Gå til innhold

75-åringens elbil får strøm fra tresprit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, metanol kan være et bedre alternativ enn hydrogen p. g. a. sikkerheten.

Samtidig er metanol et fleksibelt drivstoff, som kan kombineres med batterier, som i denne artikkelen, men kan også brukes i motorer direkte.

Metanol er i utgangspunktet billig, ved at prisen på børsen er kr 3,-/l, men selges hos Seatronic til bruk i brenselceller for båter til rundt kr 75,-/l.

Med andre ord ligger det til rette for et billig drivstoff dersom metanol selges i store kvanta.

Fanget CO2 fra sement-, stålproduksjon og fra avfallsforbrenning kan på denne måten brukes i bilparken, og diesel og bensinbiler forsvinner fra veiene for godt.

Vi får 80% reduksjon i de totale CO2-utslippene, da metanol kan lages av fornybar energi.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik bil må ha en brenselscelle på minst 70 kW (ikke 15 kW) da bilen må forutsettes å kjøre som normalt med tomt batteri (på Autobahn og tvers over alpene).

At batteri og 65 liter metanol skal utgjøre 195 kWh. Høres merkelig ut. Alene metanolen burde utgjøre ca 260 kWh (etter brenselcellen). Så stillere meg noe tvilende til oppgitte data (uten å påstå at demens er inne i bildet)!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

En supersportsbil med det ypperste av teknologi som klarer 15kw lade effekt beskriver jo litt ulempen mot rent hydrogen som har med størrelsen på en stor koffert klarer 125kw effekt på sin brenselcelle. 

Brenselcelle på størrelse med en koffert... Hydrogentanken da, på størrelse med et badekar? ?

Fra et sikkerhetssynspunkt er metanol enormt mye enklere å håndtere enn hydrogen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (31 minutter siden):

En slik bil må ha en brenselscelle på minst 70 kW (ikke 15 kW) da bilen må forutsettes å kjøre som normalt med tomt batteri (på Autobahn og tvers over alpene).

At batteri og 65 liter metanol skal utgjøre 195 kWh. Høres merkelig ut. Alene metanolen burde utgjøre ca 260 kWh (etter brenselcellen). Så stillere meg noe tvilende til oppgitte data (uten å påstå at demens er inne i bildet)!

 

15kw er lite. 65 liter metanol er vel ca 390kwh kjemisk energi. En fuelcelle på 50% virkningsgrad vil vel gi noe slikt.

Tviler på at de klarer noe særlig mere. Løsningen er genial og rett retning å gå i. Ulempen med denne er at du må ut av trafikken å vente på at batterikapasitet skal ta seg opp om man kjører tomt. 15kw er for lite til å drive bilen forsvarlig. Ellers så er jeg helt enig mindre batterier er veien å gå om elbil skal bli en folkebil

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

15kw er lite. 65 liter metanol er vel ca 390kwh kjemisk energi. En fuelcelle på 50% virkningsgrad vil vel gi noe slikt.

Tviler på at de klarer noe særlig mere. Løsningen er genial og rett retning å gå i. Ulempen med denne er at du må ut av trafikken å vente på at batterikapasitet skal ta seg opp om man kjører tomt. 15kw er for lite til å drive bilen forsvarlig. Ellers så er jeg helt enig mindre batterier er veien å gå om elbil skal bli en folkebil

15kW er alt for lite ja. Tesla Model 3 som er en veldig aerodynamisk bil ligger rundt 10kW i 80, i 120 rundt det dobbelte. For kjøring i autobahn-hastighet langt høyere, har sett et eksempel på at TM3 bruker 0,4kWh/km i 190hm/h, eller rundt 76kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Brenselcelle på størrelse med en koffert... Hydrogentanken da, på størrelse med et badekar? ?

Fra et sikkerhetssynspunkt er metanol enormt mye enklere å håndtere enn hydrogen.

