Gå til innhold

Hva er lønnen innenfor IT-Sikkerhet/CyberSecurity/Penetration Testing i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste tipset du kan få er å ikke velge yrke basert på forventet lønn. Alle IT retninger kan bli godt betalt hvis du blir god, men du blir ikke god hvis du ikke er interessert i faget og teknologiene. Etter du har 5 års erfaring som selvstendig konsulent (uansett IT fag område) er 1mill fult innen rekkevidde. 

Men for din egen del, IKKE velg studie basert på lønn. Hvis du har andre interesser bør du utforske de, ellers kommer du til å kjede deg ihjel på universitetet og hvis du kommer deg gjennom det, så kjeder du deg på jobb.

Lenke til kommentar

 LordjOX forklarer det ganske bra, mange utgifter å forholde seg til, i tillegg så nevner han ikke at selvstendig næringsdrivende ikke har rett på dagpenger, så hvis du av en eller annen grunn ikke kan jobbe, så man må spare opp en buffer der i tillegg. Så å sitte igjen med 1mill minus skatt etter et år er ikke selvsagt. 

 

Uansett, det er på siden av poenget jeg prøvde å frem i forrige post. Trådstartet kan fint tjene mer enn 900k uansett hvilken IT retning hen velger. 

Lenke til kommentar
officialbro skrev (6 timer siden):

tillegg så nevner han ikke at selvstendig næringsdrivende ikke har rett på dagpenger

De fleste selvstendige konsulenter er ikke teknisk sett selvstendig næringsdrivende. De har et AS hvor de selv er ansatt. Det er også det LordjOX skriver. Da har man like stor rett på dagpenger som alle andre fast ansatte.

LordjOX sine tall på total fakturering pr år er også meget konservative synes jeg. Man skal ha veldig lite oppdrag for å kun fakturere 1.45M pr år.

Forøvrig mener jeg det blir litt vanskelig å dra inn selvstendige konsulenter her. Innenfor f.eks. programmering er selvstendige konsulenter veldig vanlig, men innenfor de områdene TS nevner et det mye mindre vanlig. Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes eller er mulig, men det er nok vanskelig om man ikke har et stort kontaktnett. Han snakker også om områder hvor det er vanlig med korte oppdrag og det vil fort medføre mye overhead om man er selvstendig.

Når det gjelder lønnsnivå så er ikke 900K urealistisk med en del års erfaring. Hvorvidt man får noe særlig igjen for Master- eller Doktorgrad ved jeg ikke. Mastergrad er dog veldig kjekt når man skal søke jobb med lite/ingen erfaring.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
On 3/22/2020 at 4:32 AM, officialbro said:

 LordjOX forklarer det ganske bra, mange utgifter å forholde seg til, i tillegg så nevner han ikke at selvstendig næringsdrivende ikke har rett på dagpenger, så hvis du av en eller annen grunn ikke kan jobbe, så man må spare opp en buffer der i tillegg. Så å sitte igjen med 1mill minus skatt etter et år er ikke selvsagt. 

 

Uansett, det er på siden av poenget jeg prøvde å frem i forrige post. Trådstartet kan fint tjene mer enn 900k uansett hvilken IT retning hen velger. 

LordjOX nevner ikke at MVA er en slik ting som praktisk talt ikke finnes i B2B-markedet.

Vi er enige om at 900K er oppnåelig, ja, men jeg mener det er langt mer oppnåelig enn du gir inntrykk av. Samtidig påpeker nirolo her at akkurat informasjonssikkerhet er en vanskeligere nisje å drive selvstendig, og det er en oppfatning jeg deler med ham.

Lenke til kommentar
nyansattnr5 skrev (2 timer siden):

LordjOX nevner ikke at MVA er en slik ting som praktisk talt ikke finnes i B2B-markedet.

Usikker på hva du legger i det, men det er vel ikke helt riktig? Med noen unntak som undervisning og eksport er det mva på det aller meste. Hvis jeg jobber 100 timer a 1000 kr så er fakturaen på 125.000 - dvs man legger på mva.

Lenke til kommentar
9 hours ago, nirolo said:

Usikker på hva du legger i det, men det er vel ikke helt riktig? Med noen unntak som undervisning og eksport er det mva på det aller meste. Hvis jeg jobber 100 timer a 1000 kr så er fakturaen på 125.000 - dvs man legger på mva.

MVA utgjør ingen kostnad for bedrifter. Selv om du fakturerer 125 000 til en bedrift som er kunde av deg, trenger de i realiteten kun betale 100 000.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva

Endret av nyansattnr5
Lenke til kommentar
nyansattnr5 skrev (1 time siden):

MVA utgjør ingen kostnad for bedrifter. Selv om du fakturerer 125 000 til en bedrift som er kunde av deg, trenger de i realiteten kun betale 100 000.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva

Jeg vet hvordan det fungerer - jeg tolket nok bare det du skrev feil. Fradraget for inngående mva får man først når man betaler inn mva til skatteetaten, ikke ved forfall av faktura. Men dette er vel bare nok et eksempel på at vi snakker forbi hverandre. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 3/20/2020 at 10:02 PM, ItMannen said:

Hva er lønnsforskjellene mellom de som har bachelor, master og doktorgrad?Kan man tjene over 900k? Vurderer IT sikkerhet i NTNU Gjøvik, men hvis lønnen er lav så vil jeg helst ikke.

 

Hvis du virkelig vil finne ut dette, kan du bitte tennnene sammen og slå opp Mnemonic og Watchcom sine ansatte på skattelistene.

Endret av nyansattnr5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...