Gå til innhold

Hjelp til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gammel Black Refinery som ikke henger helt med lenger når barna spiller Apex Legends mm. Konfigurasjonen er:

Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155, ATX
CPU: Intel i5-2500K
CPU kjøler: ARCTIC COOLING FREEZER 13 PRO
Skjermkort: MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x4GB
Strømforsyning: 650W

Kunne tenkt meg å oppgradere, men er litt usikker på om jeg også må bytte hovedkortet for å få utbytte av oppgraderinger.

1)  Det er først og fremst grafikkkortet som begrenser etter det jeg forstår, og da tenker jeg at et 1660 eller 2060 kort kunne vært aktuelt.

-          Vil jeg med mitt hovedkort kunne utnytte disse ”nye” grafikkortene?

-          Og, i så fall vil gjerne et slikt:

o   GIGABYTE GeForce GTX 1660 SUPER OC - 6GB GDDR6 RAM gjøre susen, eller et slikt

o   Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G, om ikke det blir overkill

2)      Men – bør jeg også oppgradere CPU – og kan jeg det med mitt hovedkort?

-          I så fall er det vel Intel Core i5-9400F som er aktuell

-          Eller bør jeg gå for i5-9600 eller en i7?

3)      Neste er så minne – bør jeg oppgradere? Men her begrenser vel hovedkortet til DDR3 og 1600MHz?

-          Kjøpe 8 GB til med DDR3 1600 MHz

-          Eller oppgradere hovedkort og kjøpe 16 GB DDR4 2666MHz?

Setter stor pris på litt hjelp her slik at jeg ikke gjør lite optimale oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (10 minutter siden):

Skal du bytte CPU (noe du bør gjøre) må også hovedkort og minne oppgraderes til rintig socket DDR4 RAM.

Skal jeg være helt ærlig ville jeg bare kjøpt helt nytt, da PCen er så pass gammel.

:)

 

Hei - for å oppgradere minne forstår jeg at jeg må bytte hovedkort - men også om jeg kun oppgraderer CPU?

Lenke til kommentar
Kjetso skrev (7 minutter siden):

Hei - for å oppgradere minne forstår jeg at jeg må bytte hovedkort - men også om jeg kun oppgraderer CPU?

Ja, 2500k bruker LGA1155 socket som kun støtter DDR3 minne. 
 

Alle prosessorer etter LGA 2011-3 socket (dvs 5820k og oppover) bruker DDR4 minne, det vil si alt fra 5820K og oppover hos intel, og alle Ryzen prosessorer fra AMD bruker hovedkort som kun støtter DDR4 minne.

På maskinen du har i dag må derfor både minne, hovedkort og prosessor oppgraderes samlet, selv om du bare har tenkt å oppgradere en av tingene. 

Du nevner ikke harddisk, eller sertifisering på PSU, men siden det er en eldre PC regner jeg med at den bruker HDD og at PSU muligens snart lever på overtid.

Derfor er det så mye som må byttes om du først skal oppgradere, som er grunnen til at jeg heller ville vurdert nytt bygg. Det er en litt større utgift nå, men til gjengjeld slipper du bottleneck og får en PC som varer lengre før du trenger å oppgradere igjen :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På ‎20‎.‎03‎.‎2020 den 23.28):

Ja, 2500k bruker LGA1155 socket som kun støtter DDR3 minne. 
 

Alle prosessorer etter LGA 2011-3 socket (dvs 5820k og oppover) bruker DDR4 minne, det vil si alt fra 5820K og oppover hos intel, og alle Ryzen prosessorer fra AMD bruker hovedkort som kun støtter DDR4 minne.

På maskinen du har i dag må derfor både minne, hovedkort og prosessor oppgraderes samlet, selv om du bare har tenkt å oppgradere en av tingene. 

Du nevner ikke harddisk, eller sertifisering på PSU, men siden det er en eldre PC regner jeg med at den bruker HDD og at PSU muligens snart lever på overtid.

