Gå til innhold

Nye regler for permittering og sykefravær - Korona


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

Vi får en del spørsmål om dette, så lager en kort informasjonstråd. Bruk gjerne denne tråden til å spørre og stille hverandre spørsmål.

Regler for sykefravær:

  • Arbeidstakere har fremdeles rett til full sykelønn
  • Det er mulig å få sykepenger i inntil ett år.
  • Arbeidstakere betaler berre lønna de første tre dagene ved sykefravær som er relatert til korona. Etter det, så tar NAV regningen fra dag 4.
  • Selvstendig næringsdrivende og frilansere får sykepenger fra NAV fra den 4. sykedagen. Disse har rett til 80 prosent sykelønn.

Regler for permittering og dagpenger

  • Permitterte arbeidstakere får lønn fra arbeidsgiveren sin i bare to dager etter permittering.
  • Fra dag 3 til dag 20 får den permitterte utbetalt dagpenger fra NAV. Dette tilsvarer 100 prosent lønn. Dette gjelder inntekter opp til 6G (Altså rundt 600 000 kr).
  • For å ha rett til dagpenger, må man være permittert i minst 40%. 
  • Det skal ikke være ventetid på 3 dager før utbetaling av dagpenger.

Kilde: NRK

 

Her finner du informasjon fra NAV i forbindelse med koronaviruset.

Bilderesultater for NAV

 

 

 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Nye regler for permittering og sykefravær - Korona
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Stemmer det at dagpengegrunnlaget regnes ut ifra de siste 12 månedene? Jeg er i prøveperioden (6 måneder) for en 100% stilling og er nå permittert 60%. Det gjør det vanskelig å anskaffe en annen jobb, og dagpengegrunnlaget mitt (om det regnes de siste 12 månedene) er i overkant av 220K. Jeg går altså kraftig ned i lønn og det gir ringvirkningen i hele økonomien min i en periode som arbeidsgiveren estimerer til å vare i 3-4 måneder. Er dette gyldig grunn for å si opp jobben og likevel kvalifiserer til dagpenger sånn at jeg får anledning til å anskaffe en annen jobb?

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...