Gå til innhold

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Omtrent sånn kunne et klistremerke i ladeporten sett ut.

chargeport sticker tm3.png

Poenget med fargekoden på rattet eller i synlig område for bilisten, er for at man skal se dette nåår man triller inn på stasjonen, slik at man kjører direkte til rett lader. Ellers risikerer man at sjåføren gir beng når man alt har fått plass ved laderen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Poenget er jo at tallverdiene sier intet for de som ikke er inne i det, mens enkle fargekoder,  så lenge man ikke må sitter å regne på dette, er veldig enkelt for alle. Det er langt lettere å forstå en farget stripe enn et tall som ikke sier deg noe. Man kan gjerne ha angitt max-effekt i fargestripa i tillegg, men det er ikke nødvendig.

Poenget er at tall er noe alle kan allerede, vi må finne opp et *nytt* system for fargene. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Poenget er at tall er noe alle kan allerede, vi må finne opp et *nytt* system for fargene. 

Ett tall sier intet, om man ikke vet hva det skal illustrere, og fra avstand må tallene ha en viss størrelse for at man skal skille dem.  Farget bånd klarer man lett å se fra avstand, selv om de ikke er veldig brede.

Uten kontekst er hverken farger eller tall til hjelp, men om du vet at bilen din er merket med en farge, så forholder man seg lett til det. Da har man kontekst man ikke trenger å skjønne mere av, bare forholde seg til...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ett tall sier intet, om man ikke vet hva det skal illustrere, og fra avstand må tallene ha en viss størrelse for at man skal skille dem.  Farget bånd klarer man lett å se fra avstand, selv om de ikke er veldig brede.

Uten kontekst er hverken farger eller tall til hjelp, men om du vet at bilen din er merket med en farge, så forholder man seg lett til det. Da har man kontekst man ikke trenger å skjønne mere av, bare forholde seg til...

Du trenger ikke kontekst for å bruke tallene heller. Du må bare lære at 'sånn er det'. På samme måte som at 'ingen' vet hva 'oktan' egentlig betyr men siden det står trykket på innsiden av tanklokket av bilen skal ha 95 oktan så fyller du det..

Med tall slipper vi dessuten å ta hensyn til fargeblinde..

Lenke til kommentar

puttekasse.thumb.png.e2ca6172e018cf00cf7619f75ca051ef.png

Det er fullt mulig, og til og med ganske idiotsikkert å fargekode ladeplugg/ladestasjon og/eller ha idiotsikre former på pluggen, men jeg står på mitt om at det må kalles fordummende å støtte opp under at folk ikke skal vite noe om kW og kWh. Dette er jo ikke historiens første tilfelle av å fordumme for å forenkle noe. Hvilket samfunn ender vi opp med på sikt dersom vi legger opp til at alle skal klare seg med kunnskaper på en 1-årings nivå gjennom hele livet? kW og kWh er jo ikke akkurat kvantefysikk. At jeg kan mye om kW og kWh hindrer ikke meg fra å ha basiskunnskaper i helt andre fagfelter enn det jeg har utdannelse i. Sånn bør det være andre veien også. Unger lærer meter, liter, kg osv fra 3-klassen på barneskolen og kombinerte enheter som km/t fra ca 6-klassen og omregning mellom kombinerte enheter fra 8-klassen. kW og kWh er som sagt ikke kvantefysikk.

Edit: Vi har dekktrykk på B-stolpen i førerdøråpninga, speedometer, tankmåler og mange husker også FM-radioens skala målt i MHz. Folk klarer både det og peiling av olje uten å ha noen grad i astrofysikk, være elektronikk-ingeniør eller fagbrev som bilmekaniker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

 

Det er fullt mulig, og til og med ganske idiotsikkert å fargekode ladeplugg/ladestasjon og/eller ha idiotsikre former på pluggen, men jeg står på mitt om at det må kalles fordummende å støtte opp under at folk ikke skal vite noe om kW og kWh. Dette er jo ikke historiens første tilfelle av å fordumme for å forenkle noe. Hvilket samfunn ender vi opp med på sikt dersom vi legger opp til at alle skal klare seg med kunnskaper på en 1-årings nivå gjennom hele livet? kW og kWh er jo ikke akkurat kvantefysikk. At jeg kan mye om kW og kWh hindrer ikke meg fra å ha basiskunnskaper i helt andre fagfelter enn det jeg har utdannelse i. Sånn bør det være andre veien også. Unger lærer meter, liter, kg osv fra 3-klassen på barneskolen og kombinerte enheter som km/t fra ca 6-klassen og omregning mellom kombinerte enheter fra 8-klassen. kW og kWh er som sagt ikke kvantefysikk.

