Gå til innhold

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det


Anbefalte innlegg

daruu skrev (5 timer siden):

Hvorfor blir det ikke lagd et felles system med lastdeling og feks app + livevisning på skilt hva som er "ledig" ladekapasitet?Det burde være mulig å sjekke ut alle de forskjellige leverandørene  i samme appen.

I tillegg burde alle elbiler ha hatt en RFID(eller tilsvarende) som registrerer den aktuelle ladehastigheten feks de siste 10 gangene man har ladet, i samme felles system, også kunne laderen reservere det + la oss si 10% - Å trekke det ifra "tilgjengelig kapasitet" mens man lader. Da hadde ikke bilen tatt opp "unødvendig kapasitet" -  prisen hadde også blitt deretter.

I nevnte app kunne man lagt inn kjørerute, for så å fått pushvarsler om tilgjengelig kapasitet faller under et vist nivå på aktuelle stoppesteder på veien.

Kunne det også vært en mulighet at man kunne "reservere" en lader, la oss si feks 15 min i forveien - mot en grei slant selvfølgelig? Kanskje makspris de minuttene man reserverer den før man faktisk begynner å lade.

(Jeg har aldri hurtigladet med elbil, så mye mulig noe av dette alt er sånn, evt ikke er gjennomførbart i det hele tatt)

Felles system: jo, det burde det absolutt vært! Men når alle aktører har lyst til å lage sitt eget, så … 
F.eks. var Tesla tidlig ute å tilbød andre aktører å leie tilgang. Jeg aner ikke prisen. Sikkert ikke billig. I dag vet jeg ikke om en eneste aktør som leier tilgang hos Tesla – kanskje tilbudet ikke engang eksisterer lenger? 

Det er dessverre en lang modningsprosess å innse at felles infrastruktur er til eget beste. Nå sitter hver lille aktør på sin lille tue, og tror at de kan utkonkurrere alle andre ved å lage infrastruktur in-house. Det fungerer nok fint en stund. Men det er lite forbrukervennlig.

 

Ladehastighet: Bil og hurtiglader kommuniserer hele tiden gjennom kabelen. Bilen informerer om SOC, hvor mye den klarer å ta i mot, etc., og laderen informerer om teoretisk maks leveranse, hva som blir levert akkurat nå, etc. Sikkert masse annen informasjon som også utveksles. Det er ikke slik at laderen sender 250kW til en bil som kun kan ta imot 70! Det er med andre ord ikke behov for å 'reservere' noe. Bil og lader blir enig om ladehastighet, og så leveres dette.

 

Reservere: Vet du, det syntes jeg var en spennende tanke! Hvor kjedelig er det ikke å svinge av motorveien, bare for å se at en annen bilist parkere foran den siste pumpa 30 sekunder før deg? Dette er riktignok et problem som oppstår stadig sjeldnere, da de fleste hurtigladestasjoner har kapasitet til stadig fler biler. Sammen med økt batteristørrelse på bilparken, som betyr færre ladestopp pr mil kjørt. På mine første langturer med Leaf (24 kWh, 2015) opplevde jeg stadig ladekø på de få få stedene det ble tilbudt lading. I dag er det ladestasjoner nesten overalt, og dermed langt sjeldnere kø.

Allikevel: dersom det fantes mulighet for å reservere en pumpe X min før, slik at du er garantert å få ladet, så tror jeg dette ville blitt populært – og samtidig uten at det trenger å påvirke ladetilbudet så mye. Meget god idé! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (41 minutter siden):

Reservere: Vet du, det syntes jeg var en spennende tanke! Hvor kjedelig er det ikke å svinge av motorveien, bare for å se at en annen bilist parkere foran den siste pumpa 30 sekunder før deg? Dette er riktignok et problem som oppstår stadig sjeldnere, da de fleste hurtigladestasjoner har kapasitet til stadig fler biler. Sammen med økt batteristørrelse på bilparken, som betyr færre ladestopp pr mil kjørt. På mine første langturer med Leaf (24 kWh, 2015) opplevde jeg stadig ladekø på de få få stedene det ble tilbudt lading. I dag er det ladestasjoner nesten overalt, og dermed langt sjeldnere kø.

Allikevel: dersom det fantes mulighet for å reservere en pumpe X min før, slik at du er garantert å få ladet, så tror jeg dette ville blitt populært – og samtidig uten at det trenger å påvirke ladetilbudet så mye. Meget god idé! 

