Jump to content
Taurean

Elbil ikke så billig som alle skal ha det til

Recommended Posts

Man må huske at Model 3 bare klarer 250kW i starten nok har noe med at batteriet ikke er så stort (75kWt) 

Ryktes jo at en Model 3 med 100kWt batteri er på trappene, og nye Roadster/cybertruck med 200kWt batteri vil nok utnytte 250kW mye bedre.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Marzo said:

Ja man må bare flytte laderene slik at de står der hvor bilen får 10% batteri?

Eller hva mente du? (hvis du forstod poenget mitt)

Nei, men når jeg sitter i Tromsø og har 3 Tesla Superchargere innenfor 100km rekkevidde, så vil jeg tro at resten av Norge med enda mere befolkningen også har god tilgang. Man kan alltids lade på neste lader, eller dra innom en lader tidligere om det er fult på neste.

Screenshot_20200330-124124.jpg

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Complexity said:

Nei, men når jeg sitter i Tromsø og har 3 Tesla Superchargere innenfor 100km rekkevidde, så vil jeg tro at resten av Norge med enda mere befolkningen også har god tilgang. Man kan alltids lade på neste lader, eller dra innom en lader tidligere om det er fult på neste.

Screenshot_20200330-124124.jpg

Men du må vente noen dager med vampire drain før du kan kjøre 100km hvis du skal oppnå 250Kw...
Kjører du nå, vil du måtte kjøre forbi laderen å snu for å kjøre tilbake slik at du kommer til laderen med 10%.
Snittfarten blir omtrent halvparten (125kw).

Enn så lenge er det større sannsynlighet for å passere en Ionity lader med større hastighet langs veien.
Men Tesla vinner på pris... enn så lenge.

Share this post


Link to post
Annonse
9 minutes ago, Marzo said:

Men du må vente noen dager med vampire drain før du kan kjøre 100km hvis du skal oppnå 250Kw...
Kjører du nå, vil du måtte kjøre forbi laderen å snu for å kjøre tilbake slik at du kommer til laderen med 10%.
Snittfarten blir omtrent halvparten (125kw).

Enn så lenge er det større sannsynlighet for å passere en Ionity lader med større hastighet langs veien.
Men Tesla vinner på pris... enn så lenge.

Utrolig lite Vampire drain på Model 3. Men om jeg kjører nå trenger jeg jo ikke stoppe på disse laderne. Kan dra til den etter og da har jeg kansje 10% eller mindre.

Ang sansynlighet for å passere en Ionity lader, så gjelder det kun halve Norge.

1200km fra meg til nærmeste Ionity, og den blir i Sverige.

 

202003301130_125611.png

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Complexity said:

Utrolig lite Vampire drain på Model 3. Men om jeg kjører nå trenger jeg jo ikke stoppe på disse laderne. Kan dra til den etter og da har jeg kansje 10% eller mindre.

Ang sansynlighet for å passere en Ionity lader, så gjelder det kun halve Norge.

 

 

Poenget mitt er at du må planlegge for å få hastigheten du skryter av, noe man må gjøre mer med en bil som har peak ladekurve og fremfor en bil med flat kurve og forutsigbar effekt.

Halve Norge, men 80% av befolkningen ;)

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Marzo said:

Poenget mitt er at du må planlegge for å få hastigheten du skryter av, noe man må gjøre mer med en bil som har peak ladekurve og fremfor en bil med flat kurve og forutsigbar effekt.

Halve Norge, men 80% av befolkningen ;)

Er vel mere forutsigbarhet å alltid ha varmt batteri når man ankommer så man iallefall får den poweren man kan ta imot. Bilen vet jo om ladekurven og det vil stå på kartet hvor lenge du må lade for å komme deg videre før du har begynt å lade.

Prøv å ta en e-tron som har stått ett døgn i -20 grader å kjør den rett på en ionity lader.

Får ikke sett mye til de 150kW da før den har fått varmet batteriet, noe Teslan gjør før man ankommer.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Complexity said:

Er vel mere forutsigbarhet å alltid ha varmt batteri når man ankommer så man iallefall får den poweren man kan ta imot. Bilen vet jo om ladekurven og det vil stå på kartet hvor lenge du må lade for å komme deg videre før du har begynt å lade.

