever jobb ja. Men det er ikke umulig. Be om velvilje, men først og fremst: Det er -du- som lager avtalene .. så sørg for å være 100% tydelig og ikke initiér noe før du er tilnærmet 100% sikker.

Men du skriver: Male leiligheten. Er det virkelig nødvendig? Er vel ikke ditt ansvar å vedlikeholde leiligheten på den måten, det er kun utskiftbare ting, som lyspærer, sikringer og sånne ting, som du vanligvis skal betale for. Ikke maling og den type vedlikehold.

Men hvis det er sånn i kontrakten, da skjønner jeg at det er mer å investere for din del, altså jobb og risiko.

Igjen; Jeg ville muligens gjort det. 13 000 kr i mnd er jo latterlig dyrt. Du må tjene godt. Jeg ville gamblet på å få den du nevner i Mai, og samtidig ville jeg lett etter andre og lagt inn interesse på dem enn så lenge.

Eventuelt, initiért alt sammen nå, og spurt utleieren til den i Mai om du kunne få skrevet under kontrakt allerede nå. Hvis du virkelig er omtrent 100% sikker på at du vil ha den, da ... reise og se på den først, osv.

For å være ærlig har jeg utsatt å flytte bare pga stresset med å måtte finne nye leieboer selv og time det med flytting. Med da jeg plutselig bor alene og husleien spiser opp 80% av lønna mi har jeg ikke mye valg.

Ang maling. Kontrakten er tydelig på at leiligheten skal være i samme stand som ved innflytning, dette er vel vanlig boilerplate-kontrakt.
Leiligheten blir overtatt samme dag som utflytning og utleiefirmaet går ikke inn og gjør noe som helst.
Jeg har lest andre skrekkhistorier på nett av folk som har leid av samme firma som blir trukket store deler av depositum fordi det er riper i parketten (som det er flust av her etter å ha bodd to stykker i 6 år), riper i veggene, osv (Kjøleskapshåndtaket knakk av første uken vi bodde her og vi fikk bare beskjed om at beløpet blir trukket fra depositum ved utflytning).
Så jeg vet fra andre at de trekker store mengder fra depositum over filleting. Det samme gjorde de med forrige leieboere, uten å faktisk rette opp feilene med de pengene! M.a.o. for hver innflytter blir ting mer og mer slitt og mer og mer penger blir trukket uten noe reparasjon... Og dette er forutenom de 2000kr de trekker i "admin gebyr" (som er tull, de gjør ingen admin på det) for å flytte ut innenfor den treårige kontrakten.
Og forutenom at det er et utleiefirma som mer eller mindre tar uker på å svare på henvendelser om f.eks sviktende hvitevarer (for å være ærlig har jeg dårlig samvittighet for å være ansvarlig for at andre flytter inn hit).

Inntil jeg flytter har jeg 2-3000kr å leve på i måneden som er stramt og demotiverende. Men som du sier, 13000 er mye å betale som kan påvirke evnen til å finne nye leieboer...
 

Lenke til kommentar

Lord Jebus ^^ Høres ut som et gribbefirma av verste sort. Jeg ville vurdert å snakke med ett eller annet, leieboerforeningen, eller noe lignende, for å høre om de har lov til å holde på sånn.

Det er litt problemet når man skal leie .. man burde egentlig møysommelig ta bilder samtidig når man ser på leiligheten med agenten. Men da blir man jo redd for å bli oppfattet som en nøye eller vanskelig kunde, og da kan de bare si takk for møtet og avslutte det, si de vil leie til noen andre.

Men hvis du mot formodning -har- bilder av leiligheten før du flytta inn, og det ikke er noen forskjell fra før, så ville jeg ikke gjort noe som helst, og skrevet at leiligheten er i nøyaktig samme stand som da jeg leide. Men det er vet du nok best, du tar dine valg. De må jo også bevise at leiligheten er i dårligere stand enn da du flytta inn.

