Gå til innhold

Ørepiping - håper på svar!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, flere ganger. Etter rock- og metalkonserter. Og mange har det samme. Det kan være en påkjenning å være på konsert. Har vart noen dager for meg, så har det gradvis gått over.

Samtidig er det også dem som har fått varige hørselsskader på konserter. Du bør bare vente noen dager og håpe at det blir bedre. Hvis ikke kunne du ta en tur til fastlege.

Ofte på grensa for meg å bruke ørepropper på konserter ... men jeg må innrømme at noen ganger så er det ikke så dumt, særlig hvis man liker å stå foran scena der lyden er høyest og nærmest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Taurean skrev (På 22.3.2020 den 14.31):

Jada, flere ganger. Etter rock- og metalkonserter. Og mange har det samme. Det kan være en påkjenning å være på konsert. Har vart noen dager for meg, så har det gradvis gått over.

Samtidig er det også dem som har fått varige hørselsskader på konserter. Du bør bare vente noen dager og håpe at det blir bedre. Hvis ikke kunne du ta en tur til fastlege.

Ofte på grensa for meg å bruke ørepropper på konserter ... men jeg må innrømme at noen ganger så er det ikke så dumt, særlig hvis man liker å stå foran scena der lyden er høyest og nærmest.

Tusen takk for svar! Kan jeg spørre hvor mange uker tok det før det gikk over for deg de lengste gangene?

Lenke til kommentar

For meg så tok det 4-5 dager da jeg gikk på en konsert i mine yngre dager uten ørepropper, heldigvis så fikk jeg ikke en permanent hørselsskade der og da. Bank i bordet, hørselen min er fortsatt helt intakt selv om jeg har blitt en del eldre.

Ikke gjør som meg, du må verdsette hørselen din :)

Bruk ørepropper, og hvis du går veldig ofte på konserter så ville jeg undersøkt å gå til anskaffelse av formstøpte ørepropper, såkalte "konsert ørepropper" så du får god beskyttelse men samtidig ikke blokkerer for mye detaljer. De koster en del dog.

Et mer rimelige alternativ er ørepropper med High Fidelity filtre, de koster som regel et par hundre kroner. Du burde kjøpe ørepropper av god kvalitet, så du ikke tror du er mer beskyttet enn du egentlig er.

Lenke til kommentar
Eva Nesvik skrev (På 22.3.2020 den 11.00):

Hei!

Er det noen som opplever ørepiping etter å ha vært på konsert eller utested, men at det gikk over etter noen uker?

Det er en advarsel om at du kan få permanent øresus/tinnitus hvis du fortsetter å belaste ørene med høy lyd. Hvis det ikke forsvinner så har du det permanent.

Jeg opplevde å gå med øresus i flere dager eller uker etter å ha vært på et utested som spilte ekstremt høy musikk. Heldigvis gikk det bort igjen etter hvert. Men så var jeg uten igjen, denne gangen på et utested med lavere lydnivå. Likevel kom øresusen tilbake. Og siden da har den blitt værende, nå i flere år.

Den er ikke så kraftig at den plager meg i det daglige, men jeg skulle nok tatt signalene fra kroppen mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...