Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Egentid når man har barn


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt pappa og er veldig glad for det. Han er nå ca 2 måneder gammel.
Han krever mye oppmerksomhet og tar naturlignok nesten all tiden til både meg og kona, utenom når jeg er på jobb.

For å ikke bli helt koko og miste seg selv helt foreslo jeg for kona at vi begge prøver å planlegge for at vi begge skal kunne ha ca 3 timer egentid iløpet av uka. Jeg tenker eksempelvis å kunne avsette 3 timer i uka til gaming(med spill som tåler kjappe avbrytelser som "Kan du gi meg en gulpeklut?").

Jeg har fortalt om dette, og noen blir overrasket over at jeg kun har 3 timer "fri" i uka.
Andre er overrasket over at jeg i det heletatt har tid til gaming som småbarnsforelder.

Hva mener dere om ordningen? ? Og ikke minst, hvilke erfaringer har dere som foreldre med egentid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes 3 timer i uka var lite.

Gjør mitt etter kl 8 hver dag. Om det er med fruen eller ikke. Så er det den tiden som står til disposisjon for å gjøre det vi vil uten å følge med på barnet.

De 2 første årene var det sporadisk, men nå har jeg ikke en dame som trenger at jeg står oppå henne sammen med barnet hvert sekund. Så vi har fordelt det slik det føltes naturlig.. Noen uker hadde jeg barnet 90% av våkentiden da vi var hjemme..Andre ganger bare et par timer..  Vi lot ikke det at vi hadde barn "stå i veien" for at vi har et liv med venner og familie også. Ville man ut å lufte seg med venner så var ikke det problem..Ville man være inne alle sammen og mose oss i sofaen så gjorde vi det.

 

Barna avskyr oss ikke akkurat, Så tror vi hadde en helt grei løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Jeg jobber turnus, og jeg har en god del kveldsvakter i løpet av uken. Derfor har jeg vanligvis mye alenetid på formiddagen når fruen er på jobb, og ungene er på skolen. Nå i disse corona-tider er alt dette snudd på hodet, så jeg merker godt tapet av alenetid. Heldigvis har vi et ganske stort hus, slik at vi kan spre oss litt, og vi slipper å føle at vi trør opp på hverandre. 

Endret av Slettet+981234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor mye tid dere trenger hver er individuelt. Det du derimot må tenke på at det fort blir mor som "gjør mest" hvis du jobber osv. så det kan være en forventning om at du stiller opp mer enn henne mår du først har fri. Sagt på en annen måte, det kan være fornuftig at hun får mer egentid enn deg når dere begge er hjemme.

Likeså: dere må gjøre ting sammen! Det er lett å bli så fastlåst i barn og egentid at dere glemmer av deres eget forhold.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (57 minutter siden):

Med jobb og barn kan man bare glemme egentid de neste 5-6 år, til de begynner å lage sin egen mat og klare seg litt sjøl. Sånn er det å få barn. Egentlig de neste 18 år, til de flytter ut i egen leilighet. Da får man egentiden tilbake.

Har du barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Har ikke barnet en mor? Kvinner er evolusjonært tilpasset alt som har med småbarn å gjøre. Mens kvinner normalt føler seg som plommen i egget sammen med småunger, er det langt mer stressende for menn. Menn og kvinner kan ikke komme unna hvordan naturen har frembragt oss fra tidenes morgen. Glem ideologi og feminisme og samfunnets forventninger til likestilling, ta tilbake livet ditt, enten du er kvinne eller mann.

Lenke til kommentar
Miri skrev (19 timer siden):

Har ikke barnet en mor? Kvinner er evolusjonært tilpasset alt som har med småbarn å gjøre. Mens kvinner normalt føler seg som plommen i egget sammen med småunger, er det langt mer stressende for menn. Menn og kvinner kan ikke komme unna hvordan naturen har frembragt oss fra tidenes morgen. Glem ideologi og feminisme og samfunnets forventninger til likestilling, ta tilbake livet ditt, enten du er kvinne eller mann.

Jepp.

Kvinner utskiller kjemiske stoffer ifbm fødsel som gjør at de ikke har behov for den samme mengden søvn i en lengre periode.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 9.5.2020 den 17.23):

Hvor mye tid dere trenger hver er individuelt. Det du derimot må tenke på at det fort blir mor som "gjør mest" hvis du jobber osv. så det kan være en forventning om at du stiller opp mer enn henne mår du først har fri. Sagt på en annen måte, det kan være fornuftig at hun får mer egentid enn deg når dere begge er hjemme.

Likeså: dere må gjøre ting sammen! Det er lett å bli så fastlåst i barn og egentid at dere glemmer av deres eget forhold.

Tja, jeg er uenig.
Jeg jobber nå, og hun har permisjon. Slik jeg ser det, har hun ikke fri - vi har begge jobb. Min jobb er den vanlige, og hennes jobb(mens min jobb pågår) er å passe barnet.

Det betyr selvsagt ikke at jeg kan ha fri når jeg kommer hjem, men at de resterende timene vi har hjemme etter jobb, og helgene, bør deles omtrent likt hva angår barnepass og husarbeid.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 12.5.2020 den 9.35):

Tja, jeg er uenig.
Jeg jobber nå, og hun har permisjon. Slik jeg ser det, har hun ikke fri - vi har begge jobb. Min jobb er den vanlige, og hennes jobb(mens min jobb pågår) er å passe barnet.

Det betyr selvsagt ikke at jeg kan ha fri når jeg kommer hjem, men at de resterende timene vi har hjemme etter jobb, og helgene, bør deles omtrent likt hva angår barnepass og husarbeid.

Greit du er uenig med mitt synspunkt. Er dog ikke sikkert hun er enig med deg. Men det er nå noe dere må finne ut av.

Jeg snakker kun av egen erfaring, og den tilsier at dama har et ganske stort behov for å hente seg inn. Da i de første månedene spesielt. Dog var det vanligvis hun som sto opp om natta for å ordne mat og slik siden jeg jobbet. 

Greia er at slike fordelinger er veldig person -og situasjonsavhengig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...