Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Microsoft Azure, Oppgave


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal til å skrive en større oppgave. Har 12 uker på oppgaven. Jeg ønsker å lære mer om Microsoft Azure, men lurer veldig på hva det kan være lurt å fokusere på med tanke på jobbmuligheter senere. Har gjennom studiet fått erfaring med Windows server, Nettverk/ Cisco ICND1, Linux og litt sikkerhet. 

Håper noen har noen tips og råd å komme med! ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig kjekt og lærerikt! Bratt læringskurve. Er via Noroff - Nettverks- og systemadministrasjon.

Det er Cisco ICND1 (CCNA) som var selve lesestoffet/ undervisning i nettverk. Eksamen gikk ut på å sette opp Nettverk i Cisco Packet Tracer mm. 

Lenke til kommentar

Jeg også titta litt på den linja hos noroff. Det hadde vært kjempe interessant og holdt på med sys admin stuff. Jeg tok kontakt med de i fjor jeg og spurte de om de fulgte sertifisering pensum, men de sa nei og at bruker stoff som de mener er viktig å lære, altså et litt eget løp.

ICND1 er CCENT, ICND2 er CCNA.

SKal du ta 2.e året også? det går jo ann å akkridetere seg til det.

Vet du om hvor mye Linux det blir?
Blir det noe ITIL foundation?

Jeg var i kontakt med noroff med en rekke spørsmål, og en av de var om de skulle lære bort VMware esxi og nettverks overvåking og han jeg snakka med sa nei til esxi, men den ene faglærern  gikk innom overvåking sw.

syns det er veldig rart at de holder på med nettverk og system administrasjon og IT teknologier som skal være relevant som gjør deg klar til arbeidslivet, men ikke opplæring i esxi eller nettverksovervåking,ITIL.

Driver dere også med SQL? Jeg har ikke funnet mange jobber som har med SQL drifting og eller WordPress noe som fagskolen jeg gikk hadde.
Hva slags sikkerhet er det?
er det generell sikkerhet for GPOer,network sikkerhet for routere og switcher og servere?

 

Hva som er lurt å fokusere på kan jo muligens også være Azure, MS ødelegger jo sertifiseringer fra Juni 2020 i år og de kommer til introdusere Azure istedenfor.

Hvilke fagskolegrad er det du får når du er ferdig? ikke selve tittelen, men jeg fikk fagskolegrad 5.1

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke hvordan dette skal utformes, men et forslag er å sette opp en gruppe webservere bak en lastbalanserer som benytter noen HA-databaser.  Tjenesteportene skal eksponeres offentlig, men direkte tilgang til webserver og database skjer utelukkende via en bastion host på et lukket nett.  Selve applikasjonen her blir en helt enkelt sak.

* Hvordan konfigurer du konfigurasjonshåndtering via bastion host?

* Hvordan håndterer du utrulling av nye versjoner av webapplikasjonen fra git til webserverene? (evt via et testmiljø).

* Kan du automatisere hele eller deler av provisjonering av skyressurser og serverkonfigurasjon? (feks vha terraform og ansible)

Totalen er nok litt mye for 12 uker i en utdanningsituasjon, men en variant av noe slikt bør kunne gi noe erfaring som er relevant for arbeid.

Endret av process
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Lab1 skrev (På 23.3.2020 den 8.18):

Er veldig kjekt og lærerikt! Bratt læringskurve. Er via Noroff - Nettverks- og systemadministrasjon.

Jeg gikk samme studie en gang i tiden men studiet har sikkert blitt endret en del siden da. Skytjenester blir det mer og mer av så det kan absolutt anbefales. Hvis du ikke kjenner til det allerde bør du sjekke ut Microsoft Learn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...