Gå til innhold

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Per Magus skrev (Akkurat nå):

Dette virket både plundrete, tidkrevende og komplisert – jeg tror jeg beholder bensinbilen en stund til, selv om det muligens er dyrere.

Ja hvis du er avhengig av å lade bilen på hurtiglading så tenderer jeg til å forstå den holdningen. Men hvis man har mulighet til hjemmelading og/eller jobblading så er elbil MYE bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Ja hvis du er avhengig av å lade bilen på hurtiglading så tenderer jeg til å forstå den holdningen. Men hvis man har mulighet til hjemmelading og/eller jobblading så er elbil MYE bedre.

Ja, når man har to biler så går det greit å bruke eBilen frem og tilbake til jobben, jeg er enig i det. Men til lange turer, ferie og tilsvarende vil jeg slippe den ekstra jobben med å planlegge ruta etter ladeplasser og så risikere  lang ventetid for å få "fylt tanken"; nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Per Magus said:

Ja, når man har to biler så går det greit å bruke eBilen frem og tilbake til jobben, jeg er enig i det. Men til lange turer, ferie og tilsvarende vil jeg slippe den ekstra jobben med å planlegge ruta etter ladeplasser og så risikere  lang ventetid for å få "fylt tanken"; nei takk.

Løsningen da er å kjøpe en Tesla.

De kan lades over alt. Teslas ladestasjoner er superenkel å bruk, bare å plugge i kabelen og bilen lades. Trenger ikke styre med Ladebrikker eller apper eller noe.

Lading går unna også siden de nyere bilene deres (Model 3 og Y) støtter 250kW.

Også tilnermet umulig å kjøre bilen tom for strøm selv på langtur, da bilen vet om alle ladestasjoner og vil guide deg til hvor du eventuelt må stoppe innom for å nå destinasjon.

Bilen vet også hvor mange ladere som er i bruk til en hver tid, så man slipper å få overaskelse når man ankommer.

(og nei Tesla er ikke noe rikmannsmerke lenger. Model 3 SR+ koster 390 tusen. Den støtter dog "bare" 170kW hurtiglading men det er alikevell mer en de fleste andre)

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

By the way... Nå har jeg hørt opp og ned i mente om at det å lade elbil aldri var ett problem for de som måtte det. Man skulle jo ha en pause allikevel. Og man ble jo aldri forsinket, neida, man fikk bare en lengre og koseligere rolig tur med flere opplevelser og en deilig middag mens bilen gjorde sitt. Alt samstundes som de dumme fossilistene stresset videre mens de ødela egne liv og miljø og ikke minst, fikk nevrotiske sammenbrudd av at de måtte fylle HELE tanken på bare TRE minutter. Id..ter . Det kan jo ikke være trafikksikkert. 

Var det bare tull det?

Unit 5: Perception and Ethnocentrism

 

 

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Bilens ladeeffekt burde kanskje stått på innsiden av ladeluka? Gjerne med en QR-kode som ledet til supplerende informasjon..

(mulig noen biler har det men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det på de bilene jeg har eid/brukt så langt)

Endret av Kahuna
glemte et ord, 'bilens'
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bensinprisen er 15 kr ett sted og 30 kr et annet, så finner de fleste fort ut hvor de bør fylle. De som ikke klarer det på egenhånd får nok hjelp av venner, familie og andre til å velge riktig. Som sagt, dette løser seg når folk blir vant til å fylle strøm. Det er ikke noe mer magisk enn literprisen på bensin.

Det samme gjelder tankvolum. Folk skjønner at når de fyller 60 lier på SUVen så koster det mer enn når de fyller 20 liter på småbilen. Det er ikke noe mer magisk med 60 vs 20 kWh batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (2 timer siden):

Ja, når man har to biler så går det greit å bruke eBilen frem og tilbake til jobben, jeg er enig i det. Men til lange turer, ferie og tilsvarende vil jeg slippe den ekstra jobben med å planlegge ruta etter ladeplasser og så risikere  lang ventetid for å få "fylt tanken"; nei takk.

Der er det Tesla har sitt store fortrinn vet du, både med rekkevidde og med det helt unike superlade-nettverket sitt, som er mye bedre utbygd enn noe annet. Pluss at bilen selv vet hvor alle ladeplassene er, hvor langt unna de er, og hvor du bør kjøre for å finne de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Bilens ladeeffekt burde kanskje stått på innsiden av ladeluka? Gjerne med en QR-kode som ledet til supplerende informasjon..

(mulig noen biler har det men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det på de bilene jeg har eid/brukt så langt)

Nei, dessverre. 