Ca 420*570*160mm om jeg husker rett. 

En stor koffert er lett å se for seg for folk som leser. Men så har man jo folk som dette da, som kommer med tåpeligheter. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Ca 420*570*160mm om jeg husker rett. 

En stor koffert er lett å se for seg for folk som leser. Men så har man jo folk som dette da, som kommer med tåpeligheter. 

 

Er det tåpelig å påpeke at hydrogentanker tar stor plass inne i en bil, i motseting til for eksempel en metanoltank som ikke må motstå et trykk på for eksempel 300bar og derfor kan utformes på en mer fleksibel måte?

Er det tåpelig å si at metanol er enklere å håndtere enn hydrogen fra et sikkerhetstidspunkt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Er det tåpelig å påpeke at hydrogentanker tar stor plass inne i en bil, i motseting til for eksempel en metanoltank som ikke må motstå et trykk på for eksempel 300bar og derfor kan utformes på en mer fleksibel måte?

Er det tåpelig å si at metanol er enklere å håndtere enn hydrogen fra et sikkerhetstidspunkt? 

Er det relevant til min kommentar om hvor mye vanskeligere det er å få ut effekt fra metanol I en brenselcelle? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvor relevant er kommentaren din egentlig? Vet du noe om dimensjonene til metanolbrenselcellen?

Hva er logikken i å stoppe på 15kw i en supersportsbil om formålet er å lade et batteri lengst mulig slik at man får de kreftene man vil ha over tid på bane feks? En skulle tru at en slik introduksjon av en teknologi i en supersportsbil brukte det ypperste man fikk tak i og plass til. Mener du at de kunne hatt plass til mer? Det er jo ingen hemmelighet at brenselceller til metanol og ammoniakk sliter med mendre effekt, effektivitet og levetid enn rene hydrogen-brenselceller. Så det er forventet, men jeg ble overrasket over tallet brukt her. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

En slik bil må ha en brenselscelle på minst 70 kW (ikke 15 kW) da bilen må forutsettes å kjøre som normalt med tomt batteri (på Autobahn og tvers over alpene).

At batteri og 65 liter metanol skal utgjøre 195 kWh. Høres merkelig ut. Alene metanolen burde utgjøre ca 260 kWh (etter brenselcellen). Så stillere meg noe tvilende til oppgitte data (uten å påstå at demens er inne i bildet)!

 

Du kan komme langt med 15 kW lading. Om en tar en typisk langtur på 6 timer får du 90 kWh fra brennselscellen. Har man i tillegg et batteri på rundt 40 kWh har man til sammen 130 kWh til disposisjon. Det tilsvarer en rekkevidde på 590 km med en snitthastighet på 98km/t og et snittforbruk på 220 Wh/km. Noe som burde være enkelt å få til i en aerodynamisk bil som bare  veier 1800 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (Akkurat nå):

Du kan komme langt med 15 kW lading. Om en tar en typisk langtur på 6 timer får du 90 kWh fra brennselscellen. Har man i tillegg et batteri på rundt 40 kWh har man til sammen 130 kWh til disposisjon. Det tilsvarer en rekkevidde på 590 km med en snitthastighet på 98km/t og et snittforbruk på 220 Wh/km. Noe som burde være enkelt å få til i en aerodynamisk bil som bare  veier 1800 kg.

I en vanlig bil så er det nok innafor. Men for en slik bil som dette, så er det jo spennende å vite hvor lenge det holder på en bane eller autobahn feks før man får restriksjoner? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

En slik bil må ha en brenselscelle på minst 70 kW (ikke 15 kW) da bilen må forutsettes å kjøre som normalt med tomt batteri (på Autobahn og tvers over alpene).

Enig i at 15 kW er lite for denne typen bil - i autobahn-land. Men for hvermansen i Norge burde det holde.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

I en vanlig bil så er det nok innafor. Men for en slik bil som dette, så er det jo spennende å vite hvor lenge det holder på en bane eller autobahn feks før man får restriksjoner? 