Derfor er det så mye som må byttes om du først skal oppgradere, som er grunnen til at jeg heller ville vurdert nytt bygg. Det er en litt større utgift nå, men til gjengjeld slipper du bottleneck og får en PC som varer lengre før du trenger å oppgradere igjen :) 

Takk Rotta!

Har ikke oppdatert med de siste årene, så dette med forskjellig socket hadde jeg ikke fått med meg.

Som jeg skrev inne på "Den Perfekte PC-pakke" så forsøkte jeg i gå et GTX 1070 skjermkort - men følte ikke det gjorde så stor forskjell. Tror prosessoren er flaskehals, da den gikk i 100% ytelse. Blir da til at jeg gjør full oppgradering, og har kjøpt følgende:

- ASUS ROG Strix B450-F GAMING

- AMD Ryzen 5 3600X

- Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 2x8GB

Prøver i første omgang med GTX 1070 kortet før det evnt oppgraderes.

Endret av Kjetso
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetso skrev (8 timer siden):

Takk Rotta!

Har ikke oppdatert med de siste årene, så dette med forskjellig socket hadde jeg ikke fått med meg.

Som jeg skrev inne på "Den Perfekte PC-pakke" så forsøkte jeg i gå et GTX 1070 skjermkort - men følte ikke det gjorde så stor forskjell. Tror prosessoren er flaskehals, da den gikk i 100% ytelse. Blir da til at jeg gjør full oppgradering, og har kjøpt følgende:

- ASUS ROG Strix B450-F GAMING

- AMD Ryzen 5 3600X

- Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 2x8GB

Prøver i første omgang med GTX 1070 kortet før det evnt oppgraderes.

Om CPU kjører på 100% så bottlenecker den. 
Kun GPU som bør kjøre på 100%, gjør ikke GPU det skyldes det alltid en av to ting 1) at spiller/programmet ikke krever mer ytelse, eller 2) at andre komponenter bottlenecker :) 

Tror ny CPU og minne bør gjøre susen ja :) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 22.3.2020 den 18.34):

Om CPU kjører på 100% så bottlenecker den. 
Kun GPU som bør kjøre på 100%, gjør ikke GPU det skyldes det alltid en av to ting 1) at spiller/programmet ikke krever mer ytelse, eller 2) at andre komponenter bottlenecker :) 

Tror ny CPU og minne bør gjøre susen ja :) 

 

Når det står (OC)* bak alle støttede minner over 2666MHz for hovedkortet ASUS ROG Strix B450-F GAMING betyr det at jeg ikke i utgangspunktet får utnyttet de minnebrikkene jeg har kjøpt på 3600Mhz?

Bør jeg returnere hovedkortet og i stedet kjøpe MSI Tomahawk** som tilsynelatende støter 3600MHz utifra spesifikasjonene? 

*) 4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC,

**) For AMD Ryzen Gen3 (R5/R7/R9) 2667/2800/2933/3000/3066/3200/3466/3600/3733/3866/4000/4133 by A-XMP OC mode

 

Lenke til kommentar
Kjetso skrev (32 minutter siden):

 

Når det står (OC)* bak alle støttede minner over 2666MHz for hovedkortet ASUS ROG Strix B450-F GAMING betyr det at jeg ikke i utgangspunktet får utnyttet de minnebrikkene jeg har kjøpt på 3600Mhz?

Bør jeg returnere hovedkortet og i stedet kjøpe MSI Tomahawk** som tilsynelatende støter 3600MHz utifra spesifikasjonene? 

*) 4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC,

**) For AMD Ryzen Gen3 (R5/R7/R9) 2667/2800/2933/3000/3066/3200/3466/3600/3733/3866/4000/4133 by A-XMP OC mode

 

Nei, den støtter 3600mhz.

Alle minnebrikker du kjøper som er over 2133mhz er oc, og må overklokkes ved å manuelt skru på xmp profilen som følger med minnebrikkene.

Det er kun leverandørene som oppgir informasjonen ulikt antar jeg. Ingen forskjell på 3600mhz og 3600mhz oc, begge er standard brikker som er overklokket til 3600mhz.