Prøv å ta en e-tron som har stått ett døgn i -20 grader å kjør den rett på en ionity lader.

Får ikke sett mye til de 150kW da før den har fått varmet batteriet, noe Teslan gjør før man ankommer.

Vet du at bilen bruker strøm for å varme batteriet? Strømmen man må lade tilbake til batteriet, som gjør ladetiden enda lengre.
Men du forstår altså at det kan ta lengre tid å lade, men du er fornøyd siden bilen estimerer ventetiden for deg?

Tesla nekter jo å ta i mot lading før batteriet er oppe i temperatur, skulle det gjøre saken bedre?

Vi kan fortsette å komme med hypoteser hvor den ene eller andre modellen er bedre, men poenget jeg håpet du skulle forstå er at det krever med planlegging når man ikke har en forutsigbar lademulighet.

Bruk deg selv som eksempel, av alle gangene du skal lade det neste året. Hvor mye av denne tiden vil bilen motta 250/200+Kw tror du?
 

Share this post


Link to post
Marzo skrev (18 minutter siden):

Halve Norge, men 80% av befolkningen

Greit å kunne dra på Norges-ferie nordover også...

  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Greit å kunne dra på Norges-ferie nordover også...

Ikke hvis de har stengt grensene! 😛

Men skal du på lynlade ferie med Tesla er det altså kun 1 ladestasjon i landet...
Forrige generasjons ladere er godt utbygd i nord for alle merker.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Marzo said:

Vet du at bilen bruker strøm for å varme batteriet? Strømmen man må lade tilbake til batteriet, som gjør ladetiden enda lengre.
Men du forstår altså at det kan ta lengre tid å lade, men du er fornøyd siden bilen estimerer ventetiden for deg?

Tesla nekter jo å ta i mot lading før batteriet er oppe i temperatur, skulle det gjøre saken bedre?

Vi kan fortsette å komme med hypoteser hvor den ene eller andre modellen er bedre, men poenget jeg håpet du skulle forstå er at det krever med planlegging når man ikke har en forutsigbar lademulighet.

Bruk deg selv som eksempel, av alle gangene du skal lade det neste året. Hvor mye av denne tiden vil bilen motta 250/200+Kw tror du?
 

Overraskende lite strøm som faktisk går bort til det. Den slår og på permanent 4x4 for å få litt varme fra motoren fremme. Audi e-tron har vel permanent 4x4 hele tiden (de nye har vel smartere software men ikke de gamle)

Og jeg tror ikke man kan gjøre det stort mere forutsigbart enn hvordan Tesla gjør det. Plotter jeg inn at jeg skal kjøre en tur fra Tromsø til Oslo f.eks får jeg opp kjøreruten, alle ladestoppene jeg må gjøre og hvor jeg må gjøre dem, og hvor lenge jeg må lade for å kunne kjøre videre. Da vil den ganske nøyaktig kunne regne ut når jeg ankommer. Kartet tar ikke bare høyde for distanse men også høydeforskjeller så den vet hvilke strekninger man vil ha høyere eller lavere forbruk.

At bilen har konstant ladekurve om alle forhold er perfekt er jo absolutt kjekt, men mangler den resten hjelper det jo lite. Og selv med stabil høy ladehastighet så får vel model 3 mere rekkevidde på samme tid med lavere lade hastighet. Så man kan jo vurdere hva som er viktigst der og.

Personlig superlader jeg veldig sjelden da jeg omtrent aldri kjører mer en 400km i slengen og kan da lade på annet vis.

  • Like 2

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Marzo said:

Ikke hvis de har stengt grensene! 😛

Men skal du på lynlade ferie med Tesla er det altså kun 1 ladestasjon i landet...
Forrige generasjons ladere er godt utbygd i nord for alle merker.