Ingen dum idé nei, men Tesla vet i sanntid hvor mange av laderene som er opptatt, så der slipper du å svinge innom ladestasjonen med uforrettet sak. Så trenger man ikke håpe en en funksjon som kanskje aldri kommer. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle andre aktører vet også i sanntid hvor mange ladepunkt som er opptatt.

Problemet ligger ikke der. Noen (få) ganger må man kanskje svinge av motorveien og bruke 3-5 min bort til ladestasjonen. Kjedelig dersom tre andre okkuperer de siste stolpene rett før deg, og man må snu og lete etter et annet ladepunkt.

Denne funksjonen er kun tiltenkt for å gi trygghet. Tenk å kunne garantere 100% at ladeporten er tilgjengelig? Da blir lading på ferieturer bittelitt bedre. Nyttig for alle? Neppe! Nyttig i hverdagen? Sikkert ikke. Men på ferietur? Ja, jo, tja - kanskje. Jeg hadde gledelig betalt noen tiere før fjellovergangen for å reserve en ladeport ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 timer siden):

Hvis det stemmer som det sies at det er 1MW som deles på 8 er det faktisk i verste fall 50% redusksjon. Statistisk sett blir det sjeldenere naturligvis siden bilene i praksis bare trekker så mye en veldig kort stund før ladefarten reduseres. Hva som blir den effektive reduksjonen kommer imidlertid an på hvordan likeretterne kan teames. Man kan ikke fordele effekten kontinuerlig siden en likeretter må justere spenningen til den spesifikke bilen den lader, så hver enkelt likeretter (eller sett av likerettere, som ikke er adskillbare via switcher) kan bare forsyne en bil.

Worst case kan man da ha at granulariteten er 125kW, så om en bil tar 130kW tar den 250kW kapasitet. Jeg sier ikke det er slik, dette er bare for å vise at man har ikke nok informasjon bare ved å peke på et kabinett på 1MW som deles på 8 biler. For å forstå hvordan lastdelingen vil fungere må man vite noe om bestykningen av likerettere og hvordan de kan switches mellom ladekontaktene.

1MW fordelt på 8 biler vil i praksis være uproblematisk. Om målet er å komme fortest mulig frem bør du lade fra 5-55% og da vil du kunne oppnå en snitteffekt på 150kW på en 15 minutters ladesesjon. Selv når det er fullt vil det alltid være biler som står til de har over 55% på batteriet og da vil det bli effekt til overs til de andre.

*Om* du opplever å være en av 8 biler som ankommer samtidig med 5% på batteriet vil dere nå 55% 3 minutter senere enn om dere hadde ankommet med litt avstand. Da har dere sannsynligvis planlagt dette nøye. ;)

Hvordan det deles inn vet vi ikke noe om ennå men de forrige superladerkabinettene hadde visstnok banker med 12*12kW likerettere fordelt på 2 uttak(samme type likerettere som de bruker i de amerikanske bilene). Om de bruker samme likeretterne trenger de 84 per kabinett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 27.3.2020 den 13.20):

Reservere: Vet du, det syntes jeg var en spennende tanke! Hvor kjedelig er det ikke å svinge av motorveien, bare for å se at en annen bilist parkere foran den siste pumpa 30 sekunder før deg? Dette er riktignok et problem som oppstår stadig sjeldnere, da de fleste hurtigladestasjoner har kapasitet til stadig fler biler. Sammen med økt batteristørrelse på bilparken, som betyr færre ladestopp pr mil kjørt. På mine første langturer med Leaf (24 kWh, 2015) opplevde jeg stadig ladekø på de få få stedene det ble tilbudt lading. I dag er det ladestasjoner nesten overalt, og dermed langt sjeldnere kø.

Allikevel: dersom det fantes mulighet for å reservere en pumpe X min før, slik at du er garantert å få ladet, så tror jeg dette ville blitt populært – og samtidig uten at det trenger å påvirke ladetilbudet så mye. Meget god idé! 

Hva om noen reserverer 30 sekunder før deg? Det eneste man sparer seg er en unødvendig tur av motorveien. Skjønt, hvis det var unødvendig å lade der, hvorfor skulle man lade der da? Hva om noen reserverer og så ombestemmer seg? Hvor lenge kan reservasjonen stå for biler som ikke dukker opp? Og hvorfor skal ingen kunne lade der de 30 sekundene før du kommer? Da senker man jo i praksis utnyttelsesgraden til laderne og det er vel ingen tjent med. Ei heller de som reserverer.