Står det at bilen din støtter maks 45 kW hurtiglading, får du mange bekymrede forbrukere som ikke tør å koble til 50 kW-laderen. Skal vi løse problemet, må vi slutte å bruke terminologi som (kilo)watt og (kilo)wattimer, samt tall om hverandre. Fargekoder (rød/grønn/blå/gul) lader, er kanskje bedre. Eller se til mobil-verdenen, hvor det ble etablert et 'G'-system (2G, 3G, 4G, 5G) i stedet for å omtale faktisk teknologi. (Vi har hurtig- vs. lynlader. Tror det er veien å gå. Da trenger jeg kun å lære meg om bilen min støtter X eller Y, uten å måtte huske rare tall og vrien terminologi.)

Eksempelvis: De fleste biler har nå batterier på mellom 25 og 75 et sted. Noen opp mot 100. Samtidig støtter de teoretisk lading på hastighet 50, 100 eller kanskje 150. Men i praksis får de fleste kun ladet med 30 til 40 et sted.. Med alle disse tallene opp og ned, er det ikke rart at nybegynnere innen elbil blir forvirret! Fra før av er det forøvrig ingen som vet forskjell på kW og kWh, heller … bare for å gjøre forvirringen komplett! 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 minutter siden):

Står det at bilen din støtter maks 45 kW hurtiglading, får du mange bekymrede forbrukere som ikke tør å koble til 50 kW-laderen. Skal vi løse problemet, må vi slutte å bruke terminologi som (kilo)watt og (kilo)wattimer, samt tall om hverandre. Fargekoder (rød/grønn/blå/gul) lader, er kanskje bedre. Eller se til mobil-verdenen, hvor det ble etablert et 'G'-system (2G, 3G, 4G, 5G) i stedet for å omtale faktisk teknologi. (Vi har hurtig- vs. lynlader. Tror det er veien å gå. Da trenger jeg kun å lære meg om bilen min støtter X eller Y, uten å måtte huske rare tall og vrien terminologi.)

Hvis befolkningen lider så hardt av tallfobi så bør vi sette inn tiltak for å kurere det samfunnsproblemet, ikke kapitulere og la det stå til med fordummende fargekoding etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Nei, dessverre. 

Står det at bilen din støtter maks 45 kW hurtiglading, får du mange bekymrede forbrukere som ikke tør å koble til 50 kW-laderen. Skal vi løse problemet, må vi slutte å bruke terminologi som (kilo)watt og (kilo)wattimer, samt tall om hverandre. Fargekoder (rød/grønn/blå/gul) lader, er kanskje bedre. Eller se til mobil-verdenen, hvor det ble etablert et 'G'-system (2G, 3G, 4G, 5G) i stedet for å omtale faktisk teknologi. (Vi har hurtig- vs. lynlader. Tror det er veien å gå. Da trenger jeg kun å lære meg om bilen min støtter X eller Y, uten å måtte huske rare tall og vrien terminologi.)

Eksempelvis: De fleste biler har nå batterier på mellom 25 og 75 et sted. Noen opp mot 100. Samtidig støtter de teoretisk lading på hastighet 50, 100 eller kanskje 150. Men i praksis får de fleste kun ladet med 30 til 40 et sted.. Med alle disse tallene opp og ned, er det ikke rart at nybegynnere innen elbil blir forvirret! Fra før av er det forøvrig ingen som vet forskjell på kW og kWh, heller … bare for å gjøre forvirringen komplett! 

Skal vi først gi oss inn på voksenopplæring tror jeg vi bør holde merking så kortfattet og saklig som mulig. Vi har allerede begrepene vi trenger, å innføre fargekoder vil bare øke forvirringen. Samme med ymse fantasifulle forstavelser, hvem husker hva alle benevnelsene for skjermoppløsning betyr? VGA, SVGA, QVGA... Skjermen min har en oppløsning på 2560*1440, det er mye enklere å forholde seg til enn bokstavsuppe.

Merking bør ha med batteriets kapasitet, max ladeeffekt likestrøm, max ladeeffekt vekselstrøm og QR-link til detaljert informasjon. Folk trenger ikke vite forskjell på vekselstrøm og likestrøm så lenge de klarer å huske at hurtigladerne har likestrøm og huset ditt har vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Hvis kunnskap om kW og kWh er definisjonen på ingeniør så står det dårlig til med det yrket..

Det var det vel ingen som sa.

Simen1 skrev (8 minutter siden):

kW og kWh er allmennkunnskap!

Skulle ønske at du hadde rett. 

Mener du at det er endel av pensum i ungdomsskolen eller i samtlige videregående linjer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Der er det Tesla har sitt store fortrinn vet du, både med rekkevidde og med det helt unike superlade-nettverket sitt, som er mye bedre utbygd enn noe annet. Pluss at bilen selv vet hvor alle ladeplassene er, hvor langt unna de er, og hvor du bør kjøre for å finne de.

Joda, jeg har oppfattet at Tesla er en fin bil, men det hadde vært fint å ha flere å velge mellom uten å måtte ta hensyn til fyllestasjonen. Min Audi kan jeg fylle på absolutt alle bensinstasjoner i hele Europa – og det er tett mellom dem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...