1 ladestasjon med 250kW ja. Masse superchargers med 120kW her i nord (og det bygges ut hele tiden)

Skal du lade en annen bil er det kun 50kW ladere som finnes her nord. Har aldri sett noe heftigere iallefall.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
1 minute ago, Complexity said:

Overraskende lite strøm som faktisk går bort til det. Den slår og på permanent 4x4 for å få litt varme fra motoren fremme. Audi e-tron har vel permanent 4x4 hele tiden (de nye har vel smartere software men ikke de gamle)

Og jeg tror ikke man kan gjøre det stort mere forutsigbart enn hvordan Tesla gjør det. Plotter jeg inn at jeg skal kjøre en tur fra Tromsø til Oslo f.eks får jeg opp kjøreruten, alle ladestoppene jeg må gjøre og hvor jeg må gjøre dem, og hvor lenge jeg må lade for å kunne kjøre videre. Da vil den ganske nøyaktig kunne regne ut når jeg ankommer. Kartet tar ikke bare høyde for distanse men også høydeforskjeller så den vet hvilke strekninger man vil ha høyere eller lavere forbruk.

At bilen har konstant ladekurve om alle forhold er perfekt er jo absolutt kjekt, men mangler den resten hjelper det jo lite. Og selv med stabil høy ladehastighet så får vel model 3 mere rekkevidde på samme tid med lavere lade hastighet. Så man kan jo vurdere hva som er viktigst der og.

Personlig superlader jeg veldig sjelden da jeg omtrent aldri kjører mer en 400km i slengen og kan da lade på annet vis.

Forstår du er veldig glad i bilen din, men det er ladefart vi prøver å forklare deg her.
At bilen din bruker mindre enn en SUV på nesten 1 tonn mer burde være ganske opplagt!

Navigasjonen til Tesla er imponerende korrekt bortsett fra litt utdatert kartdata og snodige veivalg! Hatten av!

Jeg skal straks ut å trekke tilhenger med e-Tron'en og siden batteriet bare er halvfullt svinger jeg innom en lynlader å topper opp 10min med 150Kw hastighet slik at jeg har nok. Dette kan man ikke gjøre med en Tesla på superlader.
En Model 3 kan lade i byen her, men den vil ikke gå noe særlig fort. Da måtte jeg evt hentet tilhenger å last å så lagt opp til en rute hvor jeg passerte en lynlader når batteriet ble lavt nok. Den har heller ikke god nok hengervekt til å gjøre jobben.
En Tesla Model X kan dette, men hadde man ikke kjøpt CCS adapter ville man vært låst til 46Kw chademo adapter...

Sånn er det i virkeligheten for folk flest.. Den uka på ferietur kan alle planlegge og tilrettelegge, selv de med en Nissan Leaf...

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Marzo said:

Forstår du er veldig glad i bilen din, men det er ladefart vi prøver å forklare deg her.
At bilen din bruker mindre enn en SUV på nesten 1 tonn mer burde være ganske opplagt!

Navigasjonen til Tesla er imponerende korrekt bortsett fra litt utdatert kartdata og snodige veivalg! Hatten av!

Jeg skal straks ut å trekke tilhenger med e-Tron'en og siden batteriet bare er halvfullt svinger jeg innom en lynlader å topper opp 10min med 150Kw hastighet slik at jeg har nok. Dette kan man ikke gjøre med en Tesla på superlader.
En Model 3 kan lade i byen her, men den vil ikke gå noe særlig fort. Da måtte jeg evt hentet tilhenger å last å så lagt opp til en rute hvor jeg passerte en lynlader når batteriet ble lavt nok. Den har heller ikke god nok hengervekt til å gjøre jobben.
En Tesla Model X kan dette, men hadde man ikke kjøpt CCS adapter ville man vært låst til 46Kw chademo adapter...

Sånn er det i virkeligheten for folk flest.. Den uka på ferietur kan alle planlegge og tilrettelegge, selv de med en Nissan Leaf...

Selvølgelig dum sammenligning med E-tron og Model 3, men e-Tron er en del tørstere enn Model X også som veier omtrent det samme så ikke bare vekta som er problemet hos Audi. (Model X er forøvrig en "gammel" bil i elbilverden, basert på 10 år gammel teknologi)

Og noen Superladere er plassert slik at man kan lade med henger. Alt for få vistnok men de finnes de også.

Men er man så "uheldig" at man ikke bor i Oslo så blir det fort veldig upraktisk med en E-tron. 