Enkelt forklart når man kjøper minne med høy frekvens betaler man for minnebrikker som er garantert å kunne overklokke og kjøre stabilt på angitt hastighet. I tillegg til at de leveres med en ferdig xmp profil, så man slipper å konfiguere frekevens, voltage og timings som kan være tricky.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, delene (hovedkort, CPU og minne) kom raskt og ble umiddelbart installert. 

PCen har fungert bra deretter ? - men jeg har hatt ett par irriterende problem (som det nå ser ut til at jeg har fikset). 

Maskinen brukte litt tid på å starte opp (ca 40 sek) - men etter at Windows har startet og jeg har logget inn virket det som noe henger. Om jeg går på Windows knappen og trykker på brukeren for å få mulighet til å bytte bruker så kommer ikke dette valget opp før etter 1-2 minutt. Men, om jeg trykker ctrl-alt-del så får jeg mulighet til å bytte bruker umiddelbart. Rart og irriterende.

Så - når jeg skrudde av PCen ved Win-knapp og avslutt så stod den lenge og hang på dette skjermbildet, før skjermen ble blå og "hjulet" begynte å snurre. Dette kunne ta 2-3 minutt. Ikke kritisk - men veldig irriterende.

Det rare var at dette ble verre om jeg gikk i BIOS og satte minnet til 3600 (som det jeg har er). Da kunne oppstarten ta opp mot 5 min før jeg kunne bytte bruker - og avslutningen 7-8 min. Begynte da å lure på om dette hadde noe med minne å gjøre og om det ikke var kompatibelt.

Søkte og forsøkte alt som finnes på GOOGLE uten resultat.

Men nå i dag tenkte jeg å sjekke om det var en hardware feil - så tok jeg og koblet ut alt av disker, skjermkort, minnekortleser, lyd, USD kontakter mm og bootet til BIOS - gikk raskt. Satte i skjermkort, 2 SDD, 1 HDD ++ og alt startet raskt og uten tid å vente på å bytte bruker - og avslutningen gikk også raskt. Heller ikke noe problem å sette minnet til 3600 i BIOS

Fant så ut at det ser ut som en minnekortleser fra Aksa (med 5 slotter for kort og en USB slot) var synderen. Denne kobles til en USB kontakt på hovedkortet. Med denne koblet til oppstod problemet igjen. Så - så enkel var løsningen. Men, denne har ikke skapt problemer før....kan det være kompabilitetsproblemer med hovedkortet? - høres nå rart ut. Har koblet det ut, så om jeg trenger det så får jeg heller kjøpe ny.

Nå starter PCen på 30 sek (og da klar til å bytte bruker) og avslutter på 23 sek - noe jeg synes er helt OK.??

MEN - to spørsmål til slutt: 

Mange anbefaler å skru av Fast Boot i BIOS og Fast StartUp i Window.
Når jeg nå enabler på Fast Startup i Win10 så starter PCen på 25 sek (5 sek raskere) og avslutter på ett par sekunder.
Om jeg i tillegg enabler Fast Boot i Bios starter PCen på 20 sek (enda 5 sek raskere) og avslutter fortsatt på ett par sek.

Spørsmålene er da:

- Er det anbefalt å enable eller disable Fast StartUp - virker litt ubarmhjertelig den raske nedstengningen? Jeg lever godt med tiden det tar å starte/nedstenge uten denne enablet.

- Og hva med Fast Boot - best å disable?

-----------------------

- ASUS ROG Strix B450-F GAMING

- AMD Ryzen 5 3600X

- Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 2x8GB

- ASUS GTX 1070 6GB

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kjetso said:

Har du enablet Fast Boot og FastStartUp?

Ikke som jeg kan huske, mulig den automatisk er enabled I BIOS. Ikke gjort noe i Windows.

Har dog googlet meg frem til hva fast boot I Windows gjør og den går basically I dvale og det er noe jeg ikke vil i og med hvor ustabil Windows er med dvale.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...