Likevel sitter voksne folk og lader på 150 kW ladere, fordi de tror at "dyrere=bedre", og tror på magisk vis det har verdi for dem. Eller, jo raskere laderen kan levere strøm, så skal de klare å lade raskere. Men det er jo ikke slik.

Du kan godt kalle det å fordumme, men jeg synes ordet forenkle er bedre betegnende. For de som ikke har interessen for dette, så vil de ikke ha noe forhold til dette. Og dette er jo ikke ment for oss som har interessen for fletet, og derved tilegner oss kunnskapen, men det gjelder for alle de andre. De som ikke forstår forskjellen på 802.11b, 802.11n og 802.11g, behøver jo ikke være dum, de har bare ikke interessen for å lære seg dette. De vil bare få anbefalt det som er best for de. Derfor kom Wifi 4, Wifi 5 og Wifi 6.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Du trenger ikke kontekst for å bruke tallene heller. Du må bare lære at 'sånn er det'. På samme måte som at 'ingen' vet hva 'oktan' egentlig betyr men siden det står trykket på innsiden av tanklokket av bilen skal ha 95 oktan så fyller du det..

Med tall slipper vi dessuten å ta hensyn til fargeblinde..

Det er greit nok om du på pumpen kan velge riktig, men blir straks værre når du må velge riktig "pumpe" å stille deg ved.

Føler jeg egentlig har sagt nok nå om hvorfor jeg tror fargekoding ville forenklet dette, og gjort det bedre for alle, selv om vi som er teknologisk interessert veldig lett forholder oss til verdien bilen kan  motta, og "pumpen" kan levere.

Velger derfor å stoppe diskusjonen for egen del med ette innlegget, for vi blir nok ikke enige her. Og det å fortsette diskusjonen frem og tilbake, er ikke givende for meg eller andre lesere/debattanter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Det er greit nok om du på pumpen kan velge riktig, men blir straks værre når du må velge riktig "pumpe" å stille deg ved.

Føler jeg egentlig har sagt nok nå om hvorfor jeg tror fargekoding ville forenklet dette, og gjort det bedre for alle, selv om vi som er teknologisk interessert veldig lett forholder oss til verdien bilen kan  motta, og "pumpen" kan levere.

Velger derfor å stoppe diskusjonen for egen del med ette innlegget, for vi blir nok ikke enige her. Og det å fortsette diskusjonen frem og tilbake, er ikke givende for meg eller andre lesere/debattanter.

Uansett hva vi ender med tror jeg ikke vi kommer utenom tydelig merking *og* brukeropplæring. Jeg følger egentlig at det skorter på begge deler i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Dette er nok et forbigående problem. Jeg tror de fleste vil gjøre som Tesla etterhvert. På V3 SuperCharger er 8 uttak koblet til et kabinett som kan levere 1MW totalt. Dvs. 125kW i snitt pr. bil. Da gjør det ikke noe at noen står og lader langt opp med bare 20-30kW effekt, resteffekten er tilgjengelig på de andre uttakene. 

Lastdeling er det åpenbare svaret  ja, noe såvidt jeg kan se de fleste ladeutstyrsleverandører bygger løningene sine rundt, men hvor har du det fra at tesla har tenkt å gjøre det fremover. Fra deres egen side om v3 ladere " Faster Charging, No More Power Sharing ". Tesla later til å gå motsatt vei og unngår lastdeling.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Dette er nok et forbigående problem. Jeg tror de fleste vil gjøre som Tesla etterhvert. På V3 SuperCharger er 8 uttak koblet til et kabinett som kan levere 1MW totalt. Dvs. 125kW i snitt pr. bil. Da gjør det ikke noe at noen står og lader langt opp med bare 20-30kW effekt, resteffekten er tilgjengelig på de andre uttakene. 