Ja, igjen, jeg ville bare gamblet. Sjansen er stor for at du finner noe, på tre måneder. Det vil kreve jobb og koordinasjon .. men jeg ville sjansen på det. Si opp, og let hver dag ett noe som dukker opp da 3-månederskontrakten går ut. Ellers må du vurdere å fortsette å bo der til du finner en leilighet du kan skrive under at du flytter inn i når kontrakten går ut.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (27 minutter siden):

Lord Jebus ^^ Høres ut som et gribbefirma av verste sort. Jeg ville vurdert å snakke med ett eller annet, leieboerforeningen, eller noe lignende, for å høre om de har lov til å holde på sånn.

Det er litt problemet når man skal leie .. man burde egentlig møysommelig ta bilder samtidig når man ser på leiligheten med agenten. Men da blir man jo redd for å bli oppfattet som en nøye eller vanskelig kunde, og da kan de bare si takk for møtet og avslutte det, si de vil leie til noen andre.

Men hvis du mot formodning -har- bilder av leiligheten før du flytta inn, og det ikke er noen forskjell fra før, så ville jeg ikke gjort noe som helst, og skrevet at leiligheten er i nøyaktig samme stand som da jeg leide. Men det er vet du nok best, du tar dine valg. De må jo også bevise at leiligheten er i dårligere stand enn da du flytta inn.

Ja, igjen, jeg ville bare gamblet. Sjansen er stor for at du finner noe, på tre måneder. Det vil kreve jobb og koordinasjon .. men jeg ville sjansen på det. Si opp, og let hver dag ett noe som dukker opp da 3-månederskontrakten går ut. Ellers må du vurdere å fortsette å bo der til du finner en leilighet du kan skrive under at du flytter inn i når kontrakten går ut.

Jeg går ut ifra, kanskje naivt, at de vet nøyaktig hva de kan og ikke kan gjøre og ifh depositum er vel alltid en skjønnsak hva som er "vanlig slitasje" og ikke. Kjøkkengulvet var allerede ganske ujevnt og med høydeforskjell i parkett-plankene da vi flyttet inn men dette har blitt litt verre over tid (støv og dritt som samler seg opp i sprekkene. Hva vet jeg?).
Derfor søker jeg også privat uteleier nå. Ikke fordi jeg tror de er slurvete eller overfladiske, men fordi det kan er mer forståelse privat for at hvis man bor 6 år et sted vil det komme litt slitasje her og der. 6 år med en husleie som gikk fra 10500 til 13000 burde gjøre opp for litt slitasje.
Leiligheten er ikke i dårligere stand, men det er ganske subjektivt hvis man tenker på slitasje som å trekke ned standen... sukk.

Vel, problemet er at det er ikke 3 måneder det er snakk om. Det er ikke oppsigelsetid eller 3 månederskontrakt. Jeg fornyet en 3-års-kontrakt for 1 år siden og fordi jeg flytter ut før den tiden må jeg selv finne ny leieboer og "transportere" kontrakt til dem (mot en 2000kr gebyr). I teorien kan jeg flytte ut i morgen hvis jeg finner noen til å overta den i morgen (men må ta i betrakning at leiligheten skal inspiseres av meg, ny leieboer og utleier og dette skal avtales i forveien).
Eller så må jeg vente 2 år med å flytte ut (i så fall ingen gebyr og utleier finner selv ny leieboer).
M.a.o. dette er ekstra stress på timing. Ny leieboer må kunne flytte inn samme tid jeg flytter ut OG jeg må enten a) finne nye leieboer til å ta over noen måneder og satse på å finne ny leilighet innen den tiden eller b) ordne ny leilighet og finne ny leieboer innen innflytningsdatoen.
 

Lenke til kommentar

Det blir en vurderingssak mellom hva du tror de vet, og hva du er villig til å slåss for å bevise hva som er riktig og ikke, eventuelt da også i en rettssak. Noe jeg regner med du ikke er villig til. Og nettopp dette er det 99% av leietagere bøyer seg for, og dét vet investorgribbene. Derfor neste gang du skal leie, snakk nøye om dette på forhånd også. Det kan hende at veldig mye av det de prøver seg på, faktisk ville blitt dømt i leiers retning. Problemet er at ingen tør å slåss mot dem eller har råd til å ta et tap. Ellers hadde de jo eid egen bolig. Det finnes noe som heter fri rettshjelp da, og advokatvakt. Du kan jo vurdere å sjekke det ut.

