Gå til innhold

Er IT-bransjen overmettet i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
koans skrev (20 timer siden):

hvor mange søknader er det i gjennomsnitt per en stilling som for eksempel back-end/front-end/ full-stack? 

Dette gir ikke svar på det du spør om. At man får en mengde søknader av ukvalifiserte søkere betyr på ingen måte at it-bransjen er overmettet. Ei heller er søkere som allerede har en relevant jobb og som flytter på seg en indikasjon på et overmettet marked.

Forøvrig er det ledige stillinger veldig mange steder. Det betyr antagelig at det ikke er nok folk til de jobbene som finnes.

Lenke til kommentar

Nå er IT-bransjen et veldig bredt begrep, men om du tenker på utviklere (programmerere) i byene, så er det i hvertfall et skrikende behov. I bergen er det jevnt over 100 ledige utvikler-stillinger, og i oslo kan det tallet gjerne mangedobles. Alle bedrifter sliter med å få tak i utviklere, og søkere kan som regel velge og vrake i stillinger. 

En kollega sa til meg at dersom en utvikler ikke klarte å få seg jobb i disse dager, var det utvikleren som gjorde noe feil. Det skal mye til for å ikke få seg jobb som utvikler, enten du er nyutdannet, erfaren, eller kanskje ikke utdannet i det hele tatt.

 

Kort sagt; om du med overmettet tenker på at det er for mange søkere i forhold til antall jobber, så er det definitivt ikke overmettet. IT-bransjen hyler av sult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Kort sagt; om du med overmettet tenker på at det er for mange søkere i forhold til antall jobber, så er det definitivt ikke overmettet. IT-bransjen hyler av sult.

Det vil bli betraktelig mindre hyling fremover når konkurser og en kollapset kronekurs gjør seg gjeldende.

Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (9 minutter siden):

Det vil bli betraktelig mindre hyling fremover når konkurser og en kollapset kronekurs gjør seg gjeldende.

Kanskje til en viss grad, men neppe betydelig mindre. IT-bransjen er en av bransjene som er minst påvirket av både oljepris og coronavirus.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Kajac said:

Kanskje til en viss grad, men neppe betydelig mindre. IT-bransjen er en av bransjene som er minst påvirket av både oljepris og coronavirus.

Hvordan da? Vi er avhengig av resten av næringslivet også. Det er ofte de vi lager tjenester for. Så om økonomien går til helvette så vil man merke det godt i IT bransjen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (12 minutter siden):

Hvordan da? Vi er avhengig av resten av næringslivet også. Det er ofte de vi lager tjenester for. Så om økonomien går til helvette så vil man merke det godt i IT bransjen også.

Nettopp, noe av det første som kuttes er nye IT investeringer.

Endret av Rasjonelt
Lenke til kommentar
xaco skrev (47 minutter siden):

Hvordan da? Vi er avhengig av resten av næringslivet også. Det er ofte de vi lager tjenester for. Så om økonomien går til helvette så vil man merke det godt i IT bransjen også.

 

Rasjonelt skrev (37 minutter siden):

Nettopp, noe av det første som kuttes er nye IT investeringer.

Jeg er uenig. Joda, om hele økonomien kollapser vil det selvfølgelig gå ut over alle, inkludert IT-bransjen. Men det er en annen problemstilling. Ang corona-epidemien er det så langt kun enkelte bransjer som har blitt unormalt hardt rammet. IT-bedrifter som leverer løsninger til denne delen av markedet vil gjerne merke noe. Andre deler av IT-bransjen merker ingen ting.

Samtidig vil jeg si at IT-løsninger er viktigere enn noen gang nå som vi står midt i "corona-krisen", der alle skal jobbe hjemmefra, og selvbetjeningsløsninger og stabile tjenester via Internett er viktig. De bedriftene som velger å kutte i IT-investeringene sine nå skyter seg bokstavlig talt i hodet med en kanon.

 

Uansett er det ikke dette trådstarter spør om. IT-markedet er ikke mettet, og vil neppe bli det med det første.

Lenke til kommentar

Bare vent, dette er i startfasen enda. De fleste sier det blir verre enn 08. Enkelte antyder på nivå med 29. Det går helt sikkert over, etterhvert, men smittetoppen sies å være 3-6 måneder unna enda. Når det er sagt så er vel ikke IT det verste å sitte i. Sikkert økende oppdrag for enkelte som drifter løsninger opp mot gjemmekontor løsninger. Og datatrafikk/ serverbruk går vel gjerne opp i slike tider også når folk har ekstremt mye tid ledig. Maskinparken, servere og nettverk må til enhver tid være oppe å gå, og noen må sørge for dette.

Lenke til kommentar
On 3/22/2020 at 12:45 PM, Rasjonelt said:

Det vil bli betraktelig mindre hyling fremover når konkurser og en kollapset kronekurs gjør seg gjeldende.

Det er ikke innlysende for meg hvorfor svak krone skulle ramme IT-bransjen. Kan du utdype? Det første som slår meg er at outsourcing blir mindre gunstig, importbedrifter blir mer presset, eksportbedrifter får blod på tann.

Jeg mangler harde tall på hvilke sektorer som genererer arbeid for norsk IT-bransje, men 3/4 av timene til arbeidsplassen min er offentlig sektor (siste 1/4 statseide selskaper), og en bedrep i Accenture fortalte meg 2/3 av timene deres i Oslo er offentlig sektor eller statseide selskap. 

Lenke til kommentar

IT bransjen konkurrerer internasjonalt, så svakere korne er fordel. Selskapet jeg jobber i har 30-40% av inntekten vår priset i NOK, men mot kunder i andre nordiske land, og våre priser har falt ganske mye mot markedene de kundene sitter i siden nyttår, som er fordel oss akkurat nå. Det øker selvfølgelig konkurransekraft mot outsourcing til utlandet for de som driver i konsulentmarkedet.

Vi jobber mot finansnæringen som også holder hjulene i gang. Det vi ser herfra som problematisk er at kundene våre er blitt mindre effektive, og beslutningsprosesser er stoppet opp. Så selv om kundemassen vår er solide og har penger lenge enda, så uteblir nye ordre. Kan bli en tøff høst og vinter hvis det ikke løser seg opp.

Var litt sånn under finanskrisen også. Høsten 2008 og inn i første halvår 2009 mens det sto på som værst var det "business as usual", mens nedturen kom ca 9mnd senere pga etterslep i innkjøpsprosesser hos kundene våre.

 

On Topic: Er IT bransjen overmettet? Definitivt ikke, den har skreket etter kompetente folk i 4-5 år nå. Kan være det blir litt roligere i nær fremtid, med en bunn mot slutten av året, men at det er for mye folk over tid ser jeg ikke for meg.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...