Ikke kan man lade raskere enn 50Kw og gjerne bare 2 stolper i slengen blir det mye kø også. Noen 50kW ladere har vel bare 120A sikring også så man får vel ikke mere enn 48kW på 400V, men det varierer vel litt.

Da er det flott at Tesla bygger ut så det suser her i Nord. Billig å lade hos de er det også. For ikke å snakke om at man slipper å bruke noe app\ladebrikke\bankkort osv. Er nok å bare plugge i.

Kommer vel snart en ny generasjon Model X (Model Y blir vel for billig for noen, og 1500kg hengervekt er vel for lite for noen) som vil bli ganske overlegen om Tesla følger samme fremgang som tidligere.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
10 minutes ago, Complexity said:

Selvølgelig dum sammenligning med E-tron og Model 3, men e-Tron er en del tørstere enn Model X også som veier omtrent det samme så ikke bare vekta som er problemet hos Audi. (Model X er forøvrig en "gammel" bil i elbilverden, basert på 10 år gammel teknologi)

Og noen Superladere er plassert slik at man kan lade med henger. Alt for få vistnok men de finnes de også.

Men er man så "uheldig" at man ikke bor i Oslo så blir det fort veldig upraktisk med en E-tron. 

Ikke kan man lade raskere enn 50Kw og gjerne bare 2 stolper i slengen blir det mye kø også. Noen 50kW ladere har vel bare 120A sikring også så man får vel ikke mere enn 48kW på 400V, men det varierer vel litt.

Da er det flott at Tesla bygger ut så det suser her i Nord. Billig å lade hos de er det også. For ikke å snakke om at man slipper å bruke noe app\ladebrikke\bankkort osv. Er nok å bare plugge i.

Kommer vel snart en ny generasjon Model X (Model Y blir vel for billig for noen, og 1500kg hengervekt er vel for lite for noen) som vil bli ganske overlegen om Tesla følger samme fremgang som tidligere.

 

 

Jeg bor ikke i Oslo men har 5 ulike 150+Kw ladere mindre enn 15min kjøring fra der jeg bor.

Akkurat det samt en høy effekt uansett batteriprosent gjør at jeg kan bruke elbil "på sparket" slik som i dag, og er mindre avhengig av å ha en fossilbil stående i reserve.

Skulle vært foruten ladekortet, akkurat der er Tesla flinke.

Agumentasjonen din ang stolpedeling og hastigheter under 50Kw er da mer daglig for Tesla folk enn andre?
Eneste jeg opplever er uvitende som lynlader biler som ikke støtter hastigheten.
Heldigvis er det flere leverandører som passer på å plassere lynladere lengre unna 50kw ladere slik at de uvitende velger lettest tilgjengelig.

Model X virker å ha gått helt ut på markedet. 122 biler i 2020, like mange som e-Tron leverer på 1 dag nå.
Likevel påstår du at det er forbruk folk er opptatt av og ingen andre kriterier?

Share this post


Link to post
Complexity skrev (22 minutter siden):

Kommer vel snart en ny generasjon Model X (Model Y blir vel for billig for noen, og 1500kg hengervekt er vel for lite for noen) som vil bli ganske overlegen om Tesla følger samme fremgang som tidligere.

Håper det kommer ny modell av både Model S og X snart, men håper også at Tesla ikke viderefører de falconwing-dørene på Model X.

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Marzo said:

Jeg bor ikke i Oslo men har 5 ulike 150+Kw ladere mindre enn 15min kjøring fra der jeg bor.

Akkurat det samt en høy effekt uansett batteriprosent gjør at jeg kan bruke elbil "på sparket" slik som i dag, og er mindre avhengig av å ha en fossilbil stående i reserve.

Skulle vært foruten ladekortet, akkurat der er Tesla flinke.

Agumentasjonen din ang stolpedeling og hastigheter under 50Kw er da mer daglig for Tesla folk enn andre?
Eneste jeg opplever er uvitende som lynlader biler som ikke støtter hastigheten.
Heldigvis er det flere leverandører som passer på å plassere lynladere lengre unna 50kw ladere slik at de uvitende velger lettest tilgjengelig.