Det kommer selvsagt an på hvor høy snitthastighet du kan regne med å oppnå på autobahn. Om du starter med 40 kWh i batteriet og legger på 15 kWh pr. time kjørt, kommer du et godt stykke før batteriet er tomt. Du kan nok kjøre godt over en time i 200 km/t før du må slakke av.

Man kan selvsagt argumentere med at det finnes tilfeller hvor 15kW er for lite, men det er nok mye nærmere hva man egentlig har behov for enn for eksempel 70 kW. 

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (4 minutter siden):

Man kan selvsagt argumentere med at det finnes tilfeller hvor 15kW er for lite, men det er nok mye nærmere hva man egentlig har behov for enn for eksempel 70 kW. 

Jeg syns bare produktet er merkelig om 15kw er toppen av sjiktet? Hadde det vært en vanlig bil som ikke skal brukes som en supersportsbil så hadde det jo vært i orden og ikke noe å reagere så mye på. 

Jeg trur en review I top gear feks hvor dette nivået merkes blir en stor negativ faktor for produktet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Jeg syns bare produktet er merkelig om 15kw er toppen av sjiktet? Hadde det vært en vanlig bil som ikke skal brukes som en supersportsbil så hadde det jo vært i orden og ikke noe å reagere så mye på. 

Jeg trur en review I top gear feks hvor dette nivået merkes blir en stor negativ faktor for produktet. 

Tror ikke det er noe poeng å henge seg opp i 15 kW når man snakker om denne bilen her. I følge insideevs skal batteripakken være på 178 kWh. Sånn sett er det litt merkelig vinkling at man skal kunne klare seg med mindre batteri ved å bruke metanol som rekkeviddeforlenger.

Synes derimot prinsippet med å bruke en fornuftig dimensjonert batteripakke sammen med en 15kW brennselscelle kan være et interessant konsept.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er noe poeng å henge seg opp i 15 kW når man snakker om denne bilen her. I følge insideevs skal batteripakken være på 178 kWh. Sånn sett er det litt merkelig vinkling at man skal kunne klare seg med mindre batteri ved å bruke metanol som rekkeviddeforlenger.

Synes derimot prinsippet med å bruke en fornuftig dimensjonert batteripakke sammen med en 15kW brennselscelle kan være et interessant konsept.

Ok, ja da er det isåfall imponerende med 1,800kg med det batteriet, og det jeg snakker om krever jo sin straff over lang tid. ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Du kan komme langt med 15 kW lading. Om en tar en typisk langtur på 6 timer får du 90 kWh fra brennselscellen. Har man i tillegg et batteri på rundt 40 kWh har man til sammen 130 kWh til disposisjon. Det tilsvarer en rekkevidde på 590 km med en snitthastighet på 98km/t og et snittforbruk på 220 Wh/km. Noe som burde være enkelt å få til i en aerodynamisk bil som bare  veier 1800 kg.

En må her tenke seg at dette er en elbil med rekkevideforlenger. Om en kjører 6 timer i 130 km/t på Autobahn så blir det ca 80 mil. Med et forbruk på 3,5 kWh per mil så behøver en 260 kWh (og batteriet er på 40 kWh). På seks timer har man fra brenselscellen generert 90 kWh. Etter 80 mil så er man altså her i minus 170 kWh. Jeg synes egentlig ikke at det er nødvendig å si mer.

Om en forutsatte at veien alltid var horisontal, alltid sommer, ingen tilhenger, ingen motvind. Så er nok 15 kW tilstrekkelig.

Om jeg har 40 kWh og 15 kW rekkeviddeforlengermotor, så ville jeg heller stoppe og lade på en hurtiglader!

Et 15 kW aggregat er noe en kan ha på hytta for å gi strøm til hytta og lade bilens batteri. Men det ingen vits i å ta den med seg i en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...