Beklager, men jeg ser flere ulemper enn fordel med å reservere ladere før man kommer dit. Da vil jeg heller ha live oppdatering av både hvor mange som lader og hvor mange som har den aktuelle laderen plottet i ruteplanen sin og som har ankomst før meg. Da kan man i hvert fall være mentalt forberedt på å måtte stå i kø.

Har du sett trafikklys med sekund-teller til når det blir grønt? Jeg kunne tenkt meg noe sånt for ladestasjoner også så det er lett å se hvor lang tid det er til bilene blir ferdig ladet. Gjerne anonymisert for det spiller jo ingen rolle om det er hurtiglader 1, 2, 3.. eller 40 som blir ledig. På Teslas V2 ladere hadde det også vært interessant å vite tilgjengelig ladeeffekt på de ulike ladeparene. F.eks hvis det er 2 biler fordelt på hvert sitt ladepar så er det jo veldig interessant å vite hvilken av de som nettopp har ankommet og hvilken som straks skal kjøre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Hva om noen reserverer 30 sekunder før deg?

Da endte du med å reservere en annen lader eller en annen tid. 

3 hours ago, Simen1 said:

Skjønt, hvis det var unødvendig å lade der, hvorfor skulle man lade der da?

Det kan være nødvendig å lade uten at det er nødvendig å lade på akkurat en bestemt ladestasjon. De fleste ladestasjoner er små, men de kan stå ganske tett, så da reserverte du heller plass på en stasjon noen minutter nærere eller lengre unna. 
 

3 hours ago, Simen1 said:

Og hvorfor skal ingen kunne lade der de 30 sekundene før du kommer? Da senker man jo i praksis utnyttelsesgraden til laderne og det er vel ingen tjent med

I helt ubetydelig grad. Noen få minutters dødtid mellom hver ladesesjon lever man helt greit med. Bilen kan jo også oppdatere reservasjonen ut i fra GPS og frafikkinformasjon. Min erfaring er at man treffer med ankomstestimater innenfor et par minutter selv gjort flere timer i forveien. Et resevasjonssystem vil i seg selv regulere trafikken siden om du får vite at det ikke er noen ledige ladestasjoner, så tar du gjerne ventepausen et mer attraktivt sted enn en ladestasjon, kanskje hjemme. 

For at en reservasjonsordning skal fungere tar jeg det som gitt at det må skje litt som flyveplaner fungerer for luftfarten. Man legger inn en rute i GPS og bilen genererer en kjøreplan og gjør nødvendige reservasjoner for lading. Ved høy trafikk eller andre avvik endres kjøreplanen automatisk underveis.  Et som apropos,  et slikt system kunne også blitt brukt til å mitigere rushtrafikk og parkeringstrengsel ved at kjøreplanen reserverer kapasitet også på veier og parkeringsplasser. Den største utfordringen med slikt er nok personvern og å få en tilstrekkelig kritisk masse til å drive gjennom en standardisering, men vi kan jo merke oss at vedr, personvernhensyn så er jo alt alle biler pliktige til å ha synlig registreringsnummer som leses og registreres mange steder.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Hva om noen reserverer 30 sekunder før deg? 

Ja, da får man selvfølgelig ikke reservert. Dette blir jo som å booke kinobilletter eller lignende: du mottar bekreftelse på om det gikk i orden eller ei. 

Dersom ladestasjonen vet at den kommer til å være full, kan jeg dermed velge å ta ladepause litt tidligere. Voila! 

Størst nytte hadde dette systemet kanskje for fem år siden? Da kjørte vi rundt i biler med bittesmå batteripakker, og laderen hadde typisk maks kapasitet til 2-3 biler om gangen. 

I dag begynner ladebehovene å bli mindre prekære, samt mulighetene bedre. Så systemet er ikke kritisk. Men absolutt «nice to have», synes nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladeopperatører sliter med fortjeneste, så det å ta seg betalt for reservasjoner med garantert inntjening er jo en god løsning. Det mest irriterende med elbil er usikkerheten ute på tur. Det å betale noen kroner for å reservere ei stolpe hadde jeg lett gjort, og jeg hadde ikke klaget om de pengene forsvant om jeg avbestilte pga jeg forandret rute f.eks. Er man for sent ute, uten at man kansellerer så kan det jo koste det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dro på Europa-tur med elbil: – Anbefaler ingen å gjøre det!

