Gå til innhold

Bare litt skriblerier om Mike Mentzers treningsrutine


Anbefalte innlegg

Heisann igjen alle, når jeg først begynte å trene så visst jeg ikke hvordan jeg skulle trene og noen år senere så kom jeg over heavy duty h.i.t-treningsrutine fra mike mentzer, det handlet kort og greit om å trene bare 1-2 sett på hver muskelgruppe hver 4 dag eller sjeldnere da, og så skulle man løfte 2 sekunder opp og 4 sekunder ned og holde i 1-2 sekunder, sånn at i følge han trener man postiv, statisk og eksentrisk del av styrken, og så lagde han et annet program hvor man skulle trene enda sjeldnere enn hver 4 dag, altså gjerne hver uke eller hver 14 dag, på denne måten lagde man et så lite innhull i restutisjonsevnen som mulig, altså at man ikke lager et hull i den mer enn absolutt nødvendig, men jeg prøvde begge rutinene i flere år uten resultater i det hele tatt, det skal sies nå at jeg er mye bedre trent enn en jeg var og kanskje responderer mer og bedre på så intensivt program, jeg glemte å si at det var gjerne 6-8 repetisjoner på overkroppen og 8-15 på bena og rundt 8-12 på magen eller noe, men nedenfor har jeg oppsummert litt om hva jeg mener selv er galt med disse programmene fra han i følge min egen erfaring og logikk:

 

1. Langsom løfting, holding og senking; jeg vil tørre å påstå at mer eksplosiv trening er mye effektivere siden det aktiverer, kanskje litt dumt ord for det, men løfter man raskt så tar det bedre på alle muskelfibrene istedet for å halvveis aktivere de med langsom løfting

2. Isolasjonsøvelser; det skal sies at det programmet han hadde med en treningsfrekvens på hver 7-14 dag, inneholdt bare basisøvelser fordi dette programmet skulle være best for de som sliter med å bygge musker, jeg er forsåvidt ikke enig i at det finnes typer som har naturlig vanskelig for å bygge muskler, det er bare snakk om å løfte tungt nok så man tvinger hele muskelen til å vokse, nettopp, å trene veldig strikt opp og ned ville jo gjøre dette vanskeligere og når man isolerer muskler så vokser de generelt dårligere også og når man trener isolert hver muskel så vil kondisjonen generelt bli dårligere også siden det er mye lettere enn basisøvelser, jeg ser egentlig ikke vitsen med isolasjonsøvelser i det hele tatt, effekten større øvelser har på hele kroppen er mye mye mer og jeg har funnet ut den siste tiden spesielt og siste årene, at jeg kan fint trene samme muskelene hver dag og fortsatt vokse, jeg tror mer på å faktisk trene hver muskel hver dag, på den måten tvinger man frem mer vekst, repetisjonsantantallet han anbefalte for hver øvelse er forsåvidt greit, men jeg ville personlig ikke henge meg opp i at jeg skal gjøre et visst antall hver gang jeg trener, det er ikke poenget, poenget med trening er å overbelaste en muskel så den tvinges til å vokse

3. Han anbefalte hovedsaklig at kostholdet skulle være karbohydrater, men når mennesket lever naturlig, så spiser det bare kjøtt, da refererer jeg til innfødte som lever et naturlig liv i skogen, de spiser ikke fisk engang, bare villsvin, kylling og egg, kanskje litt grønnsaker, så tipset fra mike mentzer om å spise hovedsaklig karbohydrater, stemmer overhodet ikke med virkeligheten, det er proteiner som gjelder, men selvfølgelig spiser jeg poteter og så videre for å ikke gjøre maten for dyr hjemme og det smaker godt også forsåvidt

4. Antall sett, nå kan man vokse på 1-2 sett, ihvertfall litt, men det går raskere med flere, det viser ihvertfall all erfaringen min og samtidig da så minsker man kroppsfettet lettere også jo flere sett man gjør, ikke at det skal gå utover intensiteten selvfølgelig, arnold likte å gjøre mange, men enkelte av treningspartnerne hans likte å gjøre ferre, men du ser igjen, arnold var jo best

 

... legg gjerne til mer informasjon selv eller kommenter :)

Endret av Empress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...