Ja, angående privat og bedrift, så er private også ofte mulig å snakke med. Men det er opp og ned uansett, vanskelig å vite. Du slipper i hvert fall å få sånne bedrifer med steinrike investorer som ikke er redde for å tvinge ting ned over hodet ditt. En privat utleier kan bøye unna hvis du er uenig i noe.

Jeg ville hivi meg rundt, lagt ut annonser over alt og prøvd å finne ny leieboer .. prøvd å organisere alt sammen så fort som mulig. Jo lenger du venter, jo mer penger taper du. Sist år flytta jeg til en leilighet fra 9000 kr til en til 5500 kr inkludert strøm, tv og internett, bare for 4 måneders skyld. Sparte jo litt på det. Nå visste jeg ikke at jeg skulle få ja til lån i husbanken, så da ble det kjøp rett etter det igjen. Men planen var egentlig å bo i den leiligheten i mange år for å spare penger, og det hadde vært en fin plan.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 minutter siden):

Det blir en vurderingssak mellom hva du tror de vet, og hva du er villig til å slåss for å bevise hva som er riktig og ikke, eventuelt da også i en rettssak. Noe jeg regner med du ikke er villig til. Og nettopp dette er det 99% av leietagere bøyer seg for, og dét vet investorgribbene. Derfor neste gang du skal leie, snakk nøye om dette på forhånd også. Det kan hende at veldig mye av det de prøver seg på, faktisk ville blitt dømt i leiers retning. Problemet er at ingen tør å slåss mot dem eller har råd til å ta et tap. Ellers hadde de jo eid egen bolig. Det finnes noe som heter fri rettshjelp da, og advokatvakt. Du kan jo vurdere å sjekke det ut.

Ja, angående privat og bedrift, så er private også ofte mulig å snakke med. Men det er opp og ned uansett, vanskelig å vite. Du slipper i hvert fall å få sånne bedrifer med steinrike investorer som ikke er redde for å tvinge ting ned over hodet ditt. En privat utleier kan bøye unna hvis du er uenig i noe.

Jeg ville hivi meg rundt, lagt ut annonser over alt og prøvd å finne ny leieboer .. prøvd å organisere alt sammen så fort som mulig. Jo lenger du venter, jo mer penger taper du. Sist år flytta jeg til en leilighet fra 9000 kr til en til 5500 kr inkludert strøm, tv og internett, bare for 4 måneders skyld. Sparte jo litt på det. Nå visste jeg ikke at jeg skulle få ja til lån i husbanken, så da ble det kjøp rett etter det igjen. Men planen var egentlig å bo i den leiligheten i mange år for å spare penger, og det hadde vært en fin plan.

Nettopp. Hvor mye orker man å kjempe for slik spesielt når man vet de sikkert har gode advokater på sin side versus eventuelle fri rettshjelp-advokater...
Men det handler vel også mer om frustrasjon over transynheten her. Å tro at ingen slitasje oppstår etter 6 år er bare tåpelig, men man kan ikke forvente menneskelighet av slike firmaer heller. Å sette inn billige IKEA-kjøkken som ikke er laget for å tåle langvarig eksponering til vannsøl og så trekke leieboere for eventuelle små vannskader er idioti (derfor har jeg selv kjøpt ny skapdør til kjøkkenet til 200kr istedenfor å vente at de trekker en høyere sum uten å måtte forklare regnskapet til meg).

Ja, må bare prøve. Taper penger for hver måned jeg er her. Selv om for meg er drømmen en leilighet til 9000. En leilighet til under det i Oslo ville vært et mirakel.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, ville jeg skrevet ned alt på en notisblokk-fil, alt som du mener er urettferdig og feilaktig. Så kanskje møte opp på en 15-minutters advokatvakt-time og bare vise det arket til han/hun og se hva for respons du får. Du har jo allerede en god del informasjon her.

Kanskje det har vært flere som har vært misfornøyd og det finnes en felles kollektiv vilje til å prøve å endre praksisen dems.

Hvis du og kanskje flere har krav på fri rettshjelp, så blir det jo statens dype lommer mot investorens antageligvis ikke så altfor dype lommer. Da blir det plutselig ikke så interessant for dem å bare kjøre over folk på den måten lenger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...