Gå til innhold

Strømbrudd, død strømforsyning og reklamasjon


Anbefalte innlegg

Strømmen gikk her tidligere i dag, og min stasjonære PC starter ikke. Antar det er strømforsyningen som ble drept. Burde de tåle dette, og er det en reklamasjonssak, eller er det for brukerfeil å regne? Ordner uansett en ny på mandag, men greit å vite om jeg skal ta opp dette med butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike hendelser kan lære en å investere i overspenningsvern (finvern) som et minimum. Helst så bør du ha overspenningsvern i sikringsskapet også i tillegg, da strømpulser kan vandre noen meter innad husets strømnett. Det går til og med an å montere enda grovere vern utenfor husets vegger av Elektrisitetsverkets folk. Som da ytterligere stopper den strømpulsen i fra lynnedslag til å kunne vandre inn for dypt i husets strømnett, men nesten ingen gjør dette (Da ville du kunnet få trestegs overspenningsvern i form av grovvern (virkelig grovvern), mellomvern i sikringsskapet (som folk ofte feilaktig kaller grovvern), samt finvern ved uttak der PC sitter.

Det finnes vel også EMI-filtre for følsom elektronikk. Eller du kan gå all-in og kjøpe avbruddsfri strømforsyning av Online type, koster litt. Det rimeligste er vel å kjøpe ei padde med kraftig overspenningsvern (finvern) som minium.

Eksempel:

https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Secure-Tec-19.500-A-grenuttak-med-overspenningsvern/p/36-2892

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var naboen (gammel gård, sikringsskap i gangen) som slo av min hovedbryter fordi han er en idiot. Strømmen gikk naturlig nok i hele leiligheten, og PCen starter ikke opp. Helt død. Strømforsyningen er kjøpt i begynnelsen av desember, så det er ikke alderen det står på. Alt annet utstyr fungerer 100%, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Hørte med butikken, og de trodde det lot seg reklamere på. Skulle finne ut av det for meg. I mellomtiden kjøpte jeg en ny PSU, tenkte at det sikkert ikke er så galt å ha en backup.

Nå ser det imidlertid ut til at strømbruddet drepte hovedkortet mitt også da, så er vel egentlig like langt.

Lenke til kommentar
On 3/22/2020 at 2:42 AM, G said:

Slike hendelser kan lære en å investere i overspenningsvern (finvern) som et minimum. Helst så bør du ha overspenningsvern i sikringsskapet også i tillegg, da strømpulser kan vandre noen meter innad husets strømnett. Det går til og med an å montere enda grovere vern utenfor husets vegger av Elektrisitetsverkets folk. Som da ytterligere stopper den strømpulsen i fra lynnedslag til å kunne vandre inn for dypt i husets strømnett, men nesten ingen gjør dette (Da ville du kunnet få trestegs overspenningsvern i form av grovvern (virkelig grovvern), mellomvern i sikringsskapet (som folk ofte feilaktig kaller grovvern), samt finvern ved uttak der PC sitter.

Det finnes vel også EMI-filtre for følsom elektronikk. Eller du kan gå all-in og kjøpe avbruddsfri strømforsyning av Online type, koster litt. Det rimeligste er vel å kjøpe ei padde med kraftig overspenningsvern (finvern) som minium.

Eksempel:

https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Secure-Tec-19.500-A-grenuttak-med-overspenningsvern/p/36-2892

Helst? Det vil være viktigere å ha et mellomvern enn bare et finvern. Effekten av finvern blir fort heller liten uten mellomvern. I verste fall kan det utgjøre en større risiko å ha finvern uten mellomvern enn å ikke ha noe.

Finnes kombinerte grov- og mellomvern.

Lenke til kommentar

Hvis det i forbindelse med strømbruddet har kommet unormal spenning, kan det godt være godt utenfor det en strømforsyning vil klare å sikre mot av variasjoner. Slik sett synes jeg ikke dette nødvendigvis høres ut som en reklamasjonssak.

Men sjekk innboforsikringen din. Nå du først har en enhet som har tatt skade, kan det også være at det innen kort tid også kan være annet i huset som får symptomer, selv om det fungerer akkurat nå. Ta kontakt med forsikringsselskap og hør hva de i første omgang anbefaler og krever.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, NULL said:

Helst? Det vil være viktigere å ha et mellomvern enn bare et finvern. Effekten av finvern blir fort heller liten uten mellomvern. I verste fall kan det utgjøre en større risiko å ha finvern uten mellomvern enn å ikke ha noe.

Finnes kombinerte grov- og mellomvern.

Har jeg ikke hørt om før.

Uansett så behøves det en del meter kabel mellom grovvernet og mellomvernet for at det skal ha den tilsiktede effekten. Fordi den strømtoppen som dundrer på grovvernet vil komme seg forbi og forsterkes noen meter senere. Det er der du skal ha finvernet. Jeg kan ha misforstått noe, da det var en elektriker som fortalte litt om forskjellige typer vern. Så ikke ta det jeg sa om distansen helt for god fisk før du har forhørt deg.

Men, jeg tror jeg kanskje kan ha den riktige forståelsen.

Endret av G
Lenke til kommentar
43 minutes ago, G said:

Har jeg ikke hørt om før.

Uansett så behøves det en del meter kabel mellom grovvernet og mellomvernet for at det skal ha den tilsiktede effekten. Fordi den strømtoppen som dundrer på grovvernet vil komme seg forbi og forsterkes noen meter senere. Det er der du skal ha finvernet. Jeg kan ha misforstått noe, da det var en elektriker som fortalte litt om forskjellige typer vern. Så ikke ta det jeg sa om distansen helt for god fisk før du har forhørt deg.

Men, jeg tror jeg kanskje kan ha den riktige forståelsen.

Mellom tradisjonelle vern skal det være noen meter med ledning ja. Samme gjelder mellom finvern og mellomvern. Et element å tenke på for dem som har mye teknisk utstyr montert rett ved siden av sikringsskapet i teknisk rom*. Hvordan disse kombinerte vernene fungerer vet jeg ikke. Bare konstaterer at de finnes. Mulig det her også er en forskjell for hvordan det brukes i TN vs IT-nett.

Grovvern er i mange installasjoner i kombinasjon med lynavleder slik jeg har forstått det. 

Ja, spenningen kan være høyere etter overspenningsvernet. 

(* Her jeg nok selv av dem som "synder", av praktiske årsaker...)

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, NULL said:

Grovvern er i mange installasjoner i kombinasjon med lynavleder slik jeg har forstått det. 

Ja, spenningen kan være høyere etter overspenningsvernet. 

(* Her jeg nok selv av dem som "synder", av praktiske årsaker...)

 

Interessant. Er dette som et forsøk på at spenning ikke skal vandre inn i husets strømnett i det lynet farer til jord via lynavleder?

Pleier lynavleder å jordes til samme jordingspotensial, eller kan det krype inn i husets ringjord rundt grunnmuren igjen etter at lynet har vandret til jord via grunnen så inn i kobberet? Jeg kan lite om dette.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...