Model X virker å ha gått helt ut på markedet. 122 biler i 2020, like mange som e-Tron leverer på 1 dag nå.
Likevel påstår du at det er forbruk folk er opptatt av og ingen andre kriterier?

Men her er det bare 50kW ladere.. og Tesla sine Superchargere..

Model X og S er gamle og avleggs ja, og Tesla selger vel kun 3 og Y nå om dagen (mye mere moderne biler med bedre batteri osv. Frister ikke å kjøpe noe gammelt da)

Påstår folk er opptatt av rekkevidde, spesielt her Nord hvor man trenger det for å komme seg imellom. Nissan Leaf og lignende biler ser man kun i byene. På veien er det nesten utelukkende Tesla av elbiler siden de har lengst rekkevidde og superladere rundt om kring.

E-Tron er en flott bil altså, men forbruket er utrolig høyt selv om det er en SUV.

Share this post


Link to post
1 minute ago, Hanhijnn said:

Håper det kommer ny modell av både Model S og X snart, men håper også at Tesla ikke viderefører de falconwing-dørene på Model X.

Model X ble laget litt "ekstrem" for å skape blest og gratis PR. Samme som Tesla gjør med Cybertruck nå. Veldig usikker på hva Tesla velger å gjøre med X da de er veldig uforutsigbar på det området. Kansje dørene fremme og blir Falconwing style 😅

Model S får jo en ekstra motor iallefall for å kunne prøve å matche Taycan på bane, men de tenker vel ikke det med Model X.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Marzo skrev (6 minutter siden):

Model X virker å ha gått helt ut på markedet. 122 biler i 2020, like mange som e-Tron leverer på 1 dag nå.
Likevel påstår du at det er forbruk folk er opptatt av og ingen andre kriterier?

Folk er nok aller mest opptatt av innkjøpspris, og der ligger vel Audi'en endel lavere enn TMX. Særlig e-Tron 50.

Forbruket på e-Tron er endel høyere ja, men strøm er uansett så mye billigere enn bensin og diesel, at folk ikke tar det så tungt.

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Folk er nok aller mest opptatt av innkjøpspris, og der ligger vel Audi'en endel lavere enn TMX. Særlig e-Tron 50.

Forbruket på e-Tron er endel høyere ja, men strøm er uansett så mye billigere enn bensin og diesel, at folk ikke tar det så tungt.

Absolutt. Vil man ha comfort å tysk kvalitet så er nok E-tron 50 en god bil.

Men her Nord velger nok de fleste heller Model Y siden den har mye mere rekkevidde (+ Utbygd Ladenettverk) til samme pris..

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
On 3/30/2020 at 1:29 PM, Complexity said:

Overraskende lite strøm som faktisk går bort til det. Den slår og på permanent 4x4 for å få litt varme fra motoren fremme. Audi e-tron har vel permanent 4x4 hele tiden (de nye har vel smartere software men ikke de gamle

Hvordan man varmer er ikke så viktig. Så lenge det ikke er en varmepumpe er de 1:1 energi inn og varme ut.

Vi kan estimere batteriets varmekapsitet ved  å kikke på spesifikk varmekapasitet til matrialene. nikkel og stål ligger på ca 0.45 J/gK Aluminium er 0.9,  karbon 0.7 og vann 4.2. Så hvis vi antar 0.5 i snitt for de faste matrialene så legger vi på 0.2 p.g.a. vannkretsen (Lite andel vann i masse, men varmekapasiteten er så høy at den gjør mye ut av seg), så antar vi 500 kg termisk masse (Litt mer enn selve batteriet p.g.a. lekkasje og eksterne varmekilder som skal også varmes.) så kommer vi til en varmekapasitet på ca 350kJ/K. Så om batteriet trenger å varmes med 10K trengs 3500kJ eller ca 1kWh. Så ja det er rimelig å anta at å varme batteriet ikke trekker allverden med energi. i ekstreme tilfeller kan man vel finne på å måtte heve temperasturen med 30K, men vi snakker da fortsatt bare 3kWh, som bare er 1-3 minutter på laderen

Edited by sverreb
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...