Vi har stort sett kjørt fra stikkontakt til stikkontakt, sier Erik.

Underveis på den siste etappen, gikk de helt tom for strøm, etter møtet med nok en ladestasjon ute av drift.

– Vi forsøkte å lete etter en ny, men gikk helt tom på veien. Vi spurte et hotell i nærheten, om vi ikke kunne låne en stikkontakt mot at vi lå en natt der. Det fikk vi ikke.

https://pluss.nettavisen.no/dro-pa-europa-tur-med-elbil-anbefaler-ingen-a-gjore-det/s/5-95-84489

 

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Dro på Europa-tur med elbil: – Anbefaler ingen å gjøre det!

Vi har stort sett kjørt fra stikkontakt til stikkontakt, sier Erik.

Underveis på den siste etappen, gikk de helt tom for strøm, etter møtet med nok en ladestasjon ute av drift.

– Vi forsøkte å lete etter en ny, men gikk helt tom på veien. Vi spurte et hotell i nærheten, om vi ikke kunne låne en stikkontakt mot at vi lå en natt der. Det fikk vi ikke.

https://pluss.nettavisen.no/dro-pa-europa-tur-med-elbil-anbefaler-ingen-a-gjore-det/s/5-95-84489

Du "glemte" å presisere at han mente elbiler utenom Tesla.

Sitat

Til Broom er Erik klar på at han ikke anbefaler å dra på langtur i Europa med elbil, med mindre man eier en Tesla.

Tesla har et helt annet og mye bedre ladenettverk. For oss andre, anbefaler jeg ingen å legge ut på en lignende tur, slik situasjonen med ladenettet er nå.

https://www.tv2.no/broom/11341620/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Tesla har et helt annet og mye bedre ladenettverk. 

Det er temmelig idiotisk at hvert bilmerke bygger opp sitt eget påfyllingsnettverk. På rad og rekke ligger de, Tesla, Audi, GM, Toyota – hver med sine spesielle kontakter og ladesystemer, lykke til. Bensin er nok løsningen en god stund fremover.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Per Magus said:

Det er temmelig idiotisk at hvert bilmerke bygger opp sitt eget påfyllingsnettverk. På rad og rekke ligger de, Tesla, Audi, GM, Toyota – hver med sine spesielle kontakter og ladesystemer, lykke til. Bensin er nok løsningen en god stund fremover.

Alle bruker samme kontakt (untatt Nissan og Lexus). Tesla har brukt sine egne penger på å bygge ut ett flott nettverk siden ingen andre ville være med å spleise. Klart ingen andre får bruke det gratis da.

Nå dobles den lokale Tromsø avgiften på drivstoff, og det er deilig å slippe å bry seg med det. Billig drivstoff i stikkontaken ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg er klar over det. Men er det ikke litt dumt å måtte velge bil på grunn av fyllestasjonene? Min Audi kan jeg fylle på absolutt alle bensinstasjoner i hele Europa – og det er tett mellom dem.

Superladenettverket til Tesla var bare EN av grunnene til at jeg bestilte meg en ny Tesla Model Y.

Kos deg med å fylle på alle bensinstasjonene. Jeg er sjeleglad jeg er kvitt den utgiftsposten. Jeg misunner deg heller ikke service-kostnadene på den Audi'en din.

Per Magus skrev (37 minutter siden):

Det er temmelig idiotisk at hvert bilmerke bygger opp sitt eget påfyllingsnettverk. På rad og rekke ligger de, Tesla, Audi, GM, Toyota – hver med sine spesielle kontakter og ladesystemer, lykke til.

Her har du nok misforstått det meste. Er kun Tesla som har sitt eget (supre utbygde) ladenettverk. Tesla måtte jo lage sitt nettverk, for det fantes ikke vilje hos hverken andre bilprodusenter eller myndigheter når Tesla begynte med dette i 2011/2012. De andre bilprodusentene ble invitert til å bli med på Tesla sitt nettverk, men det var ingen interesse for det heller. Så da ble det sånn som det er i dag, og taperne her er jo alle de som kjøper elbil fra de andre produsentene. Tesla har jo gjort alt riktig her. Det er de andre som har driti seg ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I følge abetterrouteplanner.com så *burde* det gå like raskt å kjøre Oslo-Barcelona med en Taycan 4S som en TM3 AWD LR. Når disse herrene ikke en gang kom frem så har jeg undersøkt artikkelen etter hint om hva som gikk feil.

