Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Corona, permittering og to jobber


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to jobber, hvor den ene er kontorjobb og den andre i restaurant. Begge jobbene er i 100% hver.

Nå er det slik at vi blir permittert fra jobb (restaurant), hvordan blir dette ift å søke om dagpenger osv for jobb nr 2?

Kontorjobben går som vanlig, det er kun restaurantjobben som vi blir permittert fra.

 

Noen som vet? (Vanskelig å få tak i NAV)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagpenger beregnes ut fra hvor mye tapt arbeidstid du har sammenholdt med din vanlige arbeidstid. Vanlig arbeidstid kan iht. dagpengeforskriften ikke overstige 40 timer per uke. Som hovedregel vil dette si at du ikke kan arbeide mer enn 20 timer per uke, men det er foreslått et "coronaunntak" fra 50%-regelen, så kravet blir at du har tapt 40 % av vanlig arbeidstid. Hvis du arbeider mer enn 24 timer per uke kvalifiserer du ikke for dagpenger. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
krikkert skrev (På 23.3.2020 den 11.58):

Dagpenger beregnes ut fra hvor mye tapt arbeidstid du har sammenholdt med din vanlige arbeidstid. Vanlig arbeidstid kan iht. dagpengeforskriften ikke overstige 40 timer per uke. Som hovedregel vil dette si at du ikke kan arbeide mer enn 20 timer per uke, men det er foreslått et "coronaunntak" fra 50%-regelen, så kravet blir at du har tapt 40 % av vanlig arbeidstid. Hvis du arbeider mer enn 24 timer per uke kvalifiserer du ikke for dagpenger. 

Aha, tusen takk for svar :)

Gjelder det samme regler dersom man eier AS og må permittere seg selv?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gjelder samme regler dersom man blir 50 % permittert fra en fulltidsstilling som arbeidstaker, og samtidig "jobber" i eget AS hvor man ikke er registrert i aa-registeret og ikke tar ut lønn eller utbytte?

Hvis jeg skjønner reglene riktig, så vil man jo kunne komme innenfor regelverket ved å sjonglere med arbeidstiden til sin egen fordel? 

Et eksempel er å jobbe fulltid annenhver uke i fulltidsstillingen (som blir 50 %) og det samme i ASet, slik at jeg jobber veldig mye annenhver uke og ingenting annenhver uke. Samlet sett jobber jeg like mye, men den ene varianten gir meg dagpenger og den andre ikke? 

Lenke til kommentar
unreliable skrev (19 minutter siden):

Men om jeg i praksis ikke jobber noe i uke 2, men gjør alt arbeidet i uke 1? Da vil jeg få dagpenger?
Selv om antall timer jobbet er det samme, (f. eks. 80 & 0 i stedet for 40 & 40)? 

Meldekortene varer i to uker av gangen og da ser man hele den perioden under ett. Men hvis du jobber to uker på og to uker av så vil man tjene på det som du sier.

Hvis man har tre meldekort hvor man går over grensen så stanses dagpengene. Man kan selvfølgelig søke gjenopptak hvis dette skjer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...