Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Behandlingsprioritering


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg har fulgt med på TV i det siste, og alt dette med covid19. I en av de sendingene var det snakk om behandling, og at vi ikke har nok kapasitet til p behandle alle pasientene om det skulle øke eksponensielt. Da sa en av de styrende i landet at de kommer til å måtte prioritere behandlingen, altså om jeg skjønte rett velge personer som er verdt å redde. 

Lurte på om det var noen her som kunne gi meg et perspektiv økonomisk, politisk og etisk på hvem som er verdt å redde og ikke verdt å redde.

(Vet dette kan støte noen og er et sårbar tema, men det er ikke min hensikt! Trenger bare å forstå deres tankegang)

Takk på forhånd:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Praktisk vil jeg tro at pasienter med dårlige prognoser også dersom de får optimal behandling vil kunne bli nedprioritert. 

F.eks. multisyke svært gamle med dårlig ernæringsstatus som er på vei inn i respiratoravhengig fase.

Etisk vil nok dette kanskje basere seg på et prinsipp om nytte. Alle er i utgangspunktet verdt å redde, men når det er et begrenset antall helserressurser og et større behov, så vil ressursene måtte prioriteres dit hvor de kan gjøre størst mulig nytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig. Vi snakker trolig om respirator kapasitet her? Første jeg ville valgt bort er nok dem med underliggende helse problemer som er selvforskylt at livstil. røyking,driking, feddme ect. Jeg ville nok tatt i betraktning forventet levetid om man overlever viruset. dvs. redde en 12 årning med astma fremfor en med høy alder. Når det kommer til borgere som verken er barn/ungdom eller eldre. la oss si 20-60 elle noe sånt med ikke underliggende heleproblemer kommer den vanskeligste prioriteringen syntes jeg. Tror muligens vil ville vurdert om pasienten er forsørger. altså barn eller unge som er avhengig av dem. Også hvilken funskjon pasienten i hverdagen, så kan man diskutere opp og ned hva som er viktigs at en snekker eller en musiker. Er uansett lettet jeg ikke er den som må ta disse valgene.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Miris said:

Men er ikke alle mennesker like mye verdt?

Jo, men du er litt mer verdt vis du er 20,  vakker & høy & atletisk, har gode forbindelser og vet dine rettigheter.
Du får en del mer rettigheter vis du har en onkel med medisinbakgrunnn som dobbeltsjekker papirene på behandlingene du får, så han forsikrer seg om at hans nære slekt eller venner faktisk får behandlingen de har krav på. Dette er normalt.

Men det er ikke snakk om å skaffe seg rettigheter. Det er snakk om sortering under krise vis man går tom for ressurser. 
Hele poenget med Triage(fransk for sortering), er at det er ikke noe større poeng med å prioritere folk du kanskje ikke kan redde i kontrast med folk du kan redde. Så vis du går tom for ressursser, er det nok pensjonistene og de litt vel døende som blir nedprioriert. Det er ikke snakk om sengeposter eller førstehjelp, men antall respiratorer og hvor mye innsats det blir å redde liv.
Men vi får ikke Triage i Norsk helsevesen før vi går tom for respiratorer og medisin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...