1. De brukte Porsches egen lade-app, den er tydeligvis langt dårligere enn abetterrouteplanner.com eller Teslas innebygde.

2. Mange ladestasjoner var ute av drift. Dette peker litt tilbake til punkt 1 siden dette er noe en bra app skal fange opp. Det forteller oss også at Teslas superladernettverk har bedre robusthet mot feil. Dels fordi det er flere lokasjoner med flere uttak, muligens fordi Tesla passer bedre på nettet sitt, og definitivt fordi Teslas innebygde app vil varsle deg på forhånd så du kan velge et alternativ sted å lade.

3. De brukte overraskende mye strøm, mye mer enn abetterrouteplanner.com bruker som utgangspunkt. Om de har kjørt litt i overkant inspirert eller bilen rett og slett er umulig å kjøre på lavt forbruk vet jeg ikke men det gjør jo at du blir desto mer avhengig av både et godt utbygd ladenettverk, det øker også kravet til hva en god app skal fange opp for å hjelpe deg frem.

 

Hvis vi legger 'kjøp Tesla' rådet til side blir det alternative rådet 'skaff en bedre app og kjør om nødvendig penere enn du ellers ville gjort'. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Hvis vi legger 'kjøp Tesla' rådet til side blir det alternative rådet 'skaff en bedre app og kjør om nødvendig penere enn du ellers ville gjort'. ;)

(min utheving)

Det siste ville jeg nå uansett gjort første gangen jeg er på europatur med en elbil, uansett type og merke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

jeg bestilte meg en ny Tesla Model Y.\

Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig for tidlig å bytte ut A4-bensin.

Begge disse valgene bekreftes av innleggene i denne debatten.

.

> service-kostnadene 

??? Da kan du ikke ha lang erfaring med Teslaen din. Fordelene med eBil er jo myndighetenes subsidiering; du må nok selv spare opp til serviceutgifter, bytte av batteri og så videre. 

 

 

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (51 minutter siden):

Fordelene med eBil er jo myndighetenes subsidiering; du må nok selv spare opp til serviceutgifter, bytte av batteri og så videre. 

Serviceutgiftene er MYE lavere enn på bensin- og dieselbiler. Såpass bør du vel ha fått med deg? MYE mindre bevegelig deler og slitedeler.

Bytte av batteri??? Er du helt på bærtur? Hvorfor skulle man bytte batteri? De holder lenger enn en gjennomsnitts bil. Særlig her i vårt nordiske klima.

Og så videre??? Hva er det du drømmer om her? Har hatt elbil i mange år, og erfaringen er entydig. Det er MYE mindre uforutsette utgifter enn på eksosbiler generelt.

Hvis du virkelig har en Audi e-Tron så bør du ha fått med deg alt dette forlengst... Det er helt sikkert en god bil. ?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (40 minutter siden):

> Har hatt elbil i mange år,

Det virker ikke slik.

Ja naturligvis er serviceutgiftene på en elektrisk bil marginalt lavere enn på en bensindrevet. Men det er jo ikke derfor de er så populære her i Norge, det kommer utelukkende av myndighetenes subsidier/spesialfordeler. Det har de fleste i den offentlige debatten forstått.

 

Men nok en gang går du glipp av mitt poeng som er hva eBiler egner seg til og hvor det virkelig lønner seg. Deretter kan du prøve en tur rundt i Europa; Polen, England, Frankrike, Sveits – da vil du bli sørgelig skuffet (selv med en Tesla).  

 

Jeg krangler ikke, jeg bare forklarer hvorfor jeg har rett.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Per Magus said:

Ja naturligvis er serviceutgiftene på en elektrisk bil marginalt lavere enn på en bensindrevet. Men det er jo ikke derfor de er så populære her i Norge, det kommer utelukkende av myndighetenes subsidier/spesialfordeler. Det har de fleste i den offentlige debatten forstått.

 

Er vel ikke bare magrinalt lavere. Tesla har ikke engang serviceintervall på sine biler. En jeg kjenner var nettop på årlig service med sin relativt nye Mitsubishi og prislappen var vel 8 tusen.

Og de produsentene som har årlig service på elbilene sine som f.eks Hyundai opererer med priser på 2-3000kr.

Så etter noen år har man spart litt på service vil jeg påstå.

8000kr er jo mer enn jeg betaler i forsikring på Teslan min i året.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...