Har du noe mer info om hvordan lastdelingen på V3 fungerer? Er det så enkelt som det høres ut eller flere detaljer?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Lastdeling er det åpenbare svaret  ja, noe såvidt jeg kan se de fleste ladeutstyrsleverandører bygger løningene sine rundt, men hvor har du det fra at tesla har tenkt å gjøre det fremover. Fra deres egen side om v3 ladere " Faster Charging, No More Power Sharing ". Tesla later til å gå motsatt vei og unngår lastdeling.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no

Det er mindre lastdeling på V3 men den er ikke borte. Å bygge ut for 250kW dedikert til hvert uttak er både dyrt og direkte sløseri da man aldri vil få utnyttet noe mer enn en brøkdel av toppeffekten. 125kW per uttak er mer enn nok til at brukerne aldri vil merke noe til lastdelingen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg har infoen fra åpningen av Liertoppen. Da ble det sagt 1MW kabinett fordelt på 8 uttak. Det skal til slutt være 40 uttak der, så da kommer det vel opp 5 kabinetter til sammen. 

Det sier ingenting om hvorvidt og hvordan det eventuellt lastdeles.

For å kunne lastdele må man kunne dynamisk teame likerettere, noe som krever en del powerswitcher, jo finere granularitet jo fler switcher kreves.

Nå går jo ikke 8x250kW fra 1MW opp, så noen tar feil enten teslas side som hevder det ikke er noen lastdeling eller så har du fått feil informasjon. 
 

Lenke til kommentar
Sitat

Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.

Supercharger stations with V3’s new power electronics are designed to enable any owner to charge at the full power their battery can take – no more splitting power with a vehicle in the stall next to you. With these significant technical improvements, we anticipate the typical charging time at a V3 Supercharger will drop to around 15 minutes.

Slik jeg tolker Tesla, benektes det ikke at strømmen kan fordeles jevnt på alle biler. Men det er slutt på 50% reduksjon fordi noen seiler inn på nabo-pumpa. 

Tidligere delte tydeligvis to og to biler på en gitt effekt - uavhengig av antall andre biler som ladet. Men nå har de fått skikkelig last-fordeling, virker det som.

 

Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no

Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Slik jeg tolker Tesla, benektes det ikke at strømmen kan fordeles jevnt på alle biler. Men det er slutt på 50% reduksjon fordi noen seiler inn på nabo-pumpa.

Hvis det stemmer som det sies at det er 1MW som deles på 8 er det faktisk i verste fall 50% redusksjon. Statistisk sett blir det sjeldenere naturligvis siden bilene i praksis bare trekker så mye en veldig kort stund før ladefarten reduseres. Hva som blir den effektive reduksjonen kommer imidlertid an på hvordan likeretterne kan teames. Man kan ikke fordele effekten kontinuerlig siden en likeretter må justere spenningen til den spesifikke bilen den lader, så hver enkelt likeretter (eller sett av likerettere, som ikke er adskillbare via switcher) kan bare forsyne en bil.

Worst case kan man da ha at granulariteten er 125kW, så om en bil tar 130kW tar den 250kW kapasitet. Jeg sier ikke det er slik, dette er bare for å vise at man har ikke nok informasjon bare ved å peke på et kabinett på 1MW som deles på 8 biler. For å forstå hvordan lastdelingen vil fungere må man vite noe om bestykningen av likerettere og hvordan de kan switches mellom ladekontaktene.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir det ikke lagd et felles system med lastdeling og feks app + livevisning på skilt hva som er "ledig" ladekapasitet?Det burde være mulig å sjekke ut alle de forskjellige leverandørene  i samme appen.

I tillegg burde alle elbiler ha hatt en RFID(eller tilsvarende) som registrerer den aktuelle ladehastigheten feks de siste 10 gangene man har ladet, i samme felles system, også kunne laderen reservere det + la oss si 10% - Å trekke det ifra "tilgjengelig kapasitet" mens man lader. Da hadde ikke bilen tatt opp "unødvendig kapasitet" -  prisen hadde også blitt deretter.

I nevnte app kunne man lagt inn kjørerute, for så å fått pushvarsler om tilgjengelig kapasitet faller under et vist nivå på aktuelle stoppesteder på veien.

Kunne det også vært en mulighet at man kunne "reservere" en lader, la oss si feks 15 min i forveien - mot en grei slant selvfølgelig? Kanskje makspris de minuttene man reserverer den før man faktisk begynner å lade.

(Jeg har aldri hurtigladet med elbil, så mye mulig noe av dette alt er sånn, evt ikke er gjennomførbart i det hele tatt)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...