Gå til innhold

Elbil ikke så billig som alle skal ha det til


Taurean

Anbefalte innlegg

Så på denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164890136

Det er jo ganske poengløst å betale for billig drivstoff (el) når man må kjøpe ny batteripakke og hva enn det innebærer (installasjon) for hva, 70 000 - 100 000 kr, hvert 7-10ende år? Det er jo nesten bedre å kjøpe ny (el)bil igjen, da?

Så hvis man med fossilbil kjører 15 000 km hvert år = 1500 mil x 15 kr/l = 22 500 per år x 7 år (verste tenkt tilfelle) = 157 500 kr i fossilt drivstoff.

Det kan virke som at det kan lønne seg å kjøpe elbil og kjøre den til batteriet blir ødelagt, men da kjøpe en splitter ny bil igjen, og fortsette denne sirkelgangen evig? Selge bilen som delebil til noen som vil det for å få igjen 5-10% av kjøpssummen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ford Transit Connect er vel en elbil kun laget for å tilfredsstille noen miljøkrav.

En ombygd fossilbil med batteri og elmotor montert på enklest måte.

Var vel nylig ett firma som hadde 10 slike de ville selge, og alle hadde noe feil med batteriet.

Ville ikke brukt denne bilen i noe form for regnestykke.

 

(Forøvrig ikke Nissan Leaf heller siden den mangler essensielle ting for at batteriet skal vare, som kjøling og oppvarming) 

 

Edit: Ser at bilen bare har 7000km på klokka. Misstenker at batteriet kan ha blitt ødelagt av å ha stått for lenge tomt. Dropper spenningen for lavt brickes batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommer ann på elbilen og, leaf i varme klimaer for eksempel er dårlig kombo, finnes model s der ute som har gått over halv million km og har fortsatt 70% kapasitet.

Så en elbil kan fint vare 15 år uten å bytte batteri hvis man unngår mye hurtiglading og holder batteriet mellom 20 og 70%

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
7 minutes ago, onkel_jon said:

Kommer ann på elbilen og, leaf i varme klimaer for eksempel er dårlig kombo, finnes model s der ute som har gått over halv million km og har fortsatt 70% kapasitet.

Så en elbil kan fint vare 15 år uten å bytte batteri hvis man unngår mye hurtiglading og holder batteriet mellom 20 og 70%

Leaf i kalde klima er også dårlig kombo.

Å lade et batteri som er fryst kan gjøre mye skade, og det skjer vel ofte om vinteren på Leaf siden den ikke har noe mulighet for å varme batteriet.

Men ja, ikke noe å være bekymret for om man bare velger riktig bil. Model S som har gått så langt har jo 10 år gammel batteriteknologi. Nye biler har bedre batterier og vil vare lengere.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 22.3.2020 den 15.55):

Det er jo ganske poengløst å betale for billig drivstoff (el) når man må kjøpe ny batteripakke og hva enn det innebærer (installasjon) for hva, 70 000 - 100 000 kr, hvert 7-10ende år? Det er jo nesten bedre å kjøpe ny (el)bil igjen, da?

Så hvis man med fossilbil kjører 15 000 km hvert år = 1500 mil x 15 kr/l = 22 500 per år x 7 år (verste tenkt tilfelle) = 157 500 kr i fossilt drivstoff.

Hvis man har en elbil som bruker 2kWt/10km som er ett godt gjennomsnitt som benyttes, så vil den bruke 3000 kWt på 15000km, som tilsier med gjennomsnittsprisen for 2018 på 1,18,- pr kWt gi en kostnad til 3540,- i strøm utgifter årlig. Hvis vi da runder opp til 4000,- med litt hurtiglading, så er det på 7 år 28.000,-, som er en besparelse fra ditt regnestykke på 129.000,-. Hvis man da må ut med 70.000,- for ny batteripakke, så har man fortsatt 59.000,- til overs. Da ser man også bort ifra mye av service kostnadene.

Har selv på min eGolf kjørt nå 90.000 km på 4år og 4 måneder, og ikke merket noe særlig til batteri degradering. Har ca 15min hurtiglading 4-6 ganger i året som gjennomsnitt. Min bruker etter det bilen sier rett under 1,5kWt pr 10km, målt over 4000 km, sommer som vinter. Så det er enda litt billigere enn regnestykket over. Er også heldig og kan foruten de kaldeste dagene kun lade på jobb hvis jeg vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 26.3.2020 den 11.17):

Leaf i kalde klima er også dårlig kombo.

Å lade et batteri som er fryst kan gjøre mye skade, og det skjer vel ofte om vinteren på Leaf siden den ikke har noe mulighet for å varme batteriet.

Men ja, ikke noe å være bekymret for om man bare velger riktig bil. Model S som har gått så langt har jo 10 år gammel batteriteknologi. Nye biler har bedre batterier og vil vare lengere.

Vet ikke hva som er eksakte spesifikasjoner for ny Leaf, men den gamle Leafen har batterivarmer som slår inn ved -17 grader og slår seg av igjen ved -10. Tror batteriet kan fryse ved rundt -20 eller -25 og kan da ikke lades. Men for at dette skal skje må bilen stå urørt i over et døgn og uten å være tilkoblet strøm og ha mindre enn 30% strøm igjen på batteriet. Tror ikke det er mange Leaf som opplever dette ofte nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, RJohannesen said:

Vet ikke hva som er eksakte spesifikasjoner for ny Leaf, men den gamle Leafen har batterivarmer som slår inn ved -17 grader og slår seg av igjen ved -10. Tror batteriet kan fryse ved rundt -20 eller -25 og kan da ikke lades. Men for at dette skal skje må bilen stå urørt i over et døgn og uten å være tilkoblet strøm og ha mindre enn 30% strøm igjen på batteriet. Tror ikke det er mange Leaf som opplever dette ofte nei. 

Må brukes en spesiell form for kjemi da. Uansett så degraderes batteriene i leaf utrolig raskt.

Tesla nekter å sende strøm til sine batteri før de er minst +12 grader..

Men de varmes heldigvis opp dit uansett utetemperatur da.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Må brukes en spesiell form for kjemi da. Uansett så degraderes batteriene i leaf utrolig raskt.

Tesla nekter å sende strøm til sine batteri før de er minst +12 grader..

Men de varmes heldigvis opp dit uansett utetemperatur da.

 

Forskjellige biler har forskjellige batterier ja, Leaf batterier tåler kulde bra, men ikke like bra med varme. Dette merkes helst i varme områder der det er vanlig med +40 grader ute, da kan de miste kapasitet raskt. I Norge derimot holder de seg bra. Vår Leaf er 7,5 år og har ca 80% igjen, fungerer sikkert supert til kjøring til jobb, butikk og aktiviteter selv når den er 12 år også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, RJohannesen said:

Forskjellige biler har forskjellige batterier ja, Leaf batterier tåler kulde bra, men ikke like bra med varme. Dette merkes helst i varme områder der det er vanlig med +40 grader ute, da kan de miste kapasitet raskt. I Norge derimot holder de seg bra. Vår Leaf er 7,5 år og har ca 80% igjen, fungerer sikkert supert til kjøring til jobb, butikk og aktiviteter selv når den er 12 år også.

De blir jo veldig varme under bruk og da. Litt usikker på den gamle modellen som du har, men de nye "koker" jo batteriene på oppimot 50 grader under kjøring. Derfor kan man blandt annet ikke hurtiglade to ganger på rad.

Nissan trenger virkelig å satse litt mere på kjøling og varming av batteriene sine slik omtrent alle andre gjør.

Men ellers så er ikke batterilevetiden noe å frykte på elbiler.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 27.3.2020 den 22.24):

Forskjellige biler har forskjellige batterier ja, Leaf batterier tåler kulde bra, men ikke like bra med varme. Dette merkes helst i varme områder der det er vanlig med +40 grader ute, da kan de miste kapasitet raskt. I Norge derimot holder de seg bra. Vår Leaf er 7,5 år og har ca 80% igjen, fungerer sikkert supert til kjøring til jobb, butikk og aktiviteter selv når den er 12 år også.

Samme her. Vi har en 2012 Leaf med 85% batterikapasitet igjen, og det syns jeg er bra. Bilen står alltid ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 27.3.2020 den 22.58):

De blir jo veldig varme under bruk og da. Litt usikker på den gamle modellen som du har, men de nye "koker" jo batteriene på oppimot 50 grader under kjøring. Derfor kan man blandt annet ikke hurtiglade to ganger på rad.

Nissan trenger virkelig å satse litt mere på kjøling og varming av batteriene sine slik omtrent alle andre gjør.

Men ellers så er ikke batterilevetiden noe å frykte på elbiler.

Det er nokså mye kjøring som skal til for at Leafen "koker" batteriene etter testene jeg har sett fra Bjørn Nyland. Det er normalt fra 2 hurtiglading og utover på langtur problemene kommer. I daglig bruk så har man ikke denne typen elbil hvis man da må hurtiglade hver eneste dag. Det er ikke noe problem med normal lading på disse etter det jeg har hørt. Mulig det vil være det i land med 40grader i skyggen året rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, AndersT2 said:

Det er nokså mye kjøring som skal til for at Leafen "koker" batteriene etter testene jeg har sett fra Bjørn Nyland. Det er normalt fra 2 hurtiglading og utover på langtur problemene kommer. I daglig bruk så har man ikke denne typen elbil hvis man da må hurtiglade hver eneste dag. Det er ikke noe problem med normal lading på disse etter det jeg har hørt. Mulig det vil være det i land med 40grader i skyggen året rundt.

30-40kW kan vel knapt kalles hurtiglading.. Det er vel det Renault Zoe støtter på AC lading.. Og at batteriet ligger på 40-50 grader på en langtur i Norge så må det jo virkelig være problemer i andre varmere land..

Men Norge er nok bra sånsett for Leaf ja. De har alikevell en stor jobb fremfor seg for å forbedre dette..

Iallefall med reklameringen om "intill 100kW" når det i praksis er tilnærmet umulig (Norge har vel ikke mere enn 50kW Chademoladere heller? ikke at det betyr noe når man ikke får 50 engang..)

Nissan har gjort noe lurt i software på nyere Leaf som tillater litt heftigere lading til tross for temperatur, om det er bra eller ikke kan man lure på men eiere av eldre Leaf vil aldri få den oppdateringen.

Min Tesla klarer iallefall de 250kW som Tesla oppgir. Ikke konstant vel å merke men den peaker iallefall på 250kW.

Men som du nevner - man kjøper vel ikke Leaf for å dra på langtur uansett. Men når selv MG ZS EV som er latterlig billig klarer 75kW lading  og har aktiv batterikjøling så burde Nissan skjerpe seg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

30-40kW kan vel knapt kalles hurtiglading.. Det er vel det Renault Zoe støtter på AC lading.. Og at batteriet ligger på 40-50 grader på en langtur i Norge så må det jo virkelig være problemer i andre varmere land..

Men Norge er nok bra sånsett for Leaf ja. De har alikevell en stor jobb fremfor seg for å forbedre dette..

Iallefall med reklameringen om "intill 100kW" når det i praksis er tilnærmet umulig (Norge har vel ikke mere enn 50kW Chademoladere heller? ikke at det betyr noe når man ikke får 50 engang..)

Nissan har gjort noe lurt i software på nyere Leaf som tillater litt heftigere lading til tross for temperatur, om det er bra eller ikke kan man lure på men eiere av eldre Leaf vil aldri få den oppdateringen.

Min Tesla klarer iallefall de 250kW som Tesla oppgir. Ikke konstant vel å merke men den peaker iallefall på 250kW.

Men som du nevner - man kjøper vel ikke Leaf for å dra på langtur uansett. Men når selv MG ZS EV som er latterlig billig klarer 75kW lading  og har aktiv batterikjøling så burde Nissan skjerpe seg.

Første generasjon Zoe kunne lade på 43kW AC (3x63A 400V), andre og tredje har kun 22kW, mens tredje også har fått hurtiglading.

Det er mange ord man kan bruke på DC lading, og har ingen problem med at DC lading kalles hurtiglading. De har kommet med Lynlading på de stasjonene med 150kW mulighet. Min eGolf som maks har 3,6kW AC lading, så er 35kW jeg får på den hurtig. Aldri hatt behov for mer enn 15min lading for å komme meg noe sted.

Og det hjelper ikke å skryte av at Tesla har 250kW lading, når det er like mye feil som Nissan sin "intill 100kW" som du drar frem.

Her bør det komme en regel lik WLTP som gjør at de viser en mer realistisk lademulighet. 20-80% i 20 grader C.

Har sett veldig mye av Bjørn Nyland sine tester, og når han jubler at han får 170kW på sin Model 3 i noen ytterst få minutter, for så at den går ned mot 120kW for det meste. Så er ikke det 250kW. Den muligheten har vel ikke superladerene dems fått enda her i Norge så vidt jeg vet, selv om det kommer om ikke lenge.

Alle har skryte kW, og det må bort. (Min er vel oppgitt til 38kW, og har aldri sett mer enn 35-36kW på ladestasjonen).

Det er vel også en grunn til at Bjørn Nyland kun brukte 30min mer med e-Tron på sin 1000km test enn Model 3 som bruker nesten halve mengden strøm. Det var fordi e-Tron lader med høyere strøm lenger enn det Teslaene greier. e-Tron greier vel 90kW god over 90%, mens Model 3 dabber av veldig ved 80%.

Har ingenting imot Tesla, syntes de gjør ekstremt mye bra. Men de har ingen magiske biler som er bedre enn alt annet.

Og som jeg har prøvd å nevne i utallige tråder. Hurtiglading = nødlading. Det er ikke noe man skal basere seg på. Man må kjøpe bil etter bruk. Trenger man veldig ofte veldig lange turer, da er det kun Model 3 som gjelder til en rimlig kostnad. For de som har mer normalt forbruk, så funker de aller fleste bilene, også til lengre turer med hurtiglading. Og trenger man bil til lang bilferie, så har man nok penger til overs selv etter til en bra bil, inkl bensin/diesel utgifter, i forhold til kostnadene Leaf -> Model 3/bensin/diesel biler vil jeg tro uten å ha regnet på det. (er vel fort 150.000,- minimum fra en Leaf og opp til Model 3 Long Range).

 

EDIT: Husk også at Tesla etter en viss mengde DC lading setter ned mengden man får ladet med. Dette har det nå også kommet mange meldinger om fra Model 3. Vet Model X etter hvert fikk maks 90kW på Bjørn Nyland sin.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Supercharger V3 har kommet til Norge. Finnes på Liertoppen og bøttevis av folk i Tesla gruppene på facebook som viser at de får 250kW fra den.

Alle nye Superchargere som skal bygges i norge fremover blir også V3.

E-Tron har veldig fin ladekurve ja. Klarer 150kW veldig stabilt, men den trenger jo det og med så skyhøyt forbruk.. Så er jo kun det som berger den på langtur (såfremst man finner tak i 150kW ladere hele veien - noe som er mere sannsynlig med en Tesla)

At det er svindyrt å lade å lade den så raskt er heller ikke spesielt hyggelig (Ionity)..

Men ellers er E-Tron en flott bil.

Tesla forvarmer batteriene sine til rundt 50 grader før man ankommer superladeren, så utetemperatur har ikke så mye å si som det gjerne har på andre merker. Gjelder dog bare om man lader på Tesla sine ladere (for nå).

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Tesla <> batteriene sine til rundt 50 grader før man ankommer superladeren, så utetemperatur har ikke så mye å si som det gjerne har på andre merker. Gjelder dog bare om man lader på Tesla sine ladere (for nå).

Manglet det et ord der <>? 

<Forvarmer> f.eks.?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Supercharger V3 har kommet til Norge. Finnes på Liertoppen og bøttevis av folk i Tesla gruppene på facebook som viser at de får 250kW fra den.

Alle nye Superchargere som skal bygges i norge fremover blir også V3.

E-Tron har veldig fin ladekurve ja. Klarer 150kW veldig stabilt, men den trenger jo det og med så skyhøyt forbruk.. Så er jo kun det som berger den på langtur (såfremst man finner tak i 150kW ladere hele veien - noe som er mere sannsynlig med en Tesla)

At det er svindyrt å lade å lade den så raskt er heller ikke spesielt hyggelig (Ionity)..

Men ellers er E-Tron en flott bil.

Tesla batteriene sine til rundt 50 grader før man ankommer superladeren, så utetemperatur har ikke så mye å si som det gjerne har på andre merker. Gjelder dog bare om man lader på Tesla sine ladere (for nå).

Utfordringen med peak lading slik som for Model 3 er at man må kjøre opp å ned E18 forbi ladestasjonen helt til batteriet er nede på 10% for å oppnå denne hastigheten. Ankommer man med 20" er man allerede under 200...image.thumb.png.b2c833515d31d16b52783980d88b22f5.png

Med en slik forutsigbarhet kan man lade når man passerer en ladestasjon, ikke lade når man har riktig batteri prosent.
Selv for Tesla vil det være utfordrende.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Marzo said:

Utfordringen med peak lading slik som for Model 3 er at man må kjøre opp å ned E18 forbi ladestasjonen helt til batteriet er nede på 10% for å oppnå denne hastigheten. Ankommer man med 20" er man allerede under 200...image.thumb.png.b2c833515d31d16b52783980d88b22f5.png

Med en slik forutsigbarhet kan man lade når man passerer en ladestasjon, ikke lade når man har riktig batteri prosent.
Selv for Tesla vil det være utfordrende.

 

Ganske lett å planlegge slikt i en Tesla da. Kartet i bilen vil fortelle deg hvor du trenger å lade for å ankomme destinasjonen, og den tar dette med i betraktningen. Den tar også med hvor mange ledige ladere det er så ruten kan endre seg litt underveis om det er fult en plass.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Supercharger V3 har kommet til Norge. Finnes på Liertoppen og bøttevis av folk i Tesla gruppene på facebook som viser at de får 250kW fra den.

Alle nye Superchargere som skal bygges i norge fremover blir også V3.

E-Tron har veldig fin ladekurve ja. Klarer 150kW veldig stabilt, men den trenger jo det og med så skyhøyt forbruk.. Så er jo kun det som berger den på langtur (såfremst man finner tak i 150kW ladere hele veien - noe som er mere sannsynlig med en Tesla)

At det er svindyrt å lade å lade den så raskt er heller ikke spesielt hyggelig (Ionity)..

Men ellers er E-Tron en flott bil.

Tesla batteriene sine til rundt 50 grader før man ankommer superladeren, så utetemperatur har ikke så mye å si som det gjerne har på andre merker. Gjelder dog bare om man lader på Tesla sine ladere (for nå).

Bra at Tesla har fått inn 250kW ladere her også. Men igjen. Det er mye skryt for "lite" lading. Ladekurven er ikke spesielt pen.

Veldig bra at de får til en såpass kjapp boost i starten, slik at de som ikke trenger veldig mye strøm for å komme seg hjem blir fort ferdig, men til lang lading så er den ikke så imponerende .

Googlet: tesla model 3 250 kw charging curve, og fikk opp mye bilder av ladekurvene.

Ionity prisene er ikke pene, men ikke så gale som mediene skriker om for de som trenger den ofte. De inngår ladeavtaler som får ned kostnadene mye. Ionity har også satt prisen høy med vilje for at de ikke skal være så opptatte, slik at deres kunder enklere skal få lading når de trenger det.

Er ikke spesielt glad i EU direktiver som blir tredd nedover ørene på alle og en hver, men håper det kommer ett slik at alle ladestasjoner blir mer samkjørte for alle, og enklere å forholde seg til for alle. Slik som at Tesla må åpne for andre sine biler også. Det vil hjelpe alle fremover som ønsker å bli kvitt bensin/diesel pumpene. Alle biler kan lade alle steder. Nå er det for forvirrende for enkelte. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Ganske lett å planlegge slikt i en Tesla da. Kartet i bilen vil fortelle deg hvor du trenger å lade for å ankomme destinasjonen, og den tar dette med i betraktningen. Den tar også med hvor mange ledige ladere det er så ruten kan endre seg litt underveis om det er fult en plass.

Ja man må bare flytte laderene slik at de står der hvor bilen får 10% batteri?

Eller hva mente du? (hvis du forstod